Forklar mig følgende...


Gygex
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg har trænet i noget tid nu, og får hjælp af en rutineret tosse, så det kører bare derud af. Dog skal jeg tit stå til "regnskab" med mit program og dets principper overfor andre. Og så er det tit der dukker et spørgsmål eller 2 op jeg ikke har styr på. Måske en garvet "jern-slynger" kan forklare.

Hvorfor kører man 5x5 og 3x8 ? Kan man ikke ligeså vel køre 3x10 ell. lignende??

Hvorfor er det ikke godt at køre mange øvelser til samme muskelgruppe som f.eks. 4 øvelser til bryst??

Hvorfor skal man holde min. 1 dags pause mellem styrketræning??

Håber jeg kan få nogle kvalificerede og uddybende svar, eller links til artikler o.l. der kan uddybe mine tvivls-spørgsmål.

På forhånd tak

Gygex :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg er på vej i seng, får du den korte version!

Hvorfor kører man 5x5 og 3x8 ? Kan man ikke ligeså vel køre 3x10 ell. lignende??
- Fordi du kan løfte tungere i 5*5 og 3*8 end i 3*10
Hvorfor er det ikke godt at køre mange øvelser til samme muskelgruppe som f.eks. 4 øvelser til bryst??

- Fordi det er spild af tid, hvis du følger ovenstående og løfter tungt.

Hvorfor skal man holde min. 1 dags pause mellem styrketræning??

- Det SKAL man heller ikke. Men det er ikke under selve træninge du bliver større/strækere men i perioderne mellem træningspas. Restitution er et nøgle ord her.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kører man 5x5 og 3x8 ? Kan man ikke ligeså vel køre 3x10 ell. lignende??
5 set af 5 reps er en tilpas workload der giver mulighed for at køre med forholdsvis høj vægt igennem 5 sæt. Og man får mere ud af at køre med en højere vægt for flere reps end hvis man for eksempel skulle køre 10 reps. Det er jo meget almindeligt at man kan løfte en tungere vægt for 5 reps end man kan for 10 reps.
Hvorfor er det ikke godt at køre mange øvelser til samme muskelgruppe som f.eks. 4 øvelser til bryst??

Grunden til at man ikke bør køre 4 bryst øvelser på den samme dag er at det er højst ineffektivt. Du opnår bedst resultater ved at køre en vægt der er uvant for kroppen og hvis du brænder dine pat muskler ned med 4 øvelser vil du i de sidste 2 øvelser ikke kunne løfte noget nær en vægt der kan gavne dig. (Hvis altså du har givet den gas i de første). Dessuden er det de færreste der har behov for 4 forskellige øvelser til samme muskel da din genetik og musklernes vedhæftninger bestemmer noget der ligner 90% af hvordan den pågældende muskel kan udvikle sig.

Yderligere brænder 4 øvelser dig meget af og det kan i længden brænde din cns helt af hvis du tager for mange forced i for mange sæt / øvelser. :wink:

Hvorfor skal man holde min. 1 dags pause mellem styrketræning??

Fordi det er en god ide at restituere musklerne og såvidt jeg husker er det bredt accepteret at dette tager 24-36 timer for de forskellige muskelgrupper. Ydermere vokser musklerne stadig dagen efter du har trænet dem derved ville det da være dybt godnat at 'overtræne dem'.

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man holde min. 1 dags pause mellem styrketræning??

Som nævnt af andre i denne tråd bliver muskelvævet godt smadret ved en hård træningsession. Ser man på et mikroskopisk tværsnit af muskelfibre efter træning kan man umiddelbart ikke se noget, men venter man et par timer vil man kunne se at store dele af fibren bliver mere eller mindre nedbrudt. Kort sagt resulterer mikrooverivninger i muskelfiberen i at muskelcellen ikke længere kan opretholde en tilfredstillende homoestase (indre cellemiljø). Hvis du træner videre derfra uden at give musklen tid til at genopbygge sig selv, får du ikke så meget ud af træningen som hvis du ikke gør. Som andre har nævnt vokser musklen når du slapper af - og ikke når du træner. Kunne desværre ikke finde et histologisk tværsnit på google der viser i hvor høj grad muskelfibrene ødelægges efter hård træning, men det er ret tydeligt - selv for det utrænede øje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige nævne at alle er forskellige... Hvad der virker for den ene virker ikke nødvendigvis for den anden...

Selvfølgeligt er der visse "basale" ting der er ens mht. øvelsesudvalg, kost, restitution and so on...

Men der er jo ikke noget der er rigtigt eller forkert. Prøv dig frem med forskellige "antal øvelser/sæt/reps" og se hvad der virker for DIG... (Og husk at du skal synes det er "sjovt" at træne - Det er en vigtigt motivations-faktor - Det skaber resultater)

Prøv dig frem, det værste der kan ske er at du finder ud af hvordan du ikke skal træne :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige nævne at alle er forskellige... Hvad der virker for den ene virker ikke nødvendigvis for den anden...

Selvfølgeligt er der visse "basale" ting der er ens mht. øvelsesudvalg, kost, restitution and so on...

Men der er jo ikke noget der er rigtigt eller forkert. Prøv dig frem med forskellige "antal øvelser/sæt/reps" og se hvad der virker for DIG... (Og husk at du skal synes det er "sjovt" at træne - Det er en vigtigt motivations-faktor - Det skaber resultater)

Prøv dig frem, det værste der kan ske er at du finder ud af hvordan du ikke skal træne :blush:

Det meste er individuelt det vil jeg så absolut give dig ret i. Dog vil jeg mene at der er mange retningslinier man kan følge der giver den mest effektive træning. Jeg træner selv efter alle de principper jeg selv spørger til her og det virker rigtig godt for mig. Mine RM stiger og stiger så det kører bare. Har bare nogle gange lidt svært ved at forsvare det, og derfor manglede jeg lige nogle uddybende kommentarer, og artikler til at supplere med.

De artikler Thorhauge har suppleret med er en stor hjælp, og gør det noget nemmere for mig at forstå processer osv i kroppen. Især fordi jeg ikke har i sinde at læse boilogi eller boikemi :tongue::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share