3 spørgsmål


Spike^
 Share

Recommended Posts

Hej

Har nogle spørgsmål, jeg håber I gider at hjælpe mig med. Det er lidt blandede, men siden mit mål er større muskler, så fandt jeg det naturligt at poste det under "maksimal muskelvækst".

1. Kreatin.. jeg har fået at vide at man skal indtage det således: De første 3-5 dage er loadefasen hvor jeg dagligt indtager 1/4 gram pr. kg fedtfri kropsmasse. Efter loadingfasen indtages dagligt 1/12 gram pr. kg fedtfri kropsmasse. Er det rigtigt? For det kreatin jeg har fået er af mærket [Fjernet af Mod] (motion-online reklamere selv med dette produkt, så jeg burde ikke overskride nogle af mols regler ved at nævne dets navn), og på dåsen står der at dagsdosen på 2 gram om dagen ikke må overskrides..

2. Jeg snakkede med en af mine venner idag, og vi kom ind på lidt trænings-snak. Han påstår, at man mindst skal træne omkring 40 minutter hver gang, ellers får man ikke resultater.. der er jeg uenig. Men hvad siger I? Hvor lang tid skal man mindst træne for at få gode resultater?

3. Jeg har et (disco :wink: )-program, men det er tit at jeg bryder programmet og kører "freestyle" istedet.. altså "bare" træning på må og få, hvad jeg nu kommer på. Er det dårligt? Skal jeg helst holde mig til et program, eller er det iorden til tider at bryde programmet?

På forhånd tak

-Spike

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

1.

Jeg citerer fra en forsideartikel:

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...og_virker_det?/

Hvor meget skal man indtage?

Der er generelt foreslået to modeller for indtagelse. Den klassiske går på at man har en "loading-fase" på 5-7 dage hvor man indtager 15-20 gram om dagen. Herefter går man over til at indtage 2-3 gram pr dag som vedligeholdelse. Den anden model går på at man indtager 4-5 gram per dag konstant uden at have en "loading-fase". Undersøgelser tyder på at der på denne måde går lidt længere tid inden man opnår optimale koncentrationer i muskelcellerne. Til gengæld vil de herefter være lidt højere.

Der er studier der viser at hvis man indtager kreatin sammen med hurtige kulhydrater får man et lidt bedre optag. Dette argument bliver dog i høj grad misbrugt af producenter, der ønsker at sælge sukker til kreatinpriser.

2.

Det er noget ammestuesnak at der er en eller anden magisk tidsgrænse for hvornår man "får noget ud af" træning. Der er så mange parametre man kan stille på, at det ikke kan stilles så simpelt op.

3.

Som begynder vil jeg klart anbefale dig at træne efter et (fornuftigt) program. Jeg har set mange der har "freestylet" sig lige lukt hen i afdelingen for dårlige resultater. :wink:

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Hej

2. Jeg snakkede med en af mine venner idag, og vi kom ind på lidt trænings-snak. Han påstår, at man mindst skal træne omkring 40 minutter hver gang, ellers får man ikke resultater.. der er jeg uenig. Men hvad siger I? Hvor lang tid skal man mindst træne for at få gode resultater?

Som Rommel er inde på, er det umuligt at fastsætte nogen tid på hvornår det bliver godt og gi'r resultater. Men 40 minutter? Kommer velsagtens an på hvor ofte du træner et pas á 40 minutter. Selv varer mine som regel mellem 90 - 120 minutter á gangen, og det gerne 4 gange om ugen.

Det behøves dog ikke vare så lang tid. Kommer også an på hvor intenst man træner (altså hvor meget man når på tiden). River man sig selv igennem vægtene kan en solid træning jo sagtens gøres på en times tid.

Men igen - træn seriøst. Find nogle øvelser du kan lide, og øg så i dem stille og roligt. På den måde kan du se om du får noget ud af træningen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ang kreatin. Det er langt det færeste kreatin der virker. et råd er at holde dig til [Fjernet af Mod]. Det matas sælger har lige så stor effekt som matilde kakao.

Nu er Mathilde Kakao jo ikke ligefrem det værste man kan kyle i sig som post-workout shake :wink:

MLP

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

matilde kakao sox, det er en myte fat det :bigsmile: , jo det indholder prots og sukker, og smager vold frådern.

Hvorfor er det lige du mener at Mathilde er en myte?? :blink: Mig bekendt indeholder det en ret god ratio af protein og kulhydrat (dog måske med en lille overvægt til kulhydraternes side :blush: - disse er dog mindst lige så vigtige som protein). "Frådern" er ikke lige et ord, der står i min nudanske ordbog, men jeg synes at smagen er fremragende :cool: .

men det totalt unproff og pisse dyrt :innocent: , vilfortrække protein pulvler 95+

Hvad er det lige der er "unproff" ved Mathilde?? :blink: . Du har nok ret i at konkurrenceathleter nok vil foretrække en form for proteinpulver, men at almindelige dødelige drikker Mathilde gør det da ikke "unproff". Nu plejer jeg at købe 4L Mathilde for en flad 20'er, så dyrt er nok det sidste jeg vil kalde det, og da specielt sammenlignet med isolat, hvis det er det du mener med proteinpulver 95+.

MLP

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Ang kreatin. Det er langt det færeste kreatin der virker. et råd er at holde dig til [Fjernet af Mod]. Det matas sælger har lige så stor effekt som matilde kakao.

Bla...

[Fjernet af Mod] er sådan noget 'designerkreatin', og kan slet ikke betale sig at købe. Det er simpelthen alt for dyrt, i forhold til den sølle effekt det giver. Købte det selv engang i tidernes morgen.

[Fjernet af Mod] - Everlasting PUMP (Til grin) :wink:

Nej, kreatin fra [Fjernet af Mod] er sgu' glimrende, og så slipper man for alle de her latterlige ting, som de dyre mærker lover.

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share