Danske børn skal i fitnesscenter


Arnold schwarzenegger
 Share

Recommended Posts

Danske børn skal i fitnesscenter

Nordens første fitnesscenter kun for børn åbnede lørdag i Viborg. Firmaet bag forventer, at der inden årsskiftet er 25 centre i Danmark

/ritzau/ - 12:02 - 18. mar. 2006

Nordens første, men absolut ikke det sidste.

Mændene bag det nyåbnede fitnesscenter, som henvender sig til børn og unge i alderen 8-16 år, har store ambitioner. Da SHOKK, som centret hedder, lørdag klokken 12 satte løbebåndet i gang i Viborg, var det kun startskuddet til en lang række fitnesscentre for børn og unge.

- Målsætningen er at nå op på minimum 25 centre i Danmark inden årsskiftet, og på længere sigt tror vi, at Danmark kan bære i hvert fald 50 centre, siger Jens Bernstorff Schrøder, der er partner i SHOKK Scandinavia.

Idrætsfysiolog Morten Zacho håber, at fitnesscentret kan være en løsning for de børn, der ellers ikke dyrker motion.

- Det her er et godt alternativ for de børn, der ikke er i så god kondition, og som måske er lidt overvægtige. Her bliver man ikke eksponeret som klassens tykke dreng, for man konkurrerer ikke med andre end sig selv, siger Morten Zacho.

Link to comment
Share on other sites

Kunne det tænkes at det var med til at sætte kroppen i unødvendigt fokus hos børn, som har en alder hvor de egentlig ikke burde bekymre sig om det?

Jeg er med på at der er et problem i form af børn der bliver mere og mere overvægtige pga en stigende inaktivitet. Men burde problemet ikke nærmere løses ved at de lige som børn gjorte før i tiden , kom UD og legede lidt, og blev motiveret til dette af forældre, i stedet for tvinge dem i et fitness center?

Børn der ikke gider cykle, bygge huler, kravle i træer, løbe på rulle skøjter, spille fodbold, osv, gidder de tage i Fitness center?

Link to comment
Share on other sites

Kunne det tænkes at det var med til at sætte kroppen i unødvendigt fokus hos børn, som har en alder hvor de egentlig ikke burde bekymre sig om det?

Jeg er med på at der er et problem i form af børn der bliver mere og mere overvægtige pga en stigende inaktivitet. Men burde problemet ikke nærmere løses ved at de lige som børn gjorte før i tiden , kom UD og legede lidt, og blev motiveret til dette af forældre, i stedet for tvinge dem i et fitness center?

Børn der ikke gider cykle, bygge huler, kravle i træer, løbe på rulle skøjter, spille fodbold, osv, gidder de tage i Fitness center?

til det første, så jo kan det, men man kan nu sagtens gøre træningen i centeret til noget sport i retningen af fodbold og sådan noget uden at man siger at et center er for folk der er fede? ikk?

Desuden skal der altså snart skrides ind for de unge, både for at hjælpe deres fremtid men også at hjælpe samfundet.. At der er en risiko for at nogle børn føler sig lidt mindre værd skal man så helst arbejde for ikke sker, og hvis det gør at der så er hjælp at hente hurtigt..

til det sidste, nej det er ikke sikkert, men det er tit på grund af deres miljø fra forældrenes side, både med kosten (som kan svække børnenes koncentration, ydeevne, så børnene simpelthen ikke føler overskuddet til det og evt bliver fede istedet). SÅ en hjælp der er jo netop at give dem et center hvor der er fokus på at hjælpe folk, og centeret har den fordel at man ikke er dårligere fordi man vejer for meget, faktisk kan man have en fordel i maskinerne (det giver lidt selvtilid til at fortsætte ikke) og børnene bliver vejledt noget bedre end en fodbold træner som tænker i retningen af at vinde fodboldkampene, og ikke bare sætter barnet på andenholdet fordi personen ikke kan løbe så hurtigt eller er overvægtig etc.

Man skal bare sørge for at reklamere på en god måde, ikke sige til børnene at det er tvang eller noget, men en sport som alle andre... Det gælder om at gøre opmærksom på centeret og dens potentialer på den rigtige måde så det står klart hvad målet er og uden at sige til børnene at det er sted for fede børn eller noget i den still.. Bevare ligheden frem for alt.. :smile:

Igen er det vel også forældre og deres myter om centre etc som smitter af på børnene, og det tit i en dårlig retning...

Link to comment
Share on other sites

Kunne det tænkes at det var med til at sætte kroppen i unødvendigt fokus hos børn, som har en alder hvor de egentlig ikke burde bekymre sig om det?

Jeg er med på at der er et problem i form af børn der bliver mere og mere overvægtige pga en stigende inaktivitet. Men burde problemet ikke nærmere løses ved at de lige som børn gjorte før i tiden , kom UD og legede lidt, og blev motiveret til dette af forældre, i stedet for tvinge dem i et fitness center?

Børn der ikke gider cykle, bygge huler, kravle i træer, løbe på rulle skøjter, spille fodbold, osv, gidder de tage i Fitness center?

Jeg havde samme tanke. Jeg er enig. Jeg tror bare det vil gøre forventningerne til deres kroppe større og altså også bidrage til et øget selvhad eller manglende selvtillid ved børn som jo IKKE burde bekymre sig så meget om deres kroppe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde samme tanke. Jeg er enig. Jeg tror bare det vil gøre forventningerne til deres kroppe større og altså også bidrage til et øget selvhad eller manglende selvtillid ved børn som jo IKKE burde bekymre sig så meget om deres kroppe.

Ja. Jeg frygter lidt at resultatet bliver sadt i fokus, i stedet for handlingen.

Derfor skal aktiviteten og det kropslige være det sekundære. Ligsom det er når man spiller fodbold, cykler, kravler i træer, osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Jeg frygter lidt at resultatet bliver sadt i fokus, i stedet for handlingen.

Derfor skal aktiviteten og det kropslige være det sekundære. Ligsom det er når man spiller fodbold, cykler, kravler i træer, osv osv.

Jeg er slet ikke uenig, men man bør nok også tænke over hvorfor disse børn ikke klatrer i træer osv. Hvis du er tyk er det ikke nemt at klatre og det kan være at du ikke er særlig god til fodbold... Altså får du hele tiden negative oplevelser med sporten. I fitness kan der gemme sig nogle mulige succesoplevelser, som fx pludselig at være den stærkeste eller lign. Succesoplevelser er nu engang super vigtige når motivationen skal holdes ved lige.

Det kan derfor godt være at det i princippet er sjovere at spille fodbold, men hvis man hele tiden bliver driblet uden om er det ikke særlig sjovt. Sport bør være skægt, men man kan også sagtens have det sjovt uden at sporten er en leg. Man lærer sin krop og dens grænser at kende og finder ud af at det er fedt at blive bedre... Det er i hvert fald den forklaring jeg har på at jeg har svømmet i 15 år af mit liv og på at mange mennesker finder det lækkert at løbe en tur alene.

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvert fald den forklaring jeg har på at jeg har svømmet i 15 år af mit liv og på at mange mennesker finder det lækkert at løbe en tur alene.

Jeg er selv en kæmpe idiot til næsten al holdsport, der indvolverer megen motorik. Så jeg kan udmærket sætte mig ind at individuelle sportsgrene er vejen frem for nogle mennesker. Bare ærgeligt at RIGTIG styrkesport for børn ikke er mere udbredt....

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg er slet ikke uenig, men man bør nok også tænke over hvorfor disse børn ikke klatrer i træer osv. Hvis du er tyk er det ikke nemt at klatre og det kan være at du ikke er særlig god til fodbold... Altså får du hele tiden negative oplevelser med sporten. I fitness kan der gemme sig nogle mulige succesoplevelser, som fx pludselig at være den stærkeste eller lign. Succesoplevelser er nu engang super vigtige når motivationen skal holdes ved lige.

Det kan derfor godt være at det i princippet er sjovere at spille fodbold, men hvis man hele tiden bliver driblet uden om er det ikke særlig sjovt. Sport bør være skægt, men man kan også sagtens have det sjovt uden at sporten er en leg. Man lærer sin krop og dens grænser at kende og finder ud af at det er fedt at blive bedre... Det er i hvert fald den forklaring jeg har på at jeg har svømmet i 15 år af mit liv og på at mange mennesker finder det lækkert at løbe en tur alene.

Det kan der være noget rigtigt i. Men jeg ved så ikke om et "børne fitness center" er løsningen. Som barn var jeg komplet sports idiot ( er det måske stadig). En elendig og langsom løber, hvilket igen gav udslag i fodbold osv, som alle andre drenge spillede.

Men tilgengæld hyggede jeg mig med at cykle, spille badminton, klatre i træer, og alt muligt andet. I mine øjne/ører er det en holdnings ændring der skal til. Ja det er et problem hvis man først er blevet tyk, og ikke længere har ligesindede at lege med. Problemet er jo at børn går i Vuggestue, børnehave, daginstitutioner, fritids klubber osv osv, hvor de i højere og højere grad bliver "trænet" i at lege inden for, eller stille siddende (mange steder). Lige som underholdningen når de kommer hjem består i computer og tegnefilm.

Det kan godt ske at vi som børn så en tegne film nogle gange, og legede med lego når det var dårligt vejr. Men var vejret til det, var det uden for, for fulde gardiner, så der kunne cykles, fægtes med kæppe, og jagte naboens kat. Det ik noget man bliver feee af.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share