mener i at en maveøvelse kan..


søren
 Share

Recommended Posts

mener i at en maveøvelse kan træne både Rectus Abdominis og Obliques

hvis ja.. hvilken..? hvis ikke hvilke..?

Jeg skal virkelig til at træne noget mave fra nu af.. så vil i mene det kan gøre helt optimalt med en el. to øvelser..? eller menmer i der skal et par hundrede til som i JS's artikel på getbig..?

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke træne både Rectus Abdominis og Obliques isoleret på samme tid, det er enten eller.

Men de fleste øvelser træner Obliques statisk eller sekundært, hvilke vil sige at du ikke får en skid ud af det hvis du har 'travlt'.

Så det ville vel være smartest at smide nogle øvelser ind til hver muskelgruppe...uden overkill selvfølgelig.

En enkelt øvelse eller to per gruppe burde være nok, og gerne med så meget vægt at du max kan tage en 10-12 stykker.

Det er så bare min mening :smile:

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare kører kneeling crunches som du gør nu og smider side bends på programmet, så behøver du ikke kører mere mave. (du kør fullbody ikke??)

Jeg kør selv kun dragon flags og 45º side bends og det er rigeligt for mig.

Nu ved jeg ikke lige hvor veludviklet dine obliques er, men der folk der ikke behøver at kører andet en dødløft og squat for at få dem til at udvikle sig. Jeg er bare ikke en af de folk :dry:

Edited by Underwear
Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare kører kneeling crunches som du gør nu og smider side bends på programmet, så behøver du ikke kører mere mave. (du kør fullbody ikke??)

Jeg kør selv kun dragon flags og 45º side bends og det er rigeligt for mig.

Nu ved jeg ikke lige hvor veludviklet dine obliques er, men der folk der ikke behøver at kører andet en dødløft og squat for at få dem til at udvikle sig. Jeg er bare ikke en af de folk :dry:

kører fullbody med sq, dl... men nu er der jo ikke så meget at se pga. fedtet, så jeg kan da godt komme lidt i tvivl om jeg overhovedet har nogle rimelige mavemuller inden under :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører selv dumbell side bends men må indrømme øvelsen er ret bekymrende - overvejer at skrotte den.

Jeg kan simpelthen ikke lide at holde en tung vægt (så tung at jeg kan tage ca 20 reps), og så synke ned til den ene side, for eksplosivt at trække hele kroppen til den anden. Det gør en smule ondt i ryggen og hiver vældigt i skulderleddet når håndvægten er længst nede. Nu har jeg ikke set mig selv udføre øvelsen i et spejl eller lign. men har på fornemmelsen at jeg står en smule foroverbøjet når jeg svajer - det kunne jeg forestille mig ej heller er optimalt.

Med hensyn til at få gang i obliques er øvelsen dog lækker - jeg tager som sagt selv 20-23 reps men ville nødig løfte en håndvægt op og ned med en vægt hvor jeg kun kunne tage 10reps - skadespotentialet er simpelthen for stort.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke træne både Rectus Abdominis og Obliques isoleret på samme tid, det er enten eller.

Den var da ny for mig :blink:

Du mener altså ikke man kan kontrahere begge muskler på samme tid??

Jeg er nu af en helt anden opfattelse, da jeg kun laver én øvelse som fint rammer det hele - både de indre, lige ydre og skrå ydre :wink:

Det er den samme øvelse jeg har lavet de sidste 8 år - har ALDRIG opdelt min mavetræning, og kun trænet de skrå modsat lige lidt for sjov ind imellem :smile:

Og synes ikke de lider af mangel på masse....

post-363-1143749956_thumb.jpg

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Ja så må du jo gerne skrive hvilken øvelse det er Norah!

hæ hæ ... det er en fabrikshemmelighed :innocent:

(kan ikke skrive det - det skal ses og prøves :cool:

.... kan ikke forklares for der er så meget man skal tage hensyn ti og som kan gøre forkert!! Men en primær teknik er at bruge lungere ... eller rettere sørge for at tømme lungerne fuldstændig for luft før du går i gang med at træne dine abs!!)

Link to comment
Share on other sites

Nu gik jeg ud fra at Søren søgte en øvelse der træner rectus abdominis og obliques lige fordelt, hvilke jeg stadig ikke mener kan lade sig gøre.

Og som skrevet træner man self obliques sekundært i 'rectus abdominis øvelser' og vice versa.

Jeg syntes bare der er mere at hente ved at smide nogle øvelser ind der træner hver muskel primært i stedet for at træne en muskel statisk...

Jeg er da sikker på at det nok skal give masse, men jeg kunne forstille mig at det vil tage en del længere tid at få masse på den muskel der trænes sekundært.

Link to comment
Share on other sites

hæ hæ ... det er en fabrikshemmelighed :innocent:

(kan ikke skrive det - det skal ses og prøves :cool:

.... kan ikke forklares for der er så meget man skal tage hensyn ti og som kan gøre forkert!! Men en primær teknik er at bruge lungere ... eller rettere sørge for at tømme lungerne fuldstændig for luft før du går i gang med at træne dine abs!!)

har den ikke et navn.. eller er det noget helt nyt du har opfundet :blink: ?

Link to comment
Share on other sites

Så tag nogle billeder eller lav en lille film og post det...

Havde overvejet at gøre det til min HP... problemet er bare at det altid næsten er nødvendigt at lære folk at gøre det ordentligt/sikre at de har en korrekt spænding i maven... og det er ikke bare lige sådan!!

Alle der har prøvet at lave min abs-øvelse har skulle have hjælp til at finde spændingen. Jeg har simpelthen måtte stå med hænderne begravet i maven på dem og få dem til at finde presset gennem hele muskulaturen indtil jeg er tilfreds :cool: så tror ikke ligefrem at en video kan illustrere det korrekt.... med mindre jeg venter med at lave den til formen er super igen og man så kan se hvordan alle musklerne kontrahere sig efter min forklaring :smile:

Men alfa omega er virkeligt at lære at bruge mavemusklerne til at tømme lungerne for luft... start evt. med at prøve at mærke efter hvad der sker med muskulaturen når man forcere al luft ud af lungerne ... hvis man er god kan man mærke at alle muskler kommer i brug og ikke kun de lige!

Man skal dog også puste luften ud i et jævnt tempo så du får alle musklerne med, dvs. du må ikke presse luften ud eksplosivt men find et tempo hvor du får fuld spænding i samtlige muskler :4flex:

Link to comment
Share on other sites

har den ikke et navn.. eller er det noget helt nyt du har opfundet :blink: ?

Bamz'far (baardibilder) har altid kaldt den Angel-Nyborg crunches?!??!

Nyborg fordi det var der jeg startede op med den og Angel... tja.... det siger vel sig selv :wink:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Nu gik jeg ud fra at Søren søgte en øvelse der træner rectus abdominis og obliques lige fordelt, hvilke jeg stadig ikke mener kan lade sig gøre.

Og som skrevet træner man self obliques sekundært i 'rectus abdominis øvelser' og vice versa.

Jeg syntes bare der er mere at hente ved at smide nogle øvelser ind der træner hver muskel primært i stedet for at træne en muskel statisk...

Jeg er da sikker på at det nok skal give masse, men jeg kunne forstille mig at det vil tage en del længere tid at få masse på den muskel der trænes sekundært.

det jeg mente med mit første indlæg, var om man kunne lave den MEST OPTIMALE mavetræning med én øvelse, eller om der skal flere til..? Og det skal selvf. være både abs og obl. der skal VOKSE :)

Link to comment
Share on other sites

Nu gik jeg ud fra at Søren søgte en øvelse der træner rectus abdominis og obliques lige fordelt, hvilke jeg stadig ikke mener kan lade sig gøre.

Her vil jeg igen sige tunge løft såsom squat, dødløft, rows osv. ... excellent ensformigt pres i alle 3 muskler :smile:

Her har vi abs lavet kun med tunge basis øvelser :w00t:

cb-2.jpg

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Kan være jeg er galt på den, men maven er 'kun' stabilisator i de øvelser?

anyway, jeg mener stadig ikke at der findes en eksisterende maveøvelse der træner begge muskler primært.

Hvis den findes er jeg da interesseret da jeg hader ab træning og godt kunne nøjes med en enkelt øvelse :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hanging reverse crunches med twist - rectus og obliques dynamisk i samme øvelse - tada.wav

link (den der er vist er godt nok uden twist, men det er vel til at forestille sig)

Holder i øvrigt også på at det bestemt er muligt at bygge gode abs med øvelse der kræver stor stabilisering, f.eks. squat, dødløft eller diverse gymnastiske øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share