Power squat?


MASS
 Share

Recommended Posts

positioneringen af stangen på ryggen. I powersquat har du stangen langt nede på ryggen, og din løftestilling vil blive mere foroverbøjet. Det giver en større aktivering af den posteroide kæde kontra squat med stangen højere oppe på ryggen (eksempelvis olympisk squat).

Powersquatten er den samme som WSB drengene bruger, og tilsyneladende gør positionen at dine knæ bliver mindre belastet kontra olympisk squat samtidig med du kan løfte tungere vægte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, WSB drengene står meget bredt, bla. Ripper der trænede WSB kørte meget bredt, og fik problemer med lysken. Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om skaden skyldtes bred stand i squatten? Jeg prøver at få en god, lidt bredere en normal stand, når jeg skal køre powersquat's imorgen! ;)

Link to comment
Share on other sites

Når danske styrkeløftere står smallere er det nok fordi det er sværere at komme ned under vandret, hvis man står WSB bredt.

I deres konkurrencer er kravet til dybde langt fra det vi bruger i Danmark (og resten af verdenen)

De kan desuden bruger dragter med mange lag som støtter meget mere.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tager jeg meget men ville det ikke være en fordel rent styrkemæssigt at stå lidt bredere så man i højere grad kan få gluteus og hoftemuskulaturen i spil, i stedet for quadriceps, eller?

Hvad med de andre løftere rundt omkring i IPF-forbundet? Bruger de samme smalle stand som man typisk gør herhjemme i DK?

Link to comment
Share on other sites

Hvad du får mest ud af er afhængig af din kropsbygning.

Når IPF løftere står forholdsvis smallere, så er det fordi det er der hvor de er stærkest efter IPF regler. Hvis det var en fordel at stå bredere, så ville flere stå bredere.

WSB' ideer om at man skal stå meget bredt for at blive stærk er vist mest for at sælge videobånd.

Desuden er det ikke alle IPF løftere som står smalt, heller ikke danske løftere.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Desuden kan det slet ikke lade sig gøre at stå så bredt til konkurrence som f.eks en Chuck Vogelpohl, hvis ikke det var for deres specielle dragter.

Nu er jeg ikke specielt meget ind i udstyrsteknikker etc., men jeg kunne forestille mig det også har noget at gøre med at få maksimalt ud af udstyret. Hvis man står relativt smalt, så får man langt mere ud af sine knæbind, da vinklen mellem lårben og underben bliver mindre, hvorved bindet strækkes mere i bunden. Står man bredt ligesom WSB gutterne, så får man strukket dragten på indersiden af lårene mere, hvilket giver en god rebound effekt fra bunden af. Jeg tror ikke det kan betale sig for dem at maksimere effekten af deres knæbind, med de dragter de stiller op med. For dem må det være vigtigst at få noget ud af de kraftige dragter. Vil jeg umiddelbart mene.

Rent biomekanisk kommer det jo også an på ens kropsstruktur. Jeg tror dog altid man kan sige at yderlighederne ikke er bedst for nogen, hvis vi snakker uden udstyr. Jeg tror ikke at man kan yde sit bedste i squat med en olympisk squat stand eller en WSB squat stand, hvis man ikke har udstyr på. Der vil jeg mene den bedste biomekaniske stand ligger et eller andet sted midt imellem. Der kan selvfølgelig være undtagelser B)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share