Vægttab gået i stå - maven buler! :o)


blaahund1970
 Share

Recommended Posts

Min situation er den at jeg siden august 2005 har tabt 15 kg - fra 97 til nu 82 kg. Dette er sket via kostomlægning hos en diætist og en forøgning af den motion jeg i forvejen dyrkede.

Mit problemområder er, som hos andre mænd, maven + 'håndtagene'. Selvom jeg dyrker motion (løb, spinning, romaskine og styrketræning) som aldrig før - dvs. 6-7 timer om ugen og stadig følger min kostplan, så forsvinder der bare ikke mere af maven. Omrindelig var omkredsen 115 cm (målt ved navlen). Da jeg var mindst - lige før jul - målte jeg 97 cm og jeg havde ambitioner at komme ned på 93-94 cm. Men efter at jeg tog lidt på i julen er jeg nu 'stabiliseret' på ca. 101 cm hvor jeg har været i mange uger. Jeg synes ikke at jeg kan spise mere sundt og varieret end jeg gør, og jeg synes heller ikke at jeg kan dyrke mere motion end jeg gør, så jeg er lidt frustreret.

Det jeg oplever er også, at jeg ofte føler mig oppustet igennem en del af dagen - specielt efter måltider. Faktisk oplevede jeg her i sidste uge, at da jeg var udenbys i tre dage og ikke kunne følge min kostplan så stramt, at maven blev mindre (!?!) - som om at den gode kost medvirker til oppustetheden.

Jeg spiser 400-600 gram grøntsager om dagen, drikker 1½-2 liter vand, spiser 5-6 måltider, spiser ikke kød men forskellige former for fisk.

Jeg har taget noget kosttilskud i en mindre periode - mod oppustethed (Gastroform), men det synes jeg ikke rigtig virker. Men måske har jeg ikke prøvet det længe nok.

Jeg dyrker også styrketræning, så bortset fra området omkring maven, er jeg faktisk blevet ret veltrænet efterhånden :bigsmile: - jeg mangler bare lige det sidste, så jeg slipper for at maven stikker ud :wink: ... nogle gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du faktisk er rigtig godt kørende med varieret motion og generelt sund kost.

Desværre (eller heldigvis måske) er det jo sådan, at selvom man er aktiv og spiser det man normalt forbinder med sund kost, så er det ingen garanti for vægttab.

Hvis vægttabet er gået i stå er det forbi du spiser lige så meget som du bruger - ganske simpelt.

Og når du ikke synes du kan øge motionmængden, så må du skære i kosten, f.eks. ved at spise en lille smule mindre hvert måltid eller måske fjerne et enkelt måltid. Jeg tror også det vil være en god idé, i hvert fald for en periode, at du registrere alt hvad du spiser, dels for at se præcis hvor meget der ryger indenbords og så styrer ud fra det, og dels for at du får en god fornemmelse for portionstørrelser og måske finder ting der ikke rigtig giver nok næring ift hvor meget mæthed, det giver.

Jeg er ikke den store kostekspert, men det kunne da lyde som om din kost bør kigges lidt efter, hvis du ofte føler dig oppustet.

Link to comment
Share on other sites

Er din oppusthed lige kommet eller har den været der længe? Kan du huske om du lavede nogen ændringer i kosten i den periode din oppusthed begyndte?

Supervigtigt!

Da det l, i mine oerer, lyder som om du er enten allergisk, eller intolerant overfor en eller flere af de foedevarer du spiser.

Mine forslag:

Du kan vaelge at faa lavet nogle dyre tests, som kan fortaelle dig, hvilke foedevarer det kunne vaere, eller du kan faa lavet en rotationsdiaet, saa du paa den maade finder ud af hvilke foedevarer, er trigger dig.

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at jeg "altid" har haft problemer med oppustethed. Før jeg tabte mig var det på grund af overspisning af de forkerte fedende ting.

Jeg har tidligere for en del år siden fået lavet en fødevareallergitest , som ikke viste noget iøjnefaldende. Selvfølgelig kan det ændre sig, men jeg har ikke grund til at tro det.

Jeg ved at jeg har høfeberallergi og dermed også krydsallergi til nogle fødevarer (bl.a. æbler, pærer, blommer m.m.), som jeg dermed undgår.

Jeg vil dog prøve at høre min diæstist om den teori, så tak for budet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at jeg "altid" har haft problemer med oppustethed. Før jeg tabte mig var det på grund af overspisning af de forkerte fedende ting.

Jeg har tidligere for en del år siden fået lavet en fødevareallergitest , som ikke viste noget iøjnefaldende. Selvfølgelig kan det ændre sig, men jeg har ikke grund til at tro det.

Jeg ved at jeg har høfeberallergi og dermed også krydsallergi til nogle fødevarer (bl.a. æbler, pærer, blommer m.m.), som jeg dermed undgår.

Jeg vil dog prøve at høre min diæstist om den teori, så tak for budet.

Som du selv skriver, saa kan saadan en allergiliste jo desvaerre aendres med tiden.

Ifoelge den viden, jeg har paa omraadet, kan man godt have intolerance overfor et produkt, som muligvis ikke giver sig til udslag i en allergitest, men som vil give sig til udslag hvis det bliver tilfoert kroppen i laengere tid.

Derved sagt, at en allergitest er reliabel mht. til allergi, men desvaerre ikke altid mht. intolerance

Selv tak for budet, haaber at du kan bruge det til noget :smile: Husk endelig at skrive i traaden, hvad din diaetist giver af raad :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som du selv skriver, saa kan saadan en allergiliste jo desvaerre aendres med tiden.

Ifoelge den viden, jeg har paa omraadet, kan man godt have intolerance overfor et produkt, som muligvis ikke giver sig til udslag i en allergitest, men som vil give sig til udslag hvis det bliver tilfoert kroppen i laengere tid.

Derved sagt, at en allergitest er reliabel mht. til allergi, men desvaerre ikke altid mht. intolerance

Selv tak for budet, haaber at du kan bruge det til noget :smile: Husk endelig at skrive i traaden, hvad din diaetist giver af raad :smile:

Helt rigtigt. Allergi er IgE medieret, fødevareallergi er IgG medieret og vil ikke vise sig ved en evt prik-test. De fødevarer du nævner kan også krydsreagere med fødevarer i samme "familie". Det betyder at dit immunforsvar kan reagere på en fødevare der er i familie med f.eks. æble fordi de har en molekyær-struktur der ligner hinanden.

Mennesker med irritabel tyktarm har gavn af at undgå de madvarer de er intolerante overfor. Desværre udfører "alm" læger ikke IgG tests så vidt jeg ved.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Og hvad gør man så ?

Står i samme båd... Lever sundt og alt det... Men hver dag har jeg en oppustet mave , som får mig til at bule adskellige cm ud. Kombineret med en del løst hud ser det helt fucked up ud. Da på ben, arme, bryst, skulder, hals og hovede ser normal ud!

Hvad gør man? Er ved at være små desperat, især fordi jeg faktisk ikke kan komme af med den løsehud. er ved at være ved det punkt, hvor jeg faktisk overvejre at gå under kniven ?

Hvis I tjekker min log, kan I også læse om at jeg har dyrket motion på højnievau... Hvilket ligesom ikke hjalp på problemet... I og med nogle siger at det er godt at få motioneret tarmen.. og alt det !

ARHHH!

Link to comment
Share on other sites

Og hvad gør man så ?

Står i samme båd... Lever sundt og alt det... Men hver dag har jeg en oppustet mave , som får mig til at bule adskellige cm ud. Kombineret med en del løst hud ser det helt fucked up ud. Da på ben, arme, bryst, skulder, hals og hovede ser normal ud!

Hvad gør man? Er ved at være små desperat, især fordi jeg faktisk ikke kan komme af med den løsehud. er ved at være ved det punkt, hvor jeg faktisk overvejre at gå under kniven ?

Hvis I tjekker min log, kan I også læse om at jeg har dyrket motion på højnievau... Hvilket ligesom ikke hjalp på problemet... I og med nogle siger at det er godt at få motioneret tarmen.. og alt det !

ARHHH!

Hmm, besværlig situation. Men angående oppustedheden: spis kød. Jeg har selv haft problemer med opustet mave, og jeg er kommet af med det, ved at holde igen med brød og pasta og i stedet spiste kød :) Små frikadeller og bøffer.. Det sætter desuden også forbrændingen igang. Yderlgiere kan æblecidereddike anbefales.. Det kan fås på kapselform, og det hjælper også

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share