De grove grøntsager - langsomme kulhydrater


Randi-Squash
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig at få noget op det rene.

Hvis man, i forbindelse med cutning, indtager store mængder grøntsager som broccoli og blomkål - som vel er de langsomme kulhydrater - så kan man øge sin forbrænding en smule ved dette ikke?

Og kan det passe, at man i forbindelse med cutning, kan spise alt det fx. broccoli man vil?

Altså bruger kroppen så meget energi på at omsætte broccoli, at man næsten kan spise ubegrænsede mængder af det?

Kort og godt: Det er ikke grøntsagerne der skal spares på :4mewantfood:

Jeg kan nemlig godt spise 400g broccoli pr. måltid. Og rent kaloriemærrigt er det jo ikke så vildt, men sammen med fisk eller kød kan det jo godt blive meget.

Jeg håber nogen vil oplyse mig lidt her. Der er så mange kostråd på markedet, at jeg sku' ikke helt ved, hvad jeg bør rette mig efter ud fra min træning.

Vh Randi

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at der i grøntsager generelt findes en del komplekse kulhydrater der for kroppen er svære at fordøje og optage i tyndtarmen (og som i stedet omsættes i stor grad i tyktarmen) - men at stille det op somom at man kan spise alt det man vil pga. det er nok en overdrivelse.

I stedet kan man glæde sig over at grøntsager generelt indeholder rigtig få kalorier i forhold til fx frugter - og derfor er grøntsager rigtig gode i forbindelse med slankekure idet man kan spise forholdsvis store mængder uden at få ret mange kalorier. En stor del af mæthedsfornemmelsen kommer bl.a. ud fra mavesækkens udspilningsgrad.

Så for mig lyder det ganske fornuftigt at spise sig mæt i grøntsager det er en god (og sund) måde at tabe sig på - i min cutting periode gør jeg nogenlunde det samme - dog med gulerødder, tomater og agurker i stedet (da jeg ikke er så meget for broccoli)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sortiarius, hermed vil jeg blot lige uddybe, at inden du spiser dig mæt i flere kg broccolig, er det selvfølgelig vigtigt at få dækket dine behov for at få protein og fedt gennem kosten.

Så afhængigt af træningsmængde og intensitet 0.8-1.5 gram protein pr kg kropsvægt pr dag, samt ca. 1 gram fedt pr kg kropsvægt pr dag(gerne fra olier, fisk, nødder mm.).

Dernæst kan du fylde på med kulhydrat efter behov (broccoli som eksempel på fødevare med lavt energiindhold).

Noget helt andet er, at hvis du spiller squash på forholdsvist højt niveau, har en stor træningsmængde, samt ønsker at få det optimale ud af din idræt, så er et "korrekt" kulhydrat indtag utrolig vigtigt.

Link to comment
Share on other sites

broccoli og blomkål som nævnes i første tråd er rigtig gode fordi der er et højt(procentvis) indhold af protein - ca 30-40% protein.

gulerødder som også nævnes mener jeg dog ikke er særligt langsomme...

Du har vist lavet en tastefejl og mener ca. 3-4% protein.

Helt præcist indeholder brocolli og blomkål henholdsvis 5,3% og 2,4% protein.

I følge kalorietabelen har du ret i, at de forholdsvist har et højt indhold af proteiner.

http://www.kalorietabel.dk/groentsager.htm

/Tao

Edited by Tao
Link to comment
Share on other sites

Du har vist lavet en tastefejl og mener ca. 3-4% protein.

Helt præcist indeholder brocolli og blomkål henholdsvis 5,3% og 2,4% protein.

I følge kalorietabelen har du ret i, at de forholdsvist har et højt indhold af proteiner.

http://www.kalorietabel.dk/groentsager.htm

/Tao

tror du skal have et kig på tabellen igen :smile:

tabellen skriver i antal gram og ikke procenter.

fx Broccoli 217kj | 52kcal | 5,3g prot | 6,1g kul | 0,6g fedt - per 100g

det giver altså (((5,3g prot*4) / 52kcal)*100 =) 40,8% protein

en anden grøntsag jeg også guffer en del i mig:

Champignon, rå 119kj | 28kcal | 2,9g prot | 3,4g kul | 0,3g fedt - indeholder 41,4% protein

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
tror du skal have et kig på tabellen igen :smile:

tabellen skriver i antal gram og ikke procenter.

fx Broccoli 217kj | 52kcal | 5,3g prot | 6,1g kul | 0,6g fedt - per 100g

det giver altså (((5,3g prot*4) / 52kcal)*100 =) 40,8% protein

en anden grøntsag jeg også guffer en del i mig:

Champignon, rå 119kj | 28kcal | 2,9g prot | 3,4g kul | 0,3g fedt - indeholder 41,4% protein

:blink:

40,8% af energi indholdet kommer fra protein det har du ret i. Men det indeholder ikke 40,8% protein, for at man kan sige det skulle det være opgivet til 40,8g protein pr 100g. Det er en elendig protein kilde da man kun får 5,3g protein ved at indtage 100g af den fødevare.

Link to comment
Share on other sites

:blink:

40,8% af energi indholdet kommer fra protein det har du ret i. Men det indeholder ikke 40,8% protein, for at man kan sige det skulle det være opgivet til 40,8g protein pr 100g. Det er en elendig protein kilde da man kun får 5,3g protein ved at indtage 100g af den fødevare.

Hvis du insisterer på at stille det op på den måde, så er fx mælk en "elendig" proteinkilde da man kun får 3,5g protein pr. 100g/100 ml :tongue:

Link to comment
Share on other sites

tror du skal have et kig på tabellen igen :smile:

tabellen skriver i antal gram og ikke procenter.

fx Broccoli 217kj | 52kcal | 5,3g prot | 6,1g kul | 0,6g fedt - per 100g

det giver altså (((5,3g prot*4) / 52kcal)*100 =) 40,8% protein

en anden grøntsag jeg også guffer en del i mig:

Champignon, rå 119kj | 28kcal | 2,9g prot | 3,4g kul | 0,3g fedt - indeholder 41,4% protein

%-tegnet betyder jo "pro cent" på latin, frit oversat "pr. hundrede". I kalorietabelen er proteinindholdet angivet udfra "pr. hundrede" gram brocolli eller blomkål.

Derfor kan proteinindholdet i gram direkte overføres til procent.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sortiarius, hermed vil jeg blot lige uddybe, at inden du spiser dig mæt i flere kg broccolig, er det selvfølgelig vigtigt at få dækket dine behov for at få protein og fedt gennem kosten.

Så afhængigt af træningsmængde og intensitet 0.8-1.5 gram protein pr kg kropsvægt pr dag, samt ca. 1 gram fedt pr kg kropsvægt pr dag(gerne fra olier, fisk, nødder mm.).

Dernæst kan du fylde på med kulhydrat efter behov (broccoli som eksempel på fødevare med lavt energiindhold).

Noget helt andet er, at hvis du spiller squash på forholdsvist højt niveau, har en stor træningsmængde, samt ønsker at få det optimale ud af din idræt, så er et "korrekt" kulhydrat indtag utrolig vigtigt.

Well.. Jeg grubler en hel del over det med kulhydrater og proteiner. Fx. vil jeg jo gerne indtage kulhydrater efter styrketræning, da jeg er blevet punket med info om, at dette skulle give mine muskler bedst opbygningsevne.

Altså, jeg er ikke i tvivl om, at jeg roder lidt rundt i det og egentligt ikke får det fx. fedt, jeg skal have, men jeg er dækket ind protein-mæssigt.

Frokost spiser jeg 200g fisk (torsk, tun eller rejer )

Aftensmåltid spiser jeg 200g kød (kylling eller kalkun ) Så faktisk får jeg omkring 30% protein i min kost.

Men jo, min sportsmængde er cardio hver dag: 1t. spinning eller høj-intensitets squash(mellem 1½ og 3 timer -hvoraf ca. to timer er nær max puls (80% af ydeævne)).

Og dertil styrketræning maks 1½ time om dagen. Og det er er fordelt over forskellige muskelgrupper.. Jeg tæsker ikke hele kroppen igennem hver dag :)

Jeg ved ikke om denne information kan hjælpe lidt - jeg vil meget gerne høre forslag på, hvordan min kost burde se ud. Procentmæssigt er det jo ikke så smart, det jeg kører nu, hvis det er rigtigt, at musklerne skal have kulhydrat frem for alt.

Oplys mig gerne :4thumbup:

Jeg er smadder glad for svar indtil nu :blush:

Vh Randi

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvis du insisterer på at stille det op på den måde, så er fx mælk en "elendig" proteinkilde da man kun får 3,5g protein pr. 100g/100 ml :tongue:

Ja ja ja, men nu er det jo lidt nemmere at drikke 1 liter mælk i forhold til f.eks at spise 1kg broccoli :tongue:

Min point er bare det er latterligt at side og snakke om broccoli og champignon som gode protein kilder :smile:

Link to comment
Share on other sites

Randi> Kan ikke helt gennemskue hvor meget fedt og kulhydrat du spiser. Jeg vil anbefale nogle hurtige kulhydrater sammen med protein lige efter træning. Derudover synes jeg du skal holde dig til langsommere typer af kulhydrater, så som grøntsager og fuldkorns produkter. Mht. % fordeling, så kan du sagtens køre 30% protein, 20-30% fedt og resten kulhydrat. Ang. fedtet, så er det vigtigt at du får både enkelt- og flerumættet. Det kan du få fra bl.a. nødder, fisk og olivenolie. Håber det gav mening

Link to comment
Share on other sites

Randi> Kan ikke helt gennemskue hvor meget fedt og kulhydrat du spiser. Jeg vil anbefale nogle hurtige kulhydrater sammen med protein lige efter træning. Derudover synes jeg du skal holde dig til langsommere typer af kulhydrater, så som grøntsager og fuldkorns produkter. Mht. % fordeling, så kan du sagtens køre 30% protein, 20-30% fedt og resten kulhydrat. Ang. fedtet, så er det vigtigt at du får både enkelt- og flerumættet. Det kan du få fra bl.a. nødder, fisk og olivenolie. Håber det gav mening

Okey. Jeg kender en instruktør som mener, at man bør indtage kulhydrater efter træning (jeg er altid gået i troen om, at man skulle indtage protein efter styrketræning), da musklerne her har mest brug for let-tilgængelig energi for den mest optimale genopbygning.

Så hvis jeg nu - med dette i mente - spiser gulerødder efter træning, så jeg får kulhydrater herfra, hvad kunne mit protein så være?

Jeg forstår godt det med 30-30-40% fordelingen, men jeg får nok ikke det olie, jeg skal have, da jeg cutter pt. og jeg har brug for at kunne spise meget.

Jeg spiser omkring et kg grøntsager om dagen for, at jeg kan holde mig mæt + omkring 400g kød (200 pr måltid - frokost og aften). Derudover drikker jeg mælk.

Så der skal ikke ret meget olie til før budgettet vælter - altså jeg for for mange kacl.

Olie - er det fx. nok med en spsk om dagen? - jeg er jo ikke en grandvoksen bodybuilder :smile:

Tak for svar

vh Randi

Link to comment
Share on other sites

Okey. Jeg kender en instruktør som mener, at man bør indtage kulhydrater efter træning (jeg er altid gået i troen om, at man skulle indtage protein efter styrketræning), da musklerne her har mest brug for let-tilgængelig energi for den mest optimale genopbygning.

Så hvis jeg nu - med dette i mente - spiser gulerødder efter træning, så jeg får kulhydrater herfra, hvad kunne mit protein så være?

Du skal have både protein og kulhydrat. Gulerødder er ikke optimalt til posttræningsmåltid da de indeholder få kulhydrater pr mængde der indtages og disse kulhydrater har et relativt lavt GI. F.eks er mælk rigtig godt hvis man har muligheden, evt kan du supplere kort tid efter med gulerødder for at få lidt mere "fylde". Det kunne også være en sandwich lavet på groftbrød (f.eks groft toastbrød) med tun eller æg.

Jeg forstår godt det med 30-30-40% fordelingen, men jeg får nok ikke det olie, jeg skal have, da jeg cutter pt. og jeg har brug for at kunne spise meget.
Jeg kan bedre lide en fordeling med lidt flere kulhydrater og lidt mindre protein og fedt. Det har bl.a. betydning for dit energiniveau.

Olie - er det fx. nok med en spsk om dagen?
Du skal nok som minimum regne med ca 30g fedt af en fornuftigt kvalitet, altså fedtsyre mæssigt. Knap 40g fedt svarer til ca 25E% ved et indtag på 6000KJ, hvilket burde være ganske fornuftigt.
Link to comment
Share on other sites

%-tegnet betyder jo "pro cent" på latin, frit oversat "pr. hundrede". I kalorietabelen er proteinindholdet angivet udfra "pr. hundrede" gram brocolli eller blomkål.

Derfor kan proteinindholdet i gram direkte overføres til procent.

tao, jeg tror du skal have dine skolepenge tilbage...

Link to comment
Share on other sites

tror du skal have et kig på tabellen igen :smile:

tabellen skriver i antal gram og ikke procenter.

fx Broccoli 217kj | 52kcal | 5,3g prot | 6,1g kul | 0,6g fedt - per 100g

det giver altså (((5,3g prot*4) / 52kcal)*100 =) 40,8% protein

en anden grøntsag jeg også guffer en del i mig:

Champignon, rå 119kj | 28kcal | 2,9g prot | 3,4g kul | 0,3g fedt - indeholder 41,4% protein

Apprenti: hvis du mener at broccoli indeholder 40,8% protein pr. 100gr. så er du helt galt på den! Broccoli indeholder 5,3 gr. protein pr. 100gr. - dette giver unægteligt 5,3% protein ligegyldig hvordan du vender og drejer den. Jeg går ud fra at det du mener er, at 40,8% af energiindholdet kommer fra protein, hvilket gør broccoli til en god proteinkilde. Om man snakker om den faktisk mængde at protein eller om hvor energien kommer fra er jo to vidt forskellige ting :smile: .

:blink:

40,8% af energi indholdet kommer fra protein det har du ret i. Men det indeholder ikke 40,8% protein, for at man kan sige det skulle det være opgivet til 40,8g protein pr 100g. Det er en elendig protein kilde da man kun får 5,3g protein ved at indtage 100g af den fødevare.

Jvf. ovenstående! Broccoli er ikke en dårlig proteinkilde.

%-tegnet betyder jo "pro cent" på latin, frit oversat "pr. hundrede". I kalorietabelen er proteinindholdet angivet udfra "pr. hundrede" gram brocolli eller blomkål.

Derfor kan proteinindholdet i gram direkte overføres til procent.

Helt rigtigt! Alle fødevarer i Danmark er opgivet som pr. 100 gr./ml. (ret mig hvis jeg er galt på den :blush: ). Det betyder at man kan gøre som Tao beskriver: 5,3 gr. protein pr. 100 gr. er og bliver altså 5,3% protein :smile: .

tao, jeg tror du skal have dine skolepenge tilbage...

Tror vist det er dig der skal have skolepengene tilbage Apprenti :tongue:

MLP

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig er det energi indholdet, vi diskuterer jo i vægttab hvor energiindholdet/energifordeling er helt essentielt...

men hvis protein udgør 5,3% og kulhydrat 6,1% og fedt 0,6% hvad er de resterende(100-(5,3+6,1+0,6)=) 88%(=88gram) så?

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig er det energi indholdet, vi diskuterer jo i vægttab hvor energiindholdet/energifordeling er helt essentielt...

men hvis protein udgør 5,3% og kulhydrat 6,1% og fedt 0,6% hvad er de resterende(100-(5,3+6,1+0,6)=) 88%(=88gram) så?

Se det er faktisk også noget jeg har tænkt over. Som du selv siger: protein 5,3 gr., kulhydrat 6,1 gr. og fedt 0,6 gr. = 12 gr. - bare omvendt :tongue: .

Mit bud vil være vand, men det er ikke noget jeg er sikker på :blush: .

EDIT: den formel du stillede op længere oppe svarer lidt til at sige: 5,3 gr. protein bliver ved magi til 40.8 gr. protein ved at gange og dividere.

MLP

Edited by til_lykke
Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig er det energi indholdet, vi diskuterer jo i vægttab hvor energiindholdet/energifordeling er helt essentielt...

Ikke enig, det er ikke relevant hvilken energifordeling en enkelt vare har. Derimod kan det være relevant hvilken energifordeling man indtager over hele dagen eller specifikt for måltider. Men for at regne det ud, så er det betydeligt lettere at gå ud fra gram protein, fedt og kulhydrater for enkelt råvarer.

Og ja den resterende mængde er vand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share