Slankepiller kan være farlige


Guest Slettet_07102015
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_07102015

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=448682

En yngre kvinde har fået en blodprop i hjernen og lammelser i ansigtet og i venstre hånd efter at have spist slankepillen Therma Power.

Slankepillen er ikke godkendt til salg i Danmark, men forhandles ulovligt blandt andet over internettet.

Det er et af flere nye ulovlige slankemidler, som Lægemiddelstyrelsen advarede mod for 14 dage siden.

Link to comment
Share on other sites

Der står at det ikke er bevist at pillerne var årsagen og der står heller ikke noget om hvilken dosis hun tog. Kort sagt ikke rigtig noget man kan bruge til noget som helst.

sandt nok.. men tror du generelt slankepiller er sunde? om så de neutraliserer kalorier eller giver mæthedsfornemmelse - jeg tror sgu ikke på, at de kan være fornuftige at indtage for nogen, hvis de seriøst gør dette.

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Styrelsen understreger, at det ikke er bevist, at blodproppen og lammelserne er en direkte følge af slankepillen.

Hvilket så ligesom gør overskriften en anelse tynd ?

Helt ærligt, TP bruges i så kæmpestort et omfang at vi nok ville se en del flere hjerneblødninger og dødsfald hvis det vitterlig var at disse piller var SÅ farlige ved et normalt forbrug af dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke være bekymret for de kardiovaskulære komplikationer i forbindelse med efedrin og ephedra produkter, hvis man ellers er ung og har et nogenlunde normalt blodtryk - der er aldrig garanti for nogen ting - men det burde ikke være et problem for et sundt og raskt, ungt individ.

Derimod kan efedrinbrug over længere tid give en række andre bivirkninger, og det er næppe nogen god, eller holdbar måde at grundlægge et vægttab på.

Link to comment
Share on other sites

Derimod kan efedrinbrug over længere tid give en række andre bivirkninger, og det er næppe nogen god, eller holdbar måde at grundlægge et vægttab på.

Efedrin-indholdige produker er heller ikke min kop the. Mener også at brug af efedrin kan føre til humørsvingninger/depression på samme måde som amfetamin.

Link to comment
Share on other sites

Man må håbe de kommer med en saglig undersøgelse:

Therma Power har amfetaminlignende virkning, som udnyttes til at dæmpe appetitten. Therma Power er ikke registreret og godkendt som lægemidddel i Danmark, men forhandles ulovligt blandt andet via internettet.

Enten har de ikke prøvet TP eller også har de ikke prøvet Amfetamin. Med den logik kan man vel også argumentere for at en kop kaffe kan have amfetamin lignende virkning ?

Link to comment
Share on other sites

Bruger TP i ny og næ, enten i forbindelse med thai-boxing (ligger altid om aftenen, hvor jeg ellers er død og træt efter arbejde), eller i forbindelse med arbejde hvis jeg virkeligt er smadret og alt for træt om morgenen, da det kræves af mig jeg kan yde en del :smile:

Hvorvidt det er sundt eller ej ved jeg ikke, men tror ikke der er de store problemer, når man er - som Sortiarius sagde - ung og rask.

Selvfølgeligt er det skadeligt, hvis man bruger dem hver dag (Jeg har ihvertfald søvn-problemer på de dage hvor jeg har brugt dem), da man nok vil stresse kroppen noget mere end den ellers normalt ville kunne klare! - Og man skal i den forbindelse heller ikke bruge dem som slankemiddel, idet du kan yde mere uden at føle samme behov for næring. - Selvom jeg typisk får den onde fråder på, når virkningen aftager :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Disse piller indeholder efedrin hvilket kemisk minder meget om amfetamin.

Super klamt, og lige gyldigt hvilken argumentation kom det aldrigt frivilligt ind i min krop!

Glemte lige.. hvor fanden er det sunhedmæssige perspektiv henne med disse piller?

Jeg mener MOLs bruger går generelt meget op i sundhed...

Er det ligesom fodbold og øl i en mærkelig sportsåndlig kombination

Link to comment
Share on other sites

Disse piller indeholder efedrin hvilket kemisk minder meget om amfetamin.

Super klamt, og lige gyldigt hvilken argumentation kom det aldrigt frivilligt ind i min krop!

Produkter der bruges til ADD behandling er også amfetamin lignende...

I kodimagnyler kodein, morfin variant.. Dvs. 4 kodimagnyler om dagen og du ender som Christiane F i løbet af 14dage...

Eller også betyder det ikke synderligt meget om noget er i familie med/ligner et andet produkt....

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med biologisk aktive stoffer betyder familien ikke så meget, to stoffer kan have den nøjagtige samme virkning på den menneskelige krop og være vidt forskellige i kemisk komposition, jeg tror det der henvises til her, fra fødevarestyrelsen, er efedrins evne til at fremme anorexia - en virkning der er meget udbredt ved indtag af amfetamin - koffein besidder ikke helt samme egenskab (i normale mængder)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Styrelsen understreger, at det ikke er bevist, at blodproppen og lammelserne er en direkte følge af slankepillen.

Men de optrådte efter seks dages brug af pillerne, og bivirkningerne svarer til indberetninger om bivirkninger af den gamle slankepille Letigen, der blev forbudt herhjemme i 2002.

Det skal understreges, at der er tale om en mistænkt alvorlig bivirkning, og at det ikke kan siges med sikkerhed, at der er en sammenhæng til behandling med Therma Power. Men indholdet af Therma Power ligner til dels indholdet i slankemidlet Letigen®, der i 2002 blev trukket tilbage fra markedet på grund af mistanke om alvorlige hjerte-kredsløbsbivirkninger hos yngre kvinder.

Blodprop (i hjernen) hos en yngre kvinde?

Seks dage efter opstart på "kuren"?

Blodpropper i hjernen ses uhyre sjældent hos yngre mennesker.

Ydermere bør man vel bemærke at der kun gik 6 dage fra første indtag til blodproppen opstod - lyder som mere end almindeligt sammenfald.

Jeg må ligesom andre debattører tilslutte mig rækken af undrende..

Hvor er den sædvanlige MOL'ske snusfornuft, som viser sig øjeblikkeligt når et produkt/træningsmetode/fødevare/osv viser sig måske at have en bagside??

Hænger den kritiske stillingtagen sammen med: "Jeg bruger det selv, derfor vil jeg helst ikke se risciciene i øjnene"??

Jeg arbejder med senhjerneskadede voksne, og har nu oplevet 2 tilfælde blandt yngre mennesker, hvor lignende produkter mistænkes for at være kilden..

Jeg skulle ikke nyde noget :smile:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Det mest sandsynlige er efter min mening at kvinden har været disponeret for det og har taget alt for store doser af det. At det er pillerne der har været triggeren er sikkert rigtig nok, men der er stadig ikke nok information til at vi kan konkludere det er farligt. Alt er jo farligt i for store mængder.

Link to comment
Share on other sites

Blodprop (i hjernen) hos en yngre kvinde?

Seks dage efter opstart på "kuren"?

Blodpropper i hjernen ses uhyre sjældent hos yngre mennesker.

Ydermere bør man vel bemærke at der kun gik 6 dage fra første indtag til blodproppen opstod - lyder som mere end almindeligt sammenfald.

Jeg må ligesom andre debattører tilslutte mig rækken af undrende..

Hvor er den sædvanlige MOL'ske snusfornuft, som viser sig øjeblikkeligt når et produkt/træningsmetode/fødevare/osv viser sig måske at have en bagside??

Hænger den kritiske stillingtagen sammen med: "Jeg bruger det selv, derfor vil jeg helst ikke se risciciene i øjnene"??

Jeg arbejder med senhjerneskadede voksne, og har nu oplevet 2 tilfælde blandt yngre mennesker, hvor lignende produkter mistænkes for at være kilden..

Jeg skulle ikke nyde noget :smile:

Det har du da ret i, men når du nu tager antallet af brugere i betragtning burde du så ikke se lidt flere hjerneblødninger hvis nu produktet var så farligt ? i mine ører lyder det altså som et tilfælde, eller at der er andre omstændigheder der har haft indfyldelse på det ?

Ingen tvivl om at det kan være farligt, det mener jeg at undersøgelserne omkring efedrinproduktet letigen viste, men jeg tror altså man skal kigge lidt udover produktet nogle gange, og hvis ikke - brugen af produktet, jeg kunne sagtens forestille mig at pigen (jeg ved det ikke) har overdrevet dosis hvis det alene er pga. produktet.

En pige i mit tidligere center røg på hospitalet da hun besvimede, og hendes blodtryk var helt fucked up - hun kørte efadrin i store mængder (tror faktisk det var letigen), men det skal også siges at hun ikke spiste og drak noget, og brugte 2 timer om dagen på steppemaskinerne.

Det er desuden faktisk kun piger jeg har hørt om der har fået gener - måske er det kønsspecifikt ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Man kan også vende den om, og spørge sig selv om det er sandsynligt at et kosttilskud, der har virkemåde som efedrin, medfører så store kardiovaskulære ændringer, at en blodprop dukker op allerede efter 6 dages forbrug - det lyder ikke endvidere sandsynligt - måske kunne det tænkes at kvinden i forvejen var disponeret for noget lign.

Link to comment
Share on other sites

En pige i mit tidligere center røg på hospitalet da hun besvimede, og hendes blodtryk var helt fucked up - hun kørte efadrin i store mængder (tror faktisk det var letigen), men det skal også siges at hun ikke spiste og drak noget, og brugte 2 timer om dagen på steppemaskinerne.

Lyder nærmere som for lavt blodtryk, eller blodsukker. Man besvimer som regel ikke af forhøjet blodtryk, medmindre det er virkelig slemt.

Link to comment
Share on other sites

Lyder nærmere som for lavt blodtryk, eller blodsukker. Man besvimer som regel ikke af forhøjet blodtryk, medmindre det er virkelig slemt.

Jeg tror også at hendes kost og overdrevne motion var synderen i dette her, men hun blev faktisk indlagt i et par dage og var væk fra træning en periode - blodtrykket xxx over yyy var ihvertflad smasket af en eller anden årsag.

Link to comment
Share on other sites

Hmm nu vil jeg helst ikke ud i endnu en lang diskussion, men vil da gerne lige påpege at NSAID's som fx acetylsalicylsyre kun har vist sig gavnlige, intaget på dagligt basis i forbindelse med kardiovaskulære komplikationer i hjernen (apopleksia cerebri) - der har endda været lavet undersøgelser der har vist at de kunne være gavnlige i forbindelse med primær profylakse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share