De bulgariske Vægtløftere


L^P
 Share

Recommended Posts

Man følger den Bulgarske træner som man hører coache de forskellige løftere. Løfterne bliver fulgt både under træning og til konkurrencen.

Der er dog ikke særligt meget trænings teknikråd eller træningsmetoder, men mere omkring løfternes psykologi.

Man får desuden et indblik i hvor seriøst træningen foregår i et Bulgarsk vægtløftningslokale. Man ser dem eksempelvis misse flere gange på en max vægt, hvorefter løfteren giver op og bagefter får en opsang af træneren. Man fornemmer virkeligt hvor dybt seriøse de er :devil:

Den dårlige engelske accent som oversætteren har, og den bulgarske tøjmode dengang, kan dog også godt give lidt til underholdningsværdien :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan forstå på de indlæg der er på sitet, så er det ikke Ironmind videoen fra 1998, men det gamle dokumentar program som blev lavet inden de flyttede til mere "moderne" lokaler. Kernen i deres træningsfilosofi har dog ikke ændret sig væsentligt. Adskellige maxforsøg, også efter der misses.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte iøvrigt engang en interessant "insider" forklaring på hvorfor de bulgarske vægtløftere trænte så mange gange om dagen som de gjorde/gør. Deres talrige 30-60 minutters træningspas havde ifølge personen intet at gøre med fordelagtig testosteron release og andre videnskabelige forklaringer. Meningen var at belægge løfternes dag totalt 7 dage i ugen, så de om aftenen var så træt, at de ikke orkede andet end at gå på hovedet i seng, for at være frisk til næste dags strabadser. På den måde undgik man at atleterne brugte deres fri-aftener på at gå i byen eller blive sent oppe. Efter en lang dag med adskellige træningspas og lekturer fra træneren, så var der ikke energi til mere end at sove. Om det passer ved jeg ikke. Men jeg ville ihvertfald ikke have energi til andet end at sove, hvis jeg havde trænet max tungt adskellige gange på en dag, og vidste at dagen imorgen bød på det samme :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte iøvrigt engang en interessant "insider" forklaring på hvorfor de bulgarske vægtløftere trænte så mange gange om dagen som de gjorde/gør. Deres talrige 30-60 minutters træningspas havde ifølge personen intet at gøre med fordelagtig testosteron release og andre videnskabelige forklaringer. Meningen var at belægge løfternes dag totalt 7 dage i ugen, så de om aftenen var så træt, at de ikke orkede andet end at gå på hovedet i seng, for at være frisk til næste dags strabadser. På den måde undgik man at atleterne brugte deres fri-aftener på at gå i byen eller blive sent oppe. Efter en lang dag med adskellige træningspas og lekturer fra træneren, så var der ikke energi til mere end at sove. Om det passer ved jeg ikke. Men jeg ville ihvertfald ikke have energi til andet end at sove, hvis jeg havde trænet max tungt adskellige gange på en dag, og vidste at dagen imorgen bød på det samme :bigsmile:

går udfra de fik "løn" fra staten? eller hvad ved jeg

Link to comment
Share on other sites

Ganske givet. Jeg kan huske et dokumentar program om Vasily Alexiev (spelling ?), en af de største russiske løftere nogensinde, hvor han fortalte, at han blev ansat i den russiske hær, og fik betaling ligesom alle andre soldater. Dog med den forskel, at han ikke skulle lave noget som helst andet end at træne vægtløftning.

Link to comment
Share on other sites

Ganske givet. Jeg kan huske et dokumentar program om Vasily Alexiev (spelling ?), en af de største russiske løftere nogensinde, hvor han fortalte, at han blev ansat i den russiske hær, og fik betaling ligesom alle andre soldater. Dog med den forskel, at han ikke skulle lave noget som helst andet end at træne vægtløftning.

Yes sir!

der er også gamle film klip af ham, i nogle af de links jeg lagde ovenover

han var en TOOUGH athlet :devil:

Link to comment
Share on other sites

Ganske givet. Jeg kan huske et dokumentar program om Vasily Alexiev (spelling ?), en af de største russiske løftere nogensinde, hvor han fortalte, at han blev ansat i den russiske hær, og fik betaling ligesom alle andre soldater. Dog med den forskel, at han ikke skulle lave noget som helst andet end at træne vægtløftning.

smider lige et link til et galleri af mesteren

mesteren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share