Flade mavemuskler?


Vips
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil hører om man kan træne på en bestemt måde (øvelser, belastning, gentagelser), så man får flade mavemuskler i stedet for ”buler”?

Jeg er pige og synes ikke, at det er specielt pænt, hvis mavemusklerne buler ud!

Håber, at I kan hjælpe mig

Hilsen Vips

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Med buler mener jeg, at man fra siden kan se at mavemusklerne "buler" ud istedet for at maven er flad.

Med hensyn til min fedtprocent, var den på ca. 19-20 sidst den blev målt (så vidt jeg husker).

At lade være med at træne maven, synes jeg også er dumt!?. Jeg har altid haft den opfattelse, at det er vigtigt at have en stærk mave og ryg for at lave div. øvelser, som f.eks. squat mm.

Mvh. Vips

Link to comment
Share on other sites

Mavemusklerne vil stadig bule. :wink:

Vil de? Hvorfor?

Det er muligt det er mig der har misforstået hvad spørgsmålet går på, men jeg tolker spørgsmålet fra Vips så hun spørger om hvordan man får flad mave, ikke hvordan man undgår synlige abs/6-pack.

Min forståelse er at vacuum-øvelser kan hjælpe til at træne den indre maveregion og dermed styrke den del af mavemuskulaturen der holder organer mm. på plads, hvilket skulle resultere i en fladere mave. But feel free to correct me if I'm wrong :smile: .

MLP

Link to comment
Share on other sites

Vil de? Hvorfor?

Det er muligt det er mig der har misforstået hvad spørgsmålet går på, men jeg tolker spørgsmålet fra Vips så hun spørger om hvordan man får flad mave, ikke hvordan man undgår synlige abs/6-pack.

Min forståelse er at vacuum-øvelser kan hjælpe til at træne den indre maveregion og dermed styrke den del af mavemuskulaturen der holder organer mm. på plads, hvilket skulle resultere i en fladere mave. But feel free to correct me if I'm wrong :smile: .

MLP

Nemlig :smile:

Med hvad er vacuum-øvelser :blink:

Vips

Link to comment
Share on other sites

Vil de? Hvorfor?

Det er muligt det er mig der har misforstået hvad spørgsmålet går på, men jeg tolker spørgsmålet fra Vips så hun spørger om hvordan man får flad mave, ikke hvordan man undgår synlige abs/6-pack.

Min forståelse er at vacuum-øvelser kan hjælpe til at træne den indre maveregion og dermed styrke den del af mavemuskulaturen der holder organer mm. på plads, hvilket skulle resultere i en fladere mave. But feel free to correct me if I'm wrong :smile: .

MLP

Tilslutter mig tildels dit forslag.

Faa gang i din indre mavemuskulatur med div. oevelser. Hvor traener du? faa evt. en instruktoer til at hjaelpe dig, hvis du mangler ide'er. Men har du generne til at respondere godt paa mavetraening, saa er du bare saa "heldig" at faa noget, som mange kaemper for.. nemlig den eftertragtede 6'er :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nemlig :smile:

Med hvad er vacuum-øvelser :blink:

Vips

AgniSara_Horse-Stance_Back-Traction_1.jpg

I sig selv tvivler jeg på at den giver så meget da mavemusklerne ikke per automatik aktiveres. Prøv evt. øvelsen sammen med aktivering af de dybe mavemuskler så skulle den være hjemme. :smile:

Edited by Casper T
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår dig ret er din frygt absolut fuldstændig og helt aldeles ubegrundet. Selv med meget ihærdig og dedikeret træning skal der meget til før en mand har mavemuskler, der decideret "buler" ud, og som kvinde er det endnu sværere.

Faktorer der kan give den bulende mave (som jeg lige kan komme på):

  • Meget intraabdominalt fedt (fedt mellem organerne)
  • Slap stabiliserende mavemuskulatur (transversus abdominis)
  • Voldsomt brug af væksthormon og lignende
  • Ekstremt store mavemuskler

Det første er vist primært noget overvægtige mænd bør bekymre sig om, og der er sundhedsricisi større end de skønhedsmæssige problemer, og de to sidste kan du nok høre næppe er relevante for dig.

Derfor: Lav mavetræning ligesom resten, hovedsageligt med en belastning der tillader 8-12 gentagelser (5-15, hvis man sigter lidt bredere).

Vacuum-øvelser kan som flere nævner være en fin ide, og det behøver altså ikke se så dumt ud som på det billede Casper T har postet.

En lille artikel

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg vil hører om man kan træne på en bestemt måde (øvelser, belastning, gentagelser), så man får flade mavemuskler i stedet for ”buler”?

Jeg er pige og synes ikke, at det er specielt pænt, hvis mavemusklerne buler ud!

Håber, at I kan hjælpe mig

Hilsen Vips

Hej Vips

Jeg tror du mener at du IKKE vil have sådan nogle muskler som dem der er på min avatar ikke?

For at undgå det skal du træne mavemusklerne mere konditionsagtigt, dvs masser af gentagelser og korte pauser!

Der gælder det samme for mavemusklerne som for andre muskler, at hvis du træner dem med belastning og kun kører få gentagelser så vokser de mere!

Du kan sammenligne det med en marathonløber og en sprinter... marathonløberen har lange slanke muskler mens sprinterne har mere runde og fyldige muskler! Dette skyldes de to forskellige måder at arbejde med kroppen på... sprinteren bygger fyldige, tykke muskler fordi han primært træner efter at forbedre de hvide muskelfiber mens marathonløberen ønsker at træne efter at forbedre de røde muskelfibre, som sjældent opnår nogen markant volumen! :smile:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Angel -> Synes du ikke også lige det er relevant at nævne, hvor meget træning og hvor mange års dedikation, der ligger bag dine abs? :wink:

Jeg ved godt du ikke laver voldsomt meget specifik mavetræning, men stabilitetskravene i tunge frivægtøvelser er tilsyneladende ikke det værste til at give en god og stærk mave. Ikke mindst betyder en lav fedtprocent enormt meget for hvor synlig opdelingen er.

Min pointe er, at jeg bestemt ikke synes der er nogen grund til at vælge en mindre effektiv løsning end nødvendigt, når det man "frygter" er så svært at nå og ligger så langt ude i fremtiden.

Kvinder i DK med en mave som angels kan vist tælles på relativt få hænder, og ingen af dem har fået sådan en efter 3 måneder med 3 sæt af 15 gentagelser. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enig med MaxP i den sidste betragtning.

Desuden skal det påpeges at både 100meter løbere og marathon løbere er genetiske vidundere på hver deres område, og at du og jeg formentlig aldrig vil kunne komme i nærheden af hverken det ene eller det andet. (ikke at der er noget i vejen med analogien)

Link to comment
Share on other sites

+ man lige skal huske på at sprinterne laver en blanding mellem kuglestøders træning også en mere jeg ikk kan huske. pointen er at de store 100 m løbere som faktisk er voldsomt store træner også tung styrketræning fordi deres store muskler gør at de kan udvikle et meget større kraft potentiale over korte intervaller som nu sprinten. du ser næppe en maraton løber lave tung styrketræning for at opbygge store muskler

Link to comment
Share on other sites

Til at starte med, vil jeg lige sige, al respekt til Angels mavemuskler – de er flotte og jeg ved at der ligger mange træningstimer og sund kost bag. :4thumbup:

Nu har jeg trænet lidt mere end tre måneder med 3x15 gentagelser og mine mavemuskler kan ses! Grunden til at jeg spørger, er fordi jeg synes at det er relevant at træne mave (og ryg), men er ked af at få voldsomt store mavemuskler. Jeg håber på, nogle ideer og inspiration til hvordan jeg bedst træner min mave, da det lige nu er lidt tilfældigt.

Vips

Link to comment
Share on other sites

+ man lige skal huske på at sprinterne laver en blanding mellem kuglestøders træning også en mere jeg ikk kan huske. pointen er at de store 100 m løbere som faktisk er voldsomt store træner også tung styrketræning fordi deres store muskler gør at de kan udvikle et meget større kraft potentiale over korte intervaller som nu sprinten. du ser næppe en maraton løber lave tung styrketræning for at opbygge store muskler

Jeg kender nu en hel del marathonløbere som træner mange styrkeligende pas med tunge vægte.

Ikke med henblik på at blive større - Men stærkere og have mulighed for at forbedre deres løbeteknik.

Mange som løber i det jeg vil kalde "motionseliten" med tider mellem 2½ og 3timer på marathon træner typpisk fullbody 2-3 gange om ugen, med fokus lagt på squat og lunges plus ryg og mave træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ik, at du skal være bange for at dine mavemuskler buler ud, da man skal have en relativ lav fedtprocent, og piger har en højere fedtprocent end drenge. Det er næsten kun professionelle kvindelige bodybuilder, der har tydelige mavemuskler der buler ud.

Men jeg har læst at hvis man trækker maven ind, samtidigt med at man udføre maveøvelserne så ville man få en flad mave.

Du kan også tjekke det her link til Iforms hjemmeside: http://www.iform.dk/polopoly.jsp?d=1264&a=8119#

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share