Rygøvelser


Sortiarius
 Share

Recommended Posts

Er igang med at ændre mit program (se log) til næste sæson og overvejer i den forbindelse at udskifte dumbbell rows og hyperextensions med hhv. barbell pullovers og goodmornings - spørsgmålet er nu, om disse to øvelser er gode nok til at erstatte den generelle rygtræning som specielt rows giver - det skal siges målet er maximal hypertrofi, dog uden speciel markering af rygmuskulaturen.

Sort.

Link to comment
Share on other sites

Barbell pullovers og goodmornings er begge fint øvelser men dækker ikke det samme som de 2 andre rygøvelser dækker.

Personligt ville jeg vælge:

Dødløft

Rows (Vælg selv variant)

Chins (Ikke dræbende nødvendigt når du har en Rows øvelse, men er i mit hoved en bedre Lat øvelse en Rows øvelserne)

Goodmornings kunne godt erstatte dødløft i denne opsætning, så hvis du ikke har det så godt med dødløft kunne goodmornings være en fin øvelse at kører istedet.

Pullovers som du nævner vil jeg mere betegne som en tricepsøvelse. Den går rigtigt nok også en del i Lat's men slet ikke så effektivt som pull øvelser.

Ps. Valget af øvelser har ikke det store at sige i forhold til markeringen af rygmuskulaturen. Det er et spørgsmål om en lav fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok kom lidt dårligt ud af fjerene med den her post

Kunne weigthed supine rows måske erstatte bend over rows da jeg er pænt trætte af sidstnævnte.

Kan pga. af knæ-abnormitet ikke rigtig træne noget af underekstremiteten - eller med andre ord i hvert fald ikke belaste knæleddet mens det er bøjet.

Er ej heller i stand til at køre chins da jeg træner i hjemmegym - med andre ord har jeg kun en vægtstang, 2 håndvægte og en bænk til rådighed. At træne hyperextensions med fødderne under sengen er også ret sub-optimalt når man ellers er kommet godt igang - derfor jeg tænkte på goodmornings.

Har forresten ikke noget særprægent ønske om at få den vilde hypertrofi af ryggen, træner nærmere ryggen for at den kan følge med resten af overekstremiteten - hvis jeg går efter markering og hypertrofi på et særligt punkt er det i brystmuskulaturen, men det er nok gældende for de fleste :)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Kunne weigthed supine rows måske erstatte bend over rows da jeg er pænt trætte af sidstnævnte.
Nu kender jeg ikke lige noget den nævnte øvelse, men grundlæggende så kan én Row øvelse godt erstatte en anden Row øvelse. Det vigtigste er bevægelsen som er et træk og at der er mulighed for at arbejde med nogle tunge vægte. :smile:

Eksempler på erstatninger til Bend over Rows:

Dumbell Rows

Yates Rows

T-bar Rows

Kabel Rows

Kan pga. af knæ-abnormitet ikke rigtig træne noget af underekstremiteten - eller med andre ord i hvert fald ikke belaste knæleddet mens det er bøjet.

Hvis du kan lave goormornings vil du også kunne lave dødløft. Bevægelsen som man laver er næsten den samme lidt afhængig af stil selvfølgelig. Men tror det ville være en god ide at få nogle til at tjekke din stil.

Kender ikke til dit specifikke knæproblem, men kender et par stykker hvor dødløft har gavnet deres knæ i positiv retning.

Er ej heller i stand til at køre chins da jeg træner i hjemmegym - med andre ord har jeg kun en vægtstang, 2 håndvægte og en bænk til rådighed. At træne hyperextensions med fødderne under sengen er også ret sub-optimalt når man ellers er kommet godt igang - derfor jeg tænkte på goodmornings.
Det var så godt tænkt kan jeg bare sige :bigsmile: Goodmornings er en kanon øvelse, men ville også være mest optimalt hvis du havde nogle der kunne vise dig øvelsen hvis ud er i tvivl.
Har forresten ikke noget særprægent ønske om at få den vilde hypertrofi af ryggen, træner nærmere ryggen for at den kan følge med resten af overekstremiteten - hvis jeg går efter markering og hypertrofi på et særligt punkt er det i brystmuskulaturen, men det er nok gældende for de fleste :)

Måske for de mindre seriøse, for er man bare lidt seriøs med sin vægttræning så bør rygtræningen være mindst lige så seriøs som alt det andet.

Både rent æstetisk og funktionelt er ryggen da utroligt vigtigt IMOH.

Link to comment
Share on other sites

Sorry jeg mente dumbell rows i første omgang, og ikke bend over rows :blush: , bend over rows er en mindst lige så skadelig øvelse for mine knæer som dødløft.

Weigthed supine rows kan ses her og bevægelsen er mere eller mindre identisk til dumbell rows som jeg udfører pt. de forskellene ligger bl.a. i at denne øvelse er sværre at køre fejlteknik i, at øvelsen træner begge sider og at den udgør en variation i forhold til dumbell rows som jeg er kørt godt død i.

De andre rows du skriver om belaster knæet i bøjet tilstand - det bliver jeg desværre nød til at undgå - her er goodmornings gode da knæene er strakte, modsat squat, dødløft og bend over rows.

Når jeg skriver jeg gerne vil have en større brystmuskulatur er det rent æstetisk, på dette plan er en større rygmuskulatur og armmuskulatur ikke så vigtigt for mig, jeg er klar over den store funktionelle betydning i en stærk rygmuskulatur, hvorfor jeg har indført alle disse rygøvelser i første omgang.

Ellers mange tak for dit input :smile: tror du har ret i jeg bare skulle droppe pullovers som du skriver.

Sort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share