Giro d'Italia 2006


Squatfather
 Share

Hvem vinder Giro d'Italia 2006?  

86 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ullrich kørte en flot ITT og er helt sikkert ved at køre sig i form i det lyntempo han har for vane. Jeg vil dog stadig påstå, at det ikke er 100% sikkert at han når sit maksimale til Touren, det er trods alt sjældent han gør det. Alle år taber han mest tid i starten af touren, men man kan da håbe at Giroen i år holder ham til ilden i år, så han er skarp fra kampfløjt af :smile:

Xzebetz --> Kommentarene fra Riis kom på et tidspunkt, hvor Ullrich havde taget 3 kg på i en periode, hvor Ullrich måtte indstille træningen pga. knæproblemer. Vi er enige om at Ullrich både i vinterpausen og på nuværende tidspunkt er der, hvor han plejer. Forskellen er bare at Basso har forbedret sig fra år til år (især på enkeltstarterne) - det har Ullrich ikke, så jeg tror ikke det bliver en ulige kamp om Tour-tronen :smile:

Til gengæld er jeg da spændt på at se Landis. Han har fået en del sejre i foråret og har virket skarpere end nogensinde, men om han kan kæmpe med om sejren i Touren, det vil jeg ærligt talt tillade mig at tvivle på. Men en top 5 tror jeg helt sikkert på.

Squatfather --> "revisorstil"!! Klassekommentar :laugh: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Iøvrigt en flot etape der blev kørt i dagens Giro. Det var da fuldstændigt vildt som Manuele Mori og Emanuele Sella satsede på den sidste nedkørsel. Sella havde også godt gavn af de minuter udbrudet vandt og rykkede frem på en 4. plads i klassementet. Serguei Gonchar var desvære impliceret i et alvorligt styrt i dag og mistede 13 minuter, så farvel klassement til den sympatiske veteran.

Gik desværre glip af etapen i dag - ærgerligt med Gontjar :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Gik desværre glip af etapen i dag - ærgerligt med Gontjar :unhappy:

En trist etape at gå glip af. CSC viste virkligt klasse i går på Valico Guaitarola. Sastre tog sig en velfortjent fridag, så Basso havde istedet Jens Voigt, Inigo Cuesta og Volodymir Gustov ved sin side op af Valico Guaitarola. Gustov førte hele vejen op af bjerget med Voigt på hjul efterfulgt af Basso. Og Cuesta sad konstant enten på hjul af Basso eller ved hans side, og både Gustov og Cuesta virkede til at have et enormt overskud. Cirka halvejs oppe af stigningen satte Di Luca, Bettini og Cunego et angreb ind og får slået et hul. Gustov øger blot tempoet og lukker hullet uden at virke anstrengt, men at hans forcering er kraftig er der ingen tvivl om, da den medfører at favoritgruppen i en periode reduceres til 20-25 mand. Da de var hentet ind igen var der ingen der havde lyst til at forsøge sig igen. :4thumbup:

Gustov og Cuesta er simpelthen et par klasseindkøb. Jeg tror de sammen med Sastre vil blive de vigtigste hjælpere for Basso i Giroens afsluttende vanskelige uge. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Riis er optimistisk i dag. "Konkurrenterne vil angribe, men Ivan vil smide dem af en for en og komme alene til mål." :4thumbup:

Iøvrigt forventer Riis, at de værste konkurrenter i dag bliver Danielson og Simoni. Jeg glæder mig som et lille barn til dagens etape. :smile:

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Men Ullrich har den fordel at han ikke skal køre igennem på de sindssyge bjergetaper i Giroen og han kan i "værste" fald udgå for ikke at køre sig selv ud. Men Basso er jo tvunget til at køre sig selv ud da han har ambitioner om at vinde. Og det mener jeg er forskellen.

Basso kørte også igennem sidste år. Efter han gik ned med maveonde på en af de sværeste etaper kom han tilbage og vandt 2 etaper. Jeg tror forskellen vil være om Giroen er god for Ullrich eller ej. Han kan komme til Touren stærkere end i mange år men også nå at være svækket den sidste uge (Han plejer jo at køre sig i form under Touren).

Tempoet i Giroen er vist ikke så meget lavere end i Touren, men løbet er kortere og konkurrencen har i hvert fald de sidste mange år været lidt "svagere". Til gengæld har bjergetaperne traditionelt været hårdere og med flere afslutninger på toppe (også små toppe på ellers flade etaper), hvilket jo typisk favoriserer italienske ryttere.

Link to comment
Share on other sites

Hvad skete der egentlig? Det var vist efter blot 10 km og gik også ud over Cioni og Laiseka...

Umiddelbart har jeg kun kunnet finde denne info.

Dagens resultat

1. Leonardo Piepoli (Ita-Sdv)

2. Ivan Basso (Ita-CSC) +0.44

3. José E. Gutierrez (Spa-Pho) +1.19

4. Gilberto Simoni (Ita-Sdv) s.t.

5. Michele Scarponi (Ita-Lsw) +2.08

6. Franco Pellizotti (Ita-Liq) s.t.

7. John Gadret (Fra-Ag2) +2.12

8. Julio Alberto Perez Cuapio (Mex-Pan) +2.17

9. Damiano Cunego (Ita-Lam) +2.36

10. Paolo Savoldelli (Ita-Dsc) s.t.

Igen flot kørt af CSC med Cuesta og Sastre til at splitte det hele ad på Colle San Carlo inden Basso selv tog over. For mig virker det lidt mystysk at Discovery lod Danielson falde tilbage til Savoldelli, samt at Piepoli fik lov til at følge Basso da Simoni blev sat af. Og så er jeg lidt i tvivl om det var fornuftig forsigtighed eller ren og skær angst der fik Basso til at kører nedkørslen på den måde...

Stillingen

1. Ivan Basso (Ita-CSC) 49.53.36

2. José E. Gutierrez (Spa-Pho) +3.27

3. Paolo Savoldelli (Ita-Dsc) +5.30

4. Wladimir Belli (Ita-Sel) +7.35

5. Gilberto Simoni (Ita-Sdv) +8.00

6. Franco Pellizotti (Ita-Liq) +8.14

7. Tom Danielson (USA-Dsc) +8.35

8. Damiano Cunego (Ita-Lam) +8.58

9. Danilo Di Luca (Ita-Liq) +10.36

10. Victor Hugo Pena Grisales (Col-Pho) +11.12

Basso fik igen øget til konkurrenterne. Ellers er det mest intressante, at Pellizotti igen kører bedre end sin kaptajn Di Luca og nu er over 2 minuter bedre i den samlede stilling. Samt at veteranen Belli tilsydenladende er i god form og er i stand til at holde sin flotte placering i klassementet. Hans kaptajn Rujano styrtede jo desvære på dagens glatte nedkørsel og måtte udgå.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...Rujano udgik tilsydenladende ikke efter et styrt. Han stod af 3 km fra mål med den begrundelse at han var gennemkold... :blink:

Ja, det er helt skørt :blink:

Hele foråret har der været skiftende forlydender om Rujano og hans Giro-deltagelse, og det er tydeligt for enhver at Rujano har været lidt på kant med Selle Italia-holdet. Rujano skifter jo til Quick Step og vil satse på et godt Tour de France for dem i år. Men derfor kan man som rytter godt opføre sig som en professionel.. "Jeg fryser og kan ikke bremse" - helt ærligt, med tre kilometer til mål!? :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Hele foråret har der været skiftende forlydender om Rujano og hans Giro-deltagelse, og det er tydeligt for enhver at Rujano har været lidt på kant med Selle Italia-holdet. Rujano skifter jo til Quick Step og vil satse på et godt Tour de France for dem i år. Men derfor kan man som rytter godt opføre sig som en professionel.. "Jeg fryser og kan ikke bremse" - helt ærligt, med tre kilometer til mål!? :nonono:

Jeg er meget spændt på, hvordan det går hvodan det går den lille Rujano hos Quick Step. Da Rujano først på foråret meldte ud, at han ikke ville kører Giroen som andet end forberedelse til Touren var Lefevre ikke ligefrem begejstret. Han var fremme med hårde udtalelser imod Rujano og sagde bla. at en af betingelserne for Rujanos skifte til Quick Step fra Selle Italia var at han først skulle kører klassement i Giroen. Det var en del af den aftale Lefevre havde indgået med Savio, for at han kunne slippe fri af sin kontrakt før tid.

Noget helt andet er om Rujano overhovedet er meget bevendt for Quick Step i årets TdF. Ruten ligger ikke ligefrem til en rendyrket klatrer som ham, og han kan heller ikke forvente den store støtte i bjergene hos et Quick Stephold der vil være bygget op omkring Tom Boonen. Har Quick Step begået endnu en fejlsatsning ved køb af en rytter til etapeløbene? Lefevre har jo ikke just været lige heldig med sine satsninger på David Canada, Juan Miguel Mercado og Jose Antonio Pecharroman igennem de seneste sæsoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget spændt på, hvordan det går hvodan det går den lille Rujano hos Quick Step. Da Rujano først på foråret meldte ud, at han ikke ville kører Giroen som andet end forberedelse til Touren var Lefevre ikke ligefrem begejstret. Han var fremme med hårde udtalelser imod Rujano og sagde bla. at en af betingelserne for Rujanos skifte til Quick Step fra Selle Italia var at han først skulle kører klassement i Giroen. Det var en del af den aftale Lefevre havde indgået med Savio, for at han kunne slippe fri af sin kontrakt før tid.

Noget helt andet er om Rujano overhovedet er meget bevendt for Quick Step i årets TdF. Ruten ligger ikke ligefrem til en rendyrket klatrer som ham, og han kan heller ikke forvente den store støtte i bjergene hos et Quick Stephold der vil være bygget op omkring Tom Boonen. Har Quick Step begået endnu en fejlsatsning ved køb af en rytter til etapeløbene? Lefevre har jo ikke just været lige heldig med sine satsninger på David Canada, Juan Miguel Mercado og Jose Antonio Pecharroman igennem de seneste sæsoner.

Ingen tvivl om at den gule trøje er helt uden for rækkevidde for Rujano i årets Tour. Men både den prikkede og den hvide er måske en mulighed ud over etapesejr i bjergene, hvis Rujano rammer topformen.

Link to comment
Share on other sites

Så smadrede Basso igen i dag alle konkurrenterne. Det begynder at ligne en særdeles overlegen sejr i Giroen til CSC´s kaptajn.

Dagens resultat

1. Ivan Basso (Ita-CSC) 4.51.30

2. Gilberto Simoni (Ita-Sdv) +1.27

3. Leonardo Piepoli (Ita-Sdv) +1.38

4. José E. Gutierrez Cataluna (Spa-Pho) s.t.

5. John Gadret (Fra-Ag2) +2.40

6. Julio Alberto Perez Cuapio (Mex-Pan) +2.45

7. Wladimir Belli (Ita-Sel) +3.11

8. Franco Pellizotti (Ita-Liq) +3.30

9. Giampaolo Caruso (Ita-Lsw)

10. David Lopez Garcia (Spa-Eus)

Intressant at hverken DiLuca, Savoldelli eller Cunegu formår at kører i top 10 på dagens etape. Cunego så helt smadret ud, dan han blev kørte over stregen med holdkammeraterne Brusegin og Tiralongo. De to kørte nærmest og ventede på ham flere gange på stigningen op til Monte Bondone. Og meget overraskende at cross-rytteren John Gadret kan sidde så godt med i bjergene. Desuden viste Ullrich udemærket form med henblik på Touren, idet han i dag blev nr. 30 blot 5.27 efter Basso. :smile:

Stillingen

1. Ivan Basso (Ita-CSC)

2. José E. Gutierrez Cataluna (Spa-Pho) +5.24

3. Paolo Savoldelli (Ita-Dsc) +9.17

4. Gilberto Simoni (Ita-Sdv) +9.34

5. Wladimir Belli (Ita-Sel) +11.07

6. Franco Pellizotti (Ita-Liq) +11.59

7. Sandy Casar (Fra-Fdj) +12.40

8. Damiano Cunego (Ita-Lam) +13.55

9. Victor-Hugo Pena (Col-Pho) +14.59

10. Danilo Di Luca (Ita-Liq) +15.48

Basso virker urørlig. Mit bud er nu at de to øvrige podiepladser går til Gutierrez Cataluna og Simoni. Savoldelli havde det svært i dag og vil sikkert tabe endnu mere tid de kommende dage i bjergene. Belli virker overraskende stærk og kan gå hen og blive en dark horse til podiet, såfremt Gutierrez Cataluna eller Simoni skulle gå hen og få krise. Og endeligt ser det ud til, at Pellizotti og ikke Di Luca er Liquigas´s stærkeste kort.

I morgen venter så Giroens helt store udfordring. En kort eksplosiv etape med afslutning på det nye bjerg i cykelsammenhæng Plan de Corones/Kronplatz. Jeg er sgu spændt på at se om rytterne kan klarer de sidste km som foregår på grusvej med stigningsprocenter op til 22-24 %. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har taget fri fra job idag for at kunne følge dagens sindssyge etape :smile:

Nu kan man så bare sidde her og krydse sine små fede fingre for at Eurosport ikke atter vælger at vise "vigtige" interviews med kvinde-tennisspillere :mad::nonono:

Læste iøvrigt på Ullrichs hjemmeside at hans bjerg-taktik nu går ud på at køre een stigning på max (teste sig selv), for derefter at køre næste stigning med grupettoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stadig i syv sind hvad angår om Ullrich eller Basso står stærkest før Touren.

Ullrich kørte en kanon enkeltstart, hvilket må give anledning til spekulation hos CSC. Derudover sidder han godt med i bjergene uden at have kørt sig ud. Endvidere har han sparet kræfterne ifht Basso.

På den anden side har Basso været næsten skræmmende i hans overlegenhed, flere gange har det virket som om uden problemer kørte fra de andre uden at give sig fuldt ud. Tillige vil han nok være meget opsat på at vise, at det ikke var en fejltagelse at satse på både Giro'en og Touren.

Vinoukorov er imo en interessant outsider. Vi kender ikke meget til hans nuværende form.

Det bliver interessant at følge :smile:

Link to comment
Share on other sites

Diddley: Dertil vil jeg mene at det skal lægges at Basso har klart det stærkeste hold til at hjælpe ham i touren :smile: (Atlså i forhold til Ulrich, og vel også i forhold til alle andre) :smile:

Basso har da ganske rigtigt et stærkt hold i ryggen. Men at påstå at CSC er stærkere end Ullrich´s T-Mobile, Popovych´s Discovery Channel eller Vinokourov´s Liberty Seguros er vist nærmest en overdrivelse.

Her er et forsigtigt bud på hvordan de 4 nævnte hold´s TdF-trupper kunne se ud. Jeg kan ikke umiddelbart se CSC som værende stærkere end de andre.

CSC: Basso, Cancellara, Kroon, Frank Schleck, Voigt, Julich, O'Grady, Zabriskie og Lombardi.

T-Mobile: Ullrich, Honchar, Guerini, Mazzoleni, Rogers, Sevilla, Sinkewitz, Klöden og Wesemann.

Discovery: Popovych, Azevedo, Ekimov, Gusev, Hincapie, Padrnos, Rubiera, Beltran og Martinez.

Liberty Seguros: Vinokourov, Beloki, Contador, Kashechkin, Jaksche, Serrano, Yakolev, Barredo og Baranowski

Link to comment
Share on other sites

Basso har da ganske rigtigt et stærkt hold i ryggen. Men at påstå at CSC er stærkere end Ullrich´s T-Mobile, Popovych´s Discovery Channel eller Vinokourov´s Liberty Seguros er vist nærmest en overdrivelse.

Her er et forsigtigt bud på hvordan de 4 nævnte hold´s TdF-trupper kunne se ud. Jeg kan ikke umiddelbart se CSC som værende stærkere end de andre.

CSC: Basso, Cancellara, Kroon, Frank Schleck, Voigt, Julich, O'Grady, Zabriskie og Lombardi.

T-Mobile: Ullrich, Honchar, Guerini, Mazzoleni, Rogers, Sevilla, Sinkewitz, Klöden og Wesemann.

Discovery: Popovych, Azevedo, Ekimov, Gusev, Hincapie, Padrnos, Rubiera, Beltran og Martinez.

Liberty Seguros: Vinokourov, Beloki, Contador, Kashechkin, Jaksche, Serrano, Yakolev, Barredo og Baranowski

Skal Sastre ikke køre Tour de France? Jeg tror ikke meget på dit bud på CSC's hold, da du kun har 2 udover Basso, der kan køre i bjergene.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share