Giro d'Italia 2006


Squatfather
 Share

Hvem vinder Giro d'Italia 2006?  

86 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Forsinkelse på dagens etape pga en rytterprotest. Rytterne krævede Passo del Erbe stigningen fjernet fra dagens rute, idet de mente vejret gjorde nedkørslen livsfarlig. Rytterne fik deres krav igennem og ruten blev lagt om. Rytterne blev i protesten repræsenteret af Gilbarto Simoni, Vladimir Belli og Giovanni Lombardi.

Pga. det dårlige vejr afkortes etapen muligvis, så man ikke kører helt til toppen af Plan de Corones/Kronplatz.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal Sastre ikke køre Tour de France? Jeg tror ikke meget på dit bud på CSC's hold, da du kun har 2 udover Basso, der kan køre i bjergene.

Riis meldte godt nok ud, at Sastre skulle kører alle 3 GTs i forbindelse med at han blev udtaget til Giroen. Men jeg køber den ikke helt, selv om jeg ikke tør afvise det. I mine øjne vil det være at spille for meget hassard med Sastre´s egen chance for succes i Vueltaen, hvor han i topform vil være iblandt de absolute favoriter.

Iøvrigt forstår jeg ikke, at du mener den trup jeg kom med et bud på kun har 2 der kan begå sig i bjergene ud over Basso. Zabriskie viste god styrke som støtte i bjergen for Basso i sidste års Giro, og det sammen gjorde Schleck som siden har udviklet sig enormt. Jeg anser det bestemt ikke for usandsynligt at Schleck kan yde den samme stærke støtte for Basso som vi normalt har set Sastre gøre. Desuden er Karsten Kroon en solid rytter i bjergene. Han er i sine dage hos Rabobank ofte set som en stor støtte for Rasmussen og Boogerd i bjergene. Desuden kan både Voigt og Julich (såfremt han ikke er sygdomsramt som her i Giroen) kører opad. Og endeligt bør man ikke glemme, at det ikke er den mest bjergrige Tourrute i mands minde.

Men jeg indrømmer da gerne at der er andre emner end dem jeg nævnte til årets Tourtrup hos CSC. Sastre er en af dem, men ellers kunne Arvesen også presse sig på. Piil når nok ikke at komme i form, så det bliver nok et CSC-hold uden dansk deltagelse. Endeligt kunne Inigo Cuesta og Volodymir Gustov være emner, men jeg håber nu at de bliver sparet for Touren så de kan støtte Sastre i Vueltaen.

En lille indrømmelse er dog, at Zabriskie ikke var i den bruttotrup som Ekstra Bladet´s Lars Werge har skrevet at CSC har sammensat til Touren. Men på hans egen hjemmeside har Zabriskie skrevet at han i øjeblikket træner med henblik på Touren. Det ville være en stor overraskelse for mig såfremt amerikaneren, som Riis sidste år roste med store ord ikke er inde i billedet til TdF. I så fald kan jeg kun tolke det som om han er blevet kørt ud på et sidespor og er på vej væk fra holdet.

Min pointe er, at CSC selv uden Sastre vil kunne stille et slagkraftigt hold til TdF, som vil kunne yde Basso den nødvendige støtte til at kæmpe med om sejren. Samtidig vil man kunne stille med en frisk og velforberedt Carlos Sastre til Vueltaen. Og der vil være stærke hjælpere til hans rådighed som Christian Vandevelde, Nicki Sørensen, Michael Blaudzun, Andrea Peron, Inigo Cuesta og Volodymir Gustov som ikke er slidt ned efter et program med både Giro og Tour inden Vueltaen.

Men såfremt Riis har valgt, at Sastre skal kører alle tre store rundturer er dette da ikke en umulighed. I så fald kunne jeg forestille mig at man til Vueltaen ville stille med Schleck som "reserve-kaptajn" i tilfælde af, at Sastre ikke ville kunne holde til det omfattende program. Men dette finder jeg meget usandsynligt. Da Sastre sidste år stillede det som et krav for forlængelsen med CSC, at han fik bedre muligheder for at forberede sig til Vueltaen, samt bedre støtte fra holdet i dette løb. Desuden vil en Tour-Vueltasatsning på Frank Schleck ikke passe godt ind i holdets øvrige program. Her ser jeg ham som kaptajn i en række af de løb, hvor han tidligere har vist en god figur. Primært i Tour de Suisse op til Tour de France, samt endagsløbene som Züri Metzgete, Giro dell'Emilia og Giro di Lombardia sidst på sæsonen. :smile:

Squatfather: Tror du ikke Sastre kører som hjælperytter for Basso under TdF.... Hvis ikke må det da være en klar forringelse af CSC truppen :blink:

Se mit svar til Strongman. :smile:

Men hvis vi antager at holdene bliver som du spår, så vil jeg mene, at Ullrich har det stærkeste hold.

Jeg syntes det er svært at vurderer. T-Mobile ser på papiret vanvittigt stærkt ud. Specielt med Honchar som nærmest må betegnes som den perfekte hjælper for Ullrich, da de kører bjergene i samme stil med et utroligt højt gear. Også Mazzoleni er en superstærk ny hjælper hos T-Mobile. Og Guerini og Sevilla har jo tidligere vist sig som superstøtter for Basso. Omvendt er hverken Michael Rogers, Patrik Sinkewitz og Andreas Klöden kendt som værende de mest stabile. Alle 3 kan kører supergodt, men er også ryttere som langt fra altid rammer topformen. Og både Rogers og Sinkewitz mangler endnu at vise, at de har holdbarheden til at kører godt i en 3 ugers GT. Men omvendt har T-Mobile andre intressante emner som kunne presse på til Tourtruppen. De to unge nyerhvervelser Linus Gerdemann og Lorenzo Bernucci kunne presse sig på. Og man kan nok heller ikke afskrive de to mere erfarne herrer Jörg Ludewig og Matthias Kessler.

Hos Discovery er det største spørgsmål om Popovych er fysisk og mentalt moden til Tourklassementet. Men ellers har de i Azevedo og Hincapie et par andre esser at spille ud. Holdet er uhyggeligt stærkt og de har i Padrnos, Rubiera, Beltran og Ekimov nogle af de bedste og mest erarne TdF-ryttere. Og i Gusev og Egoi Martinez et par stærke unge ryttere som man bestemt ikke bør undervurdere. Desuden er det nok også for tidligt at afskrive stærke ryttere som Stijn Devolder, Janez Brajkovic og Paolo Savoldelli til deres Tourhold.

Libertyholdet er bestemt heller ikke at kimse af. Vinokourov har i Beloki, Contador, Kashechkin og Jaksche en flok superhjælpere. Specielt Contador og Kashechkin er unge stærke ryttere som jeg forventer meget af. Contador ser jeg som en rytter der om få år vil kører med om sejren i Tour de France. Desuden er Serrano og Baranowski et par erfarne hjælpere i 3 ugers løbene som altid yder en god indsats. Også hos Liberty er der stærke folk i kulissen der presser på til Tourtruppen. Først og fremmest Osabrøderne, Luis León Sánchez, Isidro Nozal og Ángel Vicioso. Michele Scarponi kunne også være et bud, men jeg tror mere på at han kommer til at kører Vuelta efter han endnu en gang har floppet i Giroen.

Men ud over de nævnte hold kommer der andre stærke hold til Touren med klassementhåb. Rabobank kommer med Menchov, Caisse d'Epargne med Valverde, Phonak med Landis og Botero, samt Gerolsteiner med Leipheimer og Totschnig.

Hos Rabobank skulle de med russiske Denis Menchov være klar til deres største klassementsatsning i årevis. Her vil man også have Michael Rasmussen som igen vil gå efter bjergtrøjen, men samtidig kan Menchov forvente støtte af så stærke folk som Pieter Weening, Michael Boogerd, Juan Antonio Flecha og Erik Dekker. Holdet har desuden en række stærke unge navne der presser på til truppen. Men mit bud er, at Rabobank igen vil prioriterer etapesejrer højere end klassement.

Valverde fra Caisse d'Epargne er af mange udråbt som den næste store Tourvinder. Jeg tvivler en smule på om han allerede i år vil kunne kæmpe med om podiepladserne. Men det skyldes mere manglende rutine end holdets styrke. Med Vladimir Karpets, Oscar Pereiro, Constantino Zaballa, Pablo Lastras og Garcia Acosta kan Caisse d'Epargne stille med et hold der ihvertfald på papiret ikke er dårligere end CSC, T-Mobile, Liberty og Discovery.

Phonak har i Landis og Botero et par gode klassementbud til årets "nemme" TdF-rute. Landis har i år lavet gode resultater, men efter min mening på en lidt billig baggrund. Jeg havde Landis for hans "revisorkørsel" og tror ikke på ham til podiet. Omvendt ligger ruten i år til Botero, og hvis han igen skal blande sig i toppen af klassementet er det i år. Phonakholdet er ikke så stærkt og komplet som de tidligere nævnte. Men i Nicolas Jalabert, Axel Merckx og Pena har holdet trods alt gode erfarne folk. Desuden håber jeg på at de stiller med den tidligere MTB-rytter Ryder Hesjedal som jeg gerne så i TdF.

Gerolsteiner kommer med deres "revisor" Leipheimer som om muligt er endnu kedligere end Landis. Desuden vil veteranen Totschnig igen kunne slide sig et stykke ind i top 10. Holdet er rimligt stærkt, men urutineret. Men navne som Fabian Wegmann, Heinrich Haussler og Markus Fothen er ryttere som vi bestemt vil se mere til fremover. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Savoldelli skal vel nok også køre turen, hvor han du fundet den liste?

Det er ikke en liste jeg har fundet, men blot et bud på de forskelige holds Tourhold ud fra rytternes foreløbige løbsprogram. Savoldelli er bestemt en mulighed til Discovery´s Tourhold, men de er jo et stærkt hold med mange gode emner. Dirk Demol udtalte i sidste uge, at Discovery havde deres Tourhold klar og at de 9 skulle findes blandt følgende 10 : Yaroslav Popovych, George Hincapie, Jose Azevedo, Paolo Savoldelli, Viatcheslav Ekimov, Vladimir Gusev, Egoi Martinez, Pavel Padrnos, Manuel Beltran og Jose Luis Rubiera. Men allerede dagen efter afviste Discovery´s øverste chef Johan Bruyneel dette og sagde at flere ryttere var i betragtning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tror på den teori at Basso nemt kunne vinde Giroen med 10min hvis han kører alle chancer.

Jeg havde også dagen fri for at se dette drama, men blev da slemt skuffet da jeg på RAI3 så allerede kl 12, at rytterne nægtede at køre og forhandlede med løbsledelsen, hvorpå man sløjfede Passo Delle Erbe pga. en farlig nedkørsel, samt de sidste 5km af Plan De Corones.

post-1447-1148502639_thumb.jpg

Hvad Jan Ullrich angår tvivler jeg ikke på han nok skal ramme en solid form og holde den hele touren.

Han plejer altid være bedst i 3. uge og kan han ellers skånes for styrt og sygdom har jeg ham som mulig vinder. Jeg synes heller ikke Jan ser så tyk ud som folk siger. Han underspiller lidt og bluffer tror jeg, for at få fred til sine forberedelser og være uden forventninger. Tror bare ikke han har så høj en fart i de høje bjerge hvor han vil tabe tid til Basso, Valverde og måske "Vino". Spørgsmålet er så om Basso formår at holde sin form frem til Paris. Det vil kræve en meget dramatisk pause lige efter Giroen som jeg ser det hvor han så må satse på at kunne få et formtop igen inde i løbet. Han ser så ubesværet ud og kører nærmest med et smil på læben hele tiden mens de andre er forvredet i smerte.

Link to comment
Share on other sites

Ja :crazy::sneaky2:

Eurosport er desværre eneste kanal ud over italienske RAI-3, der viser Giroen..

Schweiziske TSI2 sender det også hvis det er nogen trøst.

Iøvrigt synes jeg RAI's dækning er god, med både før og efter - etapen udsendelser hvor rytterne kommer ind i studiet umiddelbart efter etapen og før mens de står i rytterområdet.

Bare en skam man ikke kan italiensk. Som altid er RAI for dyre med tv rettighederne.

Som løb synes jeg helt bestemt at Giroen er lisså dramatisk og spændende at se på tv som touren.

Edited by Thomas E
Link to comment
Share on other sites

Tror på den teori at Basso nemt kunne vinde Giroen med 10min hvis han kører alle chancer.

10 minuter bliver nok svært nu, men såfremt de havde kørt helt op til Plan de Corones/Kronplatz havde 10 minuter bestemt været muligt. Etapen i dag tror jeg ikke bliver det store klassementopgør, men fredag og lørdag vil der helt sikkert igen ske forskydninger i klassementet.

Jeg havde også dagen fri for at se dette drama, men blev da slemt skuffet da jeg på RAI3 så allerede kl 12, at rytterne nægtede at køre og forhandlede med løbsledelsen, hvorpå man sløjfede Passo Delle Erbe pga. en farlig nedkørsel, samt de sidste 5km af Plan De Corones.
Man bliver selvfølglig skuffet, når man har set frem til den vilde stigning til Plan de Corones/Kronplatz. Men omvendt havde det jo ingen sportslig berettigelse, at kører op i det vejr, hvis rytterne aligevel skulle gå op med cyklerne pga vejret og vejens tilstand.

Stillingen efter 17. etape

1. Ivan Basso (Ita-CSC)

2. José-Enrique Gutierrez (Spa-Pho) +5.43

3. Gilberto Simoni (Ita-Sdv) +10.34

4. Paolo Savoldelli (Ita-Dsc) +10.58

5. Franco Pellizotti (Ita-Liq) +12.30

6. Wladimir Belli (Ita-Sel) +13.00

7. Sandy Casar (Fra-Fdj) +14.06

8. Damiano Cunego (Ita-Lam) +14.48

9.. Victor Hugo Pena (Col-Pho) +16.40

10. José Luis Rubiera (Spa-Dsc) +17.48

Simoni fik vippet Savoldelli ned fra podie, men Gutierrez får han nok mere end svært ved at tage andenpladsen fra. Pellizotti viste igen flot kørsel og kan måske avancerer yderligere, såfremt Savoldelli fortsætter sin nedtur. Cunego viste endeligt fornuftige takter, så han skal nok holde sig i top 10 og måske enda overhale Casar og Belli i klassementet. Casar bliver iøvrigt ved med at kører stabilt. For Bellis vedkommende er jeg meget spændt på de kommende dage. Han gik en del ned i går, og det kunne tyde på at han vil rutshe yderligere ned i klassementet. Jeg kunne dog godt unde veteranen en god placering her i karrierens efterår.

Hvad Jan Ullrich angår tvivler jeg ikke på han nok skal ramme en solid form og holde den hele touren.

Han plejer altid være bedst i 3. uge og kan han ellers skånes for styrt og sygdom har jeg ham som mulig vinder. Jeg synes heller ikke Jan ser så tyk ud som folk siger. Han underspiller lidt og bluffer tror jeg, for at få fred til sine forberedelser og være uden forventninger. Tror bare ikke han har så høj en fart i de høje bjerge hvor han vil tabe tid til Basso, Valverde og måske "Vino". Spørgsmålet er så om Basso formår at holde sin form frem til Paris. Det vil kræve en meget dramatisk pause lige efter Giroen som jeg ser det hvor han så må satse på at kunne få et formtop igen inde i løbet. Han ser så ubesværet ud og kører nærmest med et smil på læben hele tiden mens de andre er forvredet i smerte.

Ullrich skal nok ramme storformen til Touren. Den måde han kører Giroen på virker yderst fornuftig og velovervejet. Han presser sig på enkelte dage og tager den ellers med ro. Vi har jo endnu ikke oplevet, at han har forsøgt at kører over evne.

Med hensyn til Basso, så ser jeg ingen problem i at han kan få en ny formtop til Touren. Der vil helt sikkert blive brugt samme model for de CSC-ryttere der skal kører både Giro og Tour som man brugte sidste år. Her holdt Lombardi, Zabriskie og Basso en lille pause efter Giroen. Herefter stod den på løbspause med træningslejrer, hvor Tourens vanskligste etaper blev gennemkørt. Efter Giroen tror jeg ikke vi får dem der kører både den italienske og den franske rundtur at se i løb før ProTourens holdtidskørsel i Eindhoven 10 dage inden Tourstarten. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes godt nok, at det var noget tamt, at Voigt ikke kørte efter sejren. Jeg forstår ikke, hvorfor han går i udbrud sammen med Garate, når han ikke kører efter sejren :blink: Det må da være underligt for Gerate at få foræret sejren på den måde, hvis det var en gestus til ham, så burde Voigt nok ikke have gjort det så tydeligt som han gjorde. Hvis jeg havde stået i flere timer ved målet for at se sådan en afslutning, så ville jeg godt nok være skuffet.

Jeg glæder mig til at høre Bjarnes kommentar.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes godt nok, at det var noget tamt, at Voigt ikke kørte efter sejren. Jeg forstår ikke, hvorfor han går i udbrud sammen med Garate, når han ikke kører efter sejren :blink: Det må da være underligt for Gerate at få foræret sejren på den måde, hvis det var en gestus til ham, så burde Voigt nok ikke have gjort det så tydeligt som han gjorde. Hvis jeg havde stået i flere timer ved målet for at se sådan en afslutning, så ville jeg godt nok være skuffet.

Jeg glæder mig til at høre Bjarnes kommentar.

Man skal lige huske på, at Voigt (og Julich som faldt fra sammen med Betinni, Eltink og Engels på næstsidste bjerg) var med i udbruddet af en eneste grund. De sad derude som forposter for Basso, såfremt nogle af de andre favoriter skulle angribe langt ude fra. Voigt sad således blot med uden at tage del i føringerne i gruppen. Man så da også imellem de to sidste bjerge, at Garate skældte ud på nogle af de andre som ikke tog føringer, men ikke på Voigt som jo havde alibiet Basso.

Link to comment
Share on other sites

Man skal lige huske på, at Voigt (og Julich som faldt fra sammen med Betinni, Eltink og Engels på næstsidste bjerg) var med i udbruddet af en eneste grund. De sad derude som forposter for Basso, såfremt nogle af de andre favoriter skulle angribe langt ude fra. Voigt sad således blot med uden at tage del i føringerne i gruppen. Man så da også imellem de to sidste bjerge, at Garate skældte ud på nogle af de andre som ikke tog føringer, men ikke på Voigt som jo havde alibiet Basso.

Jo, men det er jo ikke det, som skaber en spændende afslutning.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det er jo ikke det, som skaber en spændende afslutning.

Nej, det kan vi hurtigt blive enige om. Men jeg tror bare Voigt er en type der ikke vil kunne glæde sig over en sejr, hvor han selv har siddet på hjul hele dagen og ladet de andre om arbejdet. Voigt er jo en vindertype der selv helst kører et løb fra fronten.

På feltet.dk er der et referat fra pressemødet efter etapen. Her fortæller Garate, at Voigt allerede med 7 km til mål, da Garate satte de to Lampreryttere Valjevec og Vila havde sagt til ham at han ikke ville kører for sejren. Garate sagde endvidere, at Voigt var stærkere end ham selv i dag. Men at Voigt havde sagt, at han ville lade ham vinde hvis han kunne sætte Lamprerytterne. At Voigt forærede ham sejren skulle være en gestus for det hårde arbejde Garate og hans holdkammerat Betinni havde lavet hele dagen i udbrudet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg glæder mig til at høre Bjarnes kommentar.

Den får du så her fra CSC´s amerikanske hjemmeside..

“I would also prefer that we win,” said Team CSC manager Bjarne Riis. “Jens has been asking all week if he could attack, so we finally let him be out there today. It was an impressive ride.”
Og et par Voigtkommentarer:
“No work, no win, that’s easy,” Voigt said at the finish line. “There would be no honor and I would have felt like I just flicked him for his work.”
“Of course I could have tried to go for it, but it was not the situation to do that. I was in the group all day, just sitting there,” Voigt said. “Garate was strong all day and he was good on the last climb and he held off the group of Simoni, it was the right thing that he wins.”
Link to comment
Share on other sites

Dagens resultat

1. Juan Manuel Garate (Spa-Qsd) 7.13.36

2. Jens Voigt (Ger-Csc) +0.04

3. Francisco Vila (Spa-Lam) +1.21

4. Tadej Valjavec (Slo-Lam) +1.55

5. Emanuele Sella (Ita-Pan) +2.06

6. Ivan Parra (Col-Cof) s.t.

7. Gilberto Simoni (Ita-Sdv) +2.15

8. Ivan Basso (Ita-Csc) s.t.

9. Johann Tschopp (Swi-Pho) s.t.

10. Danilo Di Luca (Ita-Liq) +2.19

Stillingen

1. Ivan Basso (Ita-Csc) 80.46.38

2. José E. Gutierrez (Spa-Pho) +6.07

3. Gilberto Simoni (Ita-Sdv) +10.34

4. Paolo Savoldelli (Ita-Dsc) +12.59

5. Damiano Cunego (Ita-Lam) +15.13

6. Franco Pellizotti (Ita-Liq) +15.26

7. Sandy Casar (Fra-Fdj) +16.07

8. Juan Manuel Garate (Spa-Qsd) +16.40

9. Wladimir Belli (Ita-Sel) +17.23

10. Danilo Di Luca (Ita-Liq) +18.31

Sjovt nok er 4 af de 5 store forhåndsfavoriter nu i top 5. Cunego er åbenbart toppet sent i løbet og hoppede i dag frem fra en 8. til en 5. plads. Og Garate fik ud over dagens etapesejr også kørt sig ind i top 10. :smile:

Endnu en kommentar fra Voigt:

"Jeg arbejdede ikke en stor del af udbruddet, og så ville jeg ikke spurte med om sejren. Det er ikke min stil. Hvis jeg skal vinde, skal det være fordi, jeg er den stærkeste, og ikke fordi jeg har siddet på hjul og ladet andre gøre arbejdet. Men jeg følte mig stærk, og vi fik trods alt kørt en stor etape. Jeg føler, jeg er kommet stærkt igennem bjergene og det er en god fornemmelse at kunne sidde med fremme på en stor bjergetape i Giro’en. Og overordnet ser alt perfekt ud for os med Ivan trygt i trøjen og holdet i perfekt form her til de sidste par dage", sagde Jens Voigt efter etapen.
Og endnu en fra Riis:
"Det var en storslået etape, og allerede i morges kunne vi mærke, at det skulle blive en speciel dag for os alle. Vi kørte aggressivt for at forberede vejen for Ivan, hvis muligheden skulle opstå, og det var derfor, vi havde både Jens og Bobby med fremme. Mit instinkt sagde mig, at Jens skulle gå efter sejren, men bagefter kunne jeg godt se, at han tog den helt rigtige beslutning. Og det gør mig stolt at have en rytter, der i stand til at foretage en sådan gestus og sidde og have overblik og klasse i den situation", sagde Bjarne Riis efter etapen.
Link to comment
Share on other sites

Flot etape af den lyserøde panter, Basso kørte måske sin bedste etape i dag og vandt. Han er en fortjent vinder af Giroen. Tror faktisk at det er den mest suveræne sejr i Giroen i nyere tid. :4thumbup:

Virklig flot etape. Og med de 9.18 til andenpladsen slår han ihvertfald Merckx´s største sejrmargin. Men jeg syntes, at Bay og Mortensen forleden snakkede om en der havde vundet med 11 minuter. Men hvem det var og hvornår er jeg en smule i tvivl om. Alfredo Binda har vist vundet med over 30 minuter tilbage i førkrigstiden. Men han var jo også så suveræn, at han et år blev betalt for at blive væk fra Giroen. :blink:

Men en flot etape i dag. Og flot at se, hvordan Gustov kunne trække op af Mortirolo på en dag, hvor Cuesta og Sastre ikke rigtigt havde dagen. Da Gustov gav den gas var det kun Basso, Simoni, Piepoli, Gutierrez Cataluna og Cunego der kunne hænge på. :4thumbup:

Ellers syntes jeg det var yderst spændende med kampen om de sekundære placeringer i dag. Simoni prøvede da for alvor på at komme et trin op på podiet. Men Gutierrez Cataluna formåede, at begrænse sit nederlag. Cunego fik så vippet Savoldelli en plads ned, på trods af Savoldelli fik vist os hvorfor italienerne kalder ham "Il Falco". Dagens Di Luca som blev kørt ud af top 10. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Sikke en Giro :bigsmile:

De 10 minutter, som blev forudsagt tidligere i tråden holdt i hvertfald næsten og Basso vandt dermed løbet med den tredjestørste margin nogensinde, og den næststørste i nyere tid. De 9.18 min må han dog dele med Merckx, da han slog Gimondi med samme margin i 1972.

Jan Ullrich kan dog have ret i at konkurrenterne ikke har Bassos niveau (underforstået, det har han selv). Eksempelvis ville en Michael Rasmussen i Tourformen fra 2005 i min vurdering umiddelbart kunne køre lige op med Simoni i årets Giro.

Men Giroen har helt klart været både seværdig og spektakulær. Antallet af bjergafslutninger og kampen om de sekundære placeringer gjorde løbet rigtigt interessant :4thumbup:

En stor cadeau til José Enrique Gutierrez, der på trods af at eksplodere adskillige gange, når det gik stærkt altid kæmpede sig tilbage - det har virkeligt været et overraskende flot løb fra hans side :smile:

Simoni og Cunego endte jo med at være der selvom Simoni startede skidt og Cungeo også havde sine halvdårlige dage undervejs.

Savoldelli lagde stærkt ud, men løbet var vel i realiteten for bjergrigt til ham. Men stadig flot at se hvordan han hentede et helt minut på Basso og Simoni på nedkørslen fra dræberstigningen op til Passo del Mortirolo. Især de tv-klip, hvor man ser Savoldelli og Basso/Simoni passere de samme sving samtidigt, var bemærkelsesværdig. Ikke uden grund, at han kaldes ”Il falco”.

DiLuca, ja sikke en skuffelse :dry: Moralsk gik han også ned og satte 35 minutter til på den sidste bjergetape. Det bliver meget interessant dels at se hvad han stiller op med resten af sin sæson og dels hvordan han planlægger næste sæson efter den kæmpefiasko han reelt var i Giroen.

Sastre så ganske rigtigt skidt ud de sidste par etaper, men i mine øjne fornuftigt at han ikke kører sig ud på alle etaper - han har trods alt en hård sæson i vente med en formodet Tour-deltagelse og en titelangreb i Vueltaen senere på året. Fint for CSC at han har forlænget kontrakten til 2008. Mon ikke bl.a. Liberty Seguros har været ude efter ham sidste år, men de overvejelser er nok blevet skrinlagt fra Sastres side med den skandale den altid højlydte Manolo Saiz er ved at blive blandet ind i :innocent:

Og så er det en værre ballade mellem Basso og Simoni, der er opstået. Gad vist om Basso på 20. etape ikke har overvejet at give sejren til Simoni da de kører nedad, men har ladet sig overbevise af Riis på vej mod mål at han skulle køre igennem? Det virker i hvert fald som om Simoni holder op med at køre da Basso først får hul og Gutierrez og Cunego tager også ca. 30 sek på Simoni de sidste 3 kilometer, så noget kunne tyde på det, men det kan naturligvis også blot skyldes almindelig skuffelse hos Simoni, der måske havde sat næsen op efter at vinde etapen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share