Løfte sig ud eller mange sæt?


Strongman2006
 Share

Recommended Posts

Jeg vil til at kaste mig over noget bodybuilding, men mens jeg sidder og laver et program, kom jeg lige til at tænke på noget. Hvis man træner efter at øge muskelmassen, er det så bedst at presse sig selv max i alle sæt'ne, hvilket så i sidste ende går ud over de andre sæt. Eller er det bedre at satse på at kunne tage de samme reps i alle sæt.

fx.

8*100

7*100

6*100

6*100

5*100

eller

8*90

8*90

8*90

8*90

8*90

Jeg har over vejet at køre 6 sæt: 3 sæt*max reps med 140 og derefter 3 sæt * max reps med 130

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Guest enemigo111
Jeg vil til at kaste mig over noget bodybuilding, men mens jeg sidder og laver et program, kom jeg lige til at tænke på noget. Hvis man træner efter at øge muskelmassen, er det så bedst at presse sig selv max i alle sæt'ne, hvilket så i sidste ende går ud over de andre sæt. Eller er det bedre at satse på at kunne tage de samme reps i alle sæt.

fx.

8*100

7*100

6*100

6*100

5*100

eller

8*90

8*90

8*90

8*90

8*90

Jeg har over vejet at køre 6 sæt: 3 sæt*max reps med 140 og derefter 3 sæt * max reps med 130

Hey.. Jeg skal ikke gøre mig alt for klog på dit spørgsmål. Men jeg kan fortælle dig, at jeg kører nogenlunde efter det samme princip, som du i bunden af dit indlæg skitserer. Dog har jeg et opvarmningssæt først, hvor jeg løfter 50 % af mit max. Hvis du efter dit sidste set med max reps*130 kg har mere energi, kunne du jo afprøve dit max (1 rep). Dette har hjulpet mig, da jeg efterfølgende (til næste omgang træning) har kunnet løfte dette max (1 rep) ikke blot én gang, men to gange. Dette påvirker naturligvis din progression, og det vil i den sidste ende betyde, at du får større muskler! Husk at æde nok mad! Husk det :devil:

Held og lykke med det. Og tag ikke disse råd som den endegyldige sandhed. Dette er blot, hvad der virker for mig.

Link to comment
Share on other sites

Du bør køre planlagt progression, faber. :smile:

Det ved du godt hvordan gribes an ik?

Progression er efter min mening ikke noget, man kan planlægge i et program. Jeg støtter mig mere til dagsformen, går det godt, så kommer der ekstra kg på stangen.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare træne lidt ala det du allerede har gang i. Styrke og muskelmasse hænger i høj grad sammen. Og du har da opnået en pæn portion masse på dem måde du har trænet hidtil. :smile:

Ellers er 5ere og 6ere jo fremragende til at bygge masse.

Eventuelt kan du også smide et let backoff sæt ind på dine tunge dage. Eksempelvis hvis du har arbejdet dig op til en tung 1-3repper med 150-160 eller noget i den omegn. Så smid 30-40kg af at rep løs med alle de reps det er muligt.

Når du ikke vil have programmer eller fastlagt progession er det endnu mere vigtigt at kende sin krop og vide hvornår man er overtrænet og hvornår man bør have en let dag.

Nogle kan bedst træne sådan, mens andre skal have et fast program. Jeg har prøvet begge ting og synes begge ting virker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share