Racercykel


Miss
 Share

Recommended Posts

Er der nogen, som kan forklare mig konkret, hvad der gør en 15000kr racer så meget bedre end en 8000kr racer ( og at den har bedre dele er ikke et svar). Hvordan kan man mærke forskel, når man cykler, og hvad gør den hurtigere (jeg går ud fra, at det er et vigtigt kriterie) :smile:

Rammen kan være stivere det samme gælder for hjulene og kranksættet. Derudover spiller vægten også en stor rolle.. hjulene kan være bygget op omkring et bedre nav som igen er dyrere.. Det er en større videnskab og det kommer helt an på hvilke dele det er.. Som andre også har nævnt er rammen og hjulene det vigtigste på en cykel da det er her den største forskel ligger.. I gear grupperne er det mest i vægten der er noget at hente og de dyrere grupper skifter måske hurtigere og mere præcist gear.

Jeg er af den faste opfattelse at forskellen imellem f.eks. Centaur og Record gruppen ud over vægten og det æstetiske er minimal, forudsat at begge er justeret optimalt. Er der nogen, som er af anden opfattelse?
Nu kender jeg ikke så meget til Campa grupperne, men kan forestille mig at det er design og vægten der gør forskellen. Og som nævnt tidligere kan Record gruppen måske skifte mere præcist.
Min gamle racer til 6000 kr. kørte mig fint frem og tilbage, hvor jeg skulle.

Når jeg "racede", som jeg kaldte det dengang, kørte jeg med et snit på ca. 28-30 km/t. Min tophastighed var så sej som 53 km./t.

Den gamle racer var godt slidt og pludselig stod jeg med en ny racer - en Batavus - til 15.000 kr. i hånden.

Den nye Batavus djævel sendte mig ud med en topfart, på flad vej, på 64 km./t. + Gennemsnitsfart over en 80 km. strækning = ca. 37/38 km./t.

Udover det, føltes det som om, at jeg kunne blive ved og ved med at accelerere på den nye Batavus djævel, da gearene lå fantastisk og hjul og dæk spillede en smuk fanfare på den glatte landevej.

Det var som om en helt ny verden åbnede sig, vinden i håret, solbriller på, så mine øjne ikke løb i vand, overhalen af knallerter og køren om kap med scootere - det var fantastisk!! :4thumbup:

Nu er Batavus djævlen blevet stjålet - og så kan jeg lære ikke at sætte den i Thorsgade i så lang tid, som en helt time næste gang - men EN ting er sikkert! - Jeg køber ALDRIG en cykel, som koster under 12.000 kr. igen - og hvis den koster 12 Kg. - så skal den også være sidste års model, på tilbud og i restsalg.

Batavus er ikke det mest velsete i racerverdenen, men den var formidabel i forhold til min gamle grønne racer. Det var et STORT skridt for mig! Jeg glæder mig som et lille barn til at rykke endnu længere op af udstyrsstigen!

-Igen.. Er man udstyrsafhængig, eller er man godt tilfreds med noget "middelmådigt" (Det er absolut ikke for at lyde nedlandende, derfor også associationstegn). Det er op til en selv.. men er man først kravlet bare lidt op af udstyrsstigen, så kommer man aldrig ned igen :bigsmile:

Jeg vil ikke kalde dig løgner, men jeg nægter at tro på at en cykel der koster 9.000 kr mere bare lige med et snuptag øgede din gennemsnitsfart med 10 km/t.. 10 km/t mere er altså VILDT meget..

Edited by Xzebetz
Link to comment
Share on other sites

Og så er jeg iøvrigt helt på linie med de andre.. Du kan SAGTENS købe en cykel til 5-7 tusind.. Jeg købte i 2001 en Bianchi racer til 8-10.000 kr og den har jeg stadig.. Kører stadig på den og den kører upåklageligt. Der sidder Shimano 105 på den og der har aldrig været bøvl. Man finder først ud af sine behov efter man har kørt noget tid og derfor er det dumt at starte ud med at købe en cykel til 15-20K uden at vide hvad man egentlig søger.. Jeg har først i år købt mig en ny sommer racer som jeg har brugt væsentlig penge på og der er efter 5 år på den samme racer..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke kalde dig løgner...

:4thumbup:

Det var lige præcist også det jeg prøvede at undgå, hehe.

Lidt sammenligning: jeg har en dødsyg bycykel, der vejer noget mere end min røde ( :tongue: ) racer, som jeg bruger i vintersæsonen og i dårligt vejr. Den har 32 mm dæk, flatbar, MTB geometri og nogen billige shimano skiftere. Jeg kan/gider nok højest køre 60% af distancen jeg kan på den anden cykel, da det ikke er særligt sjovt. Men jeg kan holde godt 85% af hastigheden over 10-15 km. To bare nogenlunde racere (altså hvor der ikke er noget mekanisk galt med den ene) giver ikke så store forskelle i hastigheden. Noget andet er at man føler det...

Link to comment
Share on other sites

Så lad os da sige, at min snithastighed på 37/38 km.t er min tophastighed, og lad os sige, at jeg derfor lå et par km. under, når jeg rullede ellers.. lad os sige 34-35 km./t - For JO, det lå jeg på op til flere gange, mange gange.. og Når jeg trillede for restitution, lå jeg på 31 i timen, hvilket var hvad jeg lå på, når jeg gav gas på den anden cykel.

Fact er, at mit gamle grønne lyn, absolut ikke var et lyn... Det var en billig racer, som jeg havde købt i en butik, uden at vide så meget om cykler.. Så begyndte jeg at snakke med lidt folk og vide en lille smule omkring sagen - sådan til husbehovs. Derfor kom jeg så i kontakt med Batavus satanen.

Hvad enten, det er utroligt eller ej, så ændrede den mine kilometerhastigheder markant - ja, det lyder utroligt, og derfor går jeg heller ikke tilbage til "billigcykler" igen. Havde jeg købt katten i sækken dengang? måske, måske ikke.

Sætter jeg mig op på den gamle grønne idag, mangler der sørenme samme antal km./t, som før omtalt.

Ja, den er slidt, og ja, den er ikke i så god stand som den anden.

Kan man få gode cykler til mindre penge end 12 K - måske, sikkert, garanteret - der er en masse gode bud i denne tråd på cykler omkring de 8 K og også på cykler til 12-15 K.

Jeg ved godt hvilken cykel jeg ville købe. Som sagt er jeg en motionist med hang til lir og udstyr :wink:

(Næste cykel bliver garanteret også købt hjem fra tyskland, for der er, som så mange andre har skrevet i denne tråd, mange penge at spare)

Og til kære Xzebetz og Meline: Ville I nogensinde skrive en løgn i et offentligt forum? Det ville jeg ikke. - Så jeg er glad for, at I ikke kalder mig en løgner :dry:

Jeps, som skrevet står, var det en fantastisk omvæltning at køre på den nye cykel. - Jeg ved godt, hvor meget 10 km./t er ekstra - lad os derfor, for at gøre jer tilfredse sige 6-7 km./t istedet.

Og undskyld Sheila, for trådkapringen - Ikke flere indlæg fra mig, som kan forvirre dig omkring cykelkøb. Håber at du finder noget godt :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så lad os da sige, at min snithastighed på 37/38 km.t er min tophastighed, og lad os sige, at jeg derfor lå et par km. under, når jeg rullede ellers.. lad os sige 34-35 km./t - For JO, det lå jeg på op til flere gange, mange gange.. og Når jeg trillede for restitution, lå jeg på 31 i timen, hvilket var hvad jeg lå på, når jeg gav gas på den anden cykel.

Fact er, at mit gamle grønne lyn, absolut ikke var et lyn... Det var en billig racer, som jeg havde købt i en butik, uden at vide så meget om cykler.. Så begyndte jeg at snakke med lidt folk og vide en lille smule omkring sagen - sådan til husbehovs. Derfor kom jeg så i kontakt med Batavus satanen.

Hvad enten, det er utroligt eller ej, så ændrede den mine kilometerhastigheder markant - ja, det lyder utroligt, og derfor går jeg heller ikke tilbage til "billigcykler" igen. Havde jeg købt katten i sækken dengang? måske, måske ikke.

Sætter jeg mig op på den gamle grønne idag, mangler der sørenme samme antal km./t, som før omtalt.

Ja, den er slidt, og ja, den er ikke i så god stand som den anden.

Kan man få gode cykler til mindre penge end 12 K - måske, sikkert, garanteret - der er en masse gode bud i denne tråd på cykler omkring de 8 K og også på cykler til 12-15 K.

Jeg ved godt hvilken cykel jeg ville købe. Som sagt er jeg en motionist med hang til lir og udstyr :wink:

(Næste cykel bliver garanteret også købt hjem fra tyskland, for der er, som så mange andre har skrevet i denne tråd, mange penge at spare)

Og til kære Xzebetz og Meline: Ville I nogensinde skrive en løgn i et offentligt forum? Det ville jeg ikke. - Så jeg er glad for, at I ikke kalder mig en løgner :dry:

Jeps, som skrevet står, var det en fantastisk omvæltning at køre på den nye cykel. - Jeg ved godt, hvor meget 10 km./t er ekstra - lad os derfor, for at gøre jer tilfredse sige 6-7 km./t istedet.

Og undskyld Sheila, for trådkapringen - Ikke flere indlæg fra mig, som kan forvirre dig omkring cykelkøb. Håber at du finder noget godt :4thumbup:

Det lyder altså helt vildt. Du fik vel tilfældigvis ikke nu cykelcomputer sammen med den nye cykel? Denne kan jo være stillet ander ledes end den gamle!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er af den faste opfattelse at forskellen imellem f.eks. Centaur og Record gruppen ud over vægten og det æstetiske er minimal, forudsat at begge er justeret optimalt. Er der nogen, som er af anden opfattelse?

Ja rent slidmæssigt mener jeg at record er bedre. Samt at dens skifte er mere præcist.

Link to comment
Share on other sites

Ja rent slidmæssigt mener jeg at record er bedre. Samt at dens skifte er mere præcist.

Hmm. Jeg mente at Record ikke skulle have den store slidstyrke, at der var det Chorus man skulle gå efter.

Men der sker jo udvikling hele tiden og jeg tror ikke engang Campagnolo ved det helt selv, før udstyret har været på landevejen nogle år og grupperne er endnu et par generationer længere fremme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen, som kan forklare mig konkret, hvad der gør en 15000kr racer så meget bedre end en 8000kr racer ( og at den har bedre dele er ikke et svar). Hvordan kan man mærke forskel, når man cykler, og hvad gør den hurtigere (jeg går ud fra, at det er et vigtigt kriterie) :smile:

En 15k cykel er ikke MEGET bedre end en til 8k, men der er altså markant forskel.

Det er svært at sætte ord på, men selve køre egenskaberne er bare bedre, alt andet lige.

Specielt på ramme og hjulsiden er der meget at hente.

Du får en stivere ramme, som stadig er konfortabel at køre på.

Hjulene bliver lettere, smat stivere, hvilket gør en kæmpe forskel.

Hvis du samtidig får hjulene med lukkede ringe er der en verden til forskel.

Gearene belver mere præcise.

Og den samlede vægt at hele cyklen lavere.

Dertil kommer bedre komponenter som frempind, sadelpind, forgaffel, styr, sadel

Samlet gør overstående det til en halt anden oplevelse at køre på 15k end 8k cykler.

Link to comment
Share on other sites

En 15k cykel er ikke MEGET bedre end en til 8k, men der er altså markant forskel.

Det er svært at sætte ord på, men selve køre egenskaberne er bare bedre, alt andet lige.

Specielt på ramme og hjulsiden er der meget at hente.

Du får en stivere ramme, som stadig er konfortabel at køre på.

Hjulene bliver lettere, smat stivere, hvilket gør en kæmpe forskel.

Hvis du samtidig får hjulene med lukkede ringe er der en verden til forskel.

Gearene belver mere præcise.

Og den samlede vægt at hele cyklen lavere.

Dertil kommer bedre komponenter som frempind, sadelpind, forgaffel, styr, sadel

Samlet gør overstående det til en halt anden oplevelse at køre på 15k end 8k cykler.

Så den vigtigste forskel er stivhed i hjul og stel. Derefter kommer mere præcise gear (gearskiftet eller tandhjul). Hvad kan man vinde med en bedre frempind (udover nogle gram på vægten).

Er der forskel i holdbarheden på tandhjulene? på min gamle centurion eternity blev jeg træt af, at skulle skifte mine tandhjul ud hver år, fordi de var slidt ned (jeg cyklede ca 140km om ugen), men cykelhandleren sagde, at de dyrere tandhjul ikke var mere holdbare.

Derudover vil jeg tro, at en del har skudt lidt over målet i denne tråd, da miss er bodybuilder og jeg derfor gætter på, at hun derfor blot skal bruge cyklen til transport og cardio.

Link to comment
Share on other sites

Så den vigtigste forskel er stivhed i hjul og stel. Derefter kommer mere præcise gear (gearskiftet eller tandhjul). Hvad kan man vinde med en bedre frempind (udover nogle gram på vægten).
Det giver andre køre egenskaber et køre med en ordentlig frempind, styr, pløk
Er der forskel i holdbarheden på tandhjulene? på min gamle centurion eternity blev jeg træt af, at skulle skifte mine tandhjul ud hver år, fordi de var slidt ned (jeg cyklede ca 140km om ugen), men cykelhandleren sagde, at de dyrere tandhjul ikke var mere holdbare.

Hvad du køber record eller Duraace vil du helt klar opleve at de holder længere ved samme brug.

Derudover vil jeg tro, at en del har skudt lidt over målet i denne tråd, da miss er bodybuilder og jeg derfor gætter på, at hun derfor blot skal bruge cyklen til transport og cardio.

Mine svar har taget udgangspunkt i det spørger skrev, nemlig en "ordenligt" cykel og "cykelrytter råd"

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er begynder og samtidig har BB træning at passe ved siden af cyklingen, så har man IMO ikke brug for en racer der koster mere end 5-7000kr. Det er begrænset hvor meget/langt man kan få cyklet i løbet af en uge, når man skal nå at restituere fuldt ud således at cardio/cykling ikke går ud over ens BB træning. En “billig” racer kan derfor sagtens opfylde ens krav.

I øvrigt ville jeg hvis jeg stod i din situation ikke købe en racer i første omgang men derimod en MTB - synes den er meget nemmere at ha' med at gøre, især når man tager det danske vejr i betragtning. Jeg bruger mest min MTB om efteråret/vinteren til landevejscykling - og det er sådan en der ikke har kostet mere end 4000kr. Om foråret/sommeren ville jeg også ha' gidet at køre på den, hvis ikke jeg havde min racer. Så cykling som form for cardio behøver ikke at være en dyr fornøjelse! Men det må du self. selv om :smile:

Held og lykke med det. Håber du finder en cykel du bliver glad for :cooldance: :bike: :superman:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg cykler 150 km hver anden dag (jaja, ikke endnu. På toppen af sæsonen) med et snit på 28 km/t, er det så at "rulle rundt" på en sub-"ordentlig" cykel?

Nu vil jeg ikke forholde mig til din træningstilstand, da det ikke er det som tråden handler om.

Men din cykel vil jeg godt tillade mig at kalde "Sub-ordentlig"

Noget andet er; hvis du 3-4gange om ugen kører over 6 timer (150km med under 30 i snit) - altså 18-24 timer så burde du, hvis du planlagde din træning anderledes kunne træne dig i form til at kunne køre væsentligt stærkere - hvis det vel og mærket er det du går efter.

Hvis du hygger sig med at rulle rund på landevejen med gutterne, så fred være med det. Elsker det også selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror netop den post viser hele problemet... Det som du så definere som "sub-ordentlig" er nok til 90% af folk, der bruger cyklen som sportsredskab har behov for. Spørgeren er jo temmelig ny på området siden hun spørger om hvad man kan få for 7000 kr. Det har vi andre jo en god fornemmelse for og så er det absolut ikke nødvendigt at bruge 10000+ på en cykel. Sammenligningen med high end Hi-Fi udstyr eller at spørge racerkører om en "ordentlig" bil er nok ret præcis her.

Og tak, jeg synes nu det er iorden med 28 km/t i snit uden det sociale "pres" eller læ, som det giver at køre i grupper. :bigsmile: Men vi er nok ret forskellige mht til det, dig og mig, og jeg tror spørgeren ligger noget tættere på mine behov end dine, i hvert fald de første to-tre år. Og det handler jo trods alt om hendes behov, ikke hvem af os, der har den sejeste bike eller ligger bedst i en spurt, vel?

Edited by Melisen
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror netop den post viser hele problemet... Det som du så definere som "sub-ordentlig" er nok til 90% af folk, der bruger cyklen som sportsredskab har behov for. Spørgeren er jo temmelig ny på området siden hun spørger om hvad man kan få for 7000 kr. Det har vi andre jo en god fornemmelse for og så er det absolut ikke nødvendigt at bruge 10000+ på en cykel. Sammenligningen med high end Hi-Fi udstyr eller at spørge racerkører om en "ordentlig" bil er nok ret præcis her.

Og tak, jeg synes nu det er iorden med 28 km/t i snit uden det sociale "pres" eller læ, som det giver at køre i grupper. :bigsmile: Men vi er nok ret forskellige mht til det, dig og mig, og jeg tror spørgeren ligger noget tættere på mine behov end dine, i hvert fald de første to-tre år.

Jeg er skam ikke uenig i at spørger kan have meget ud at en cykel på 7-8000kr.

Det kan jeg da også selv have.

Men når der direkte spørges efter "cykelrytterråd" så mener jeg ikke at en cykel i det prisleje vil være "ordentligt".

For som du skriver så er sådan en cykel "god nok", og det er for mig ikke tilstrækkeligt

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Ordet "cykelrytter" har en meget bred definition, især af folk, der ikke ved hvad man får for 7000 kr. Et svar skulle også gerne være brugbart for spørgeren og ikke kun afspejle svarerens forståelse.

Jeg forstår hendes udtalelse "cykelrytter bud" som at der kommer serøse svar indenfor rammen 7-8000 kr. Og man kan SAGTENS finde en ordentlig cykel inden for denne ramme. Så er enig med dig, det virker hen i vejret at anbefale en person en cykel til +15K når behovet var 7-8000 kr.. Men hvis der som nævnt er 10 km/t i gennemsnit at hente på en cykel til 15K så glæder jeg mig til at min sommer cykel er færdig om 3 ugers tid.. Så burde jeg ENDELIG komme op på 45-50 i snit.

Jeg tror at man skal passe på ike at miste fokus når der slynges om sig med fagudtryk som alle mulige værdier, stivhed osv.. Det er begreb en begynder motionist alligevel aldrig vil benytte sig af. Det nemmeste ville være at tage ud og prøve nogle i denne prisklasse og så som mimimum sikre sig at der sidder 105 eller tilsvarende i Campagnolo som gruppe. Ens behov vil automatisk dukke op når interessen stiger for at cykle.. Gør den ikke det har man en fin cykel til at motionere på og måske bruge i hverdagen istedet. Det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share