MTB- Forbrænding, intensitet osv.


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Yes, så er det tid til endnu et "dumb ass" indlæg. (måske)

Som bekendt har jeg lagt stilen lidt om, og prøver at optimere min fysiske formåen i andre retninger end styrke. Dvs jeg prøver at flette så meget cardio træning ind som muligt.

Løb, cykling, step, osv.

Det skal selvfølgelig også set i lyset af et ønske om større fedt forbrænding.

I den forbindelse har jeg fået lyst til at begynde at køre MTB. Selvfølgelig bare på hobby plan, men jeg må indrømme at jeg keder mig lidt ved løb, og powerwalk, og godt kan lide at have noget at arbejde med, både maskinelt (i form af cyklen) og noget sjovt terræn at køre i.

Nu er mit spørgsmål så hvordan MTB kørsel påvirker 1: Forbrænding 2: Eventuel muskel vækst.

Feks sammenlignet med løb.

(Eventuelle råd omkring MTB kørsel er meget velkommende)

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar er at det afhænger af bl.a. hvor hurtigt du kører! :blink::dry:

Lidt mere seriøst går jeg ud fra når du skriver MTB at der er tale om MTB-terræn dvs. primært off-road, skovtræning, meget kuperet terræn etc.

Generelt vil belastningen ved cykeltræning i højere grad være fokuseret på belastning af hofte, lår og knæmuskulaturen, men løb i noget højere grad er fokuseret på underbenet (her tager jeg udgangspunkt i længerevarende løb dvs. ikke sprint).

Du vil derfor alt andet lige kunne opleve muskeltilvækst primært på lår og baglår især i starten af cykeltræningen og ellers betinget lidt af hvilken form for træning og intensitet du dyrker. I løb vil man ofte have en naturlig skridtlængde, hvor muskelbelastningen og frekvensen stiger med hastigheden. I cykling er dette ikke nødvendigvis givet. Med høj gearing og lav kadance gøres træningen mere muskelintensiv, mens en relativ lav gearing og høj kadance er mere kredsløbsintensiv.

MTB vil med afvekslende og især kuperet terræn medføre en ret muskelintensiv træning (intervalbaseret træning), hvor også muskelstyrken har stor betydning for resultatet. Til forskel fra fx. landevejscykling stiller MTB samtidig også større krav til musklatur og belastning af kroppen i øvrigt fx. ryg, mave, arme etc. Som sådan vil MTB tendere til at styrke muskulaturen generelt.

M.h.t. forbrænding kan man i princippet opretholde samme forbrændingsniveau som ved løb. I praksis vil cyklingen dog også indeholde perioden i lavere tempo, samt automatisk en mere intervalbetonet træning især ved off-road-kørsel. Derfor vil din samlede forbrænding pr. tidsenhed ofte ligge noget/en del lavere. Til gengæld kan man holde ud at køre betydeligt længere end man er i stand til at løbe.

Det afhænger dog også mere af egen lyst og motivation. Ved løb er et vist minimumstempo normalt, mens man ved cykling kan køre alt fra en hyggelig søndagstur under samtale med sin makke til meget intensiv træning. Udbyttet i form af konditionsforbedring, forbrænding, muskeltilvækstg etc. er narturligvis (meget) derefter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share