Pattræning og curl med lige stang


Cormack
 Share

Recommended Posts

Jeg har primært kørt bænkpres i mit program og har da fået en del masse/udvikling på brystet, problemet er bare at massen 'sætter' sig inde i midten (man kan vel kalde det kavalergangen selv om det er på en gut).

undersiden af brystet har ikke haft den store udvikling ligesom ydersiden heller ikke er vokset skide meget.

Syntes selv det lyder som et dumt spørgsmål da det er én muskel, men er der nogle varianter af øvelser der påvirker under/ydersiden mere end almindelig bænkpres?

Mit andet spørgsmål er, jeg er begyndt at køre barbell curl i stedet for dumbbell curl med en lige stang,

er der et skadespotentiale ved det eller skal man bare vende sig til at det føles lidt akavet?

gider ikke investere i en curlstang hvis en lige er lige så god.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at der kun er tale om en muskel, men man kan godt flytte stresset til speciffike steder såsom den øvre del af brystet. Nævnte kan man f.eks. træne ved Incline bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Som anonymiseret-bruger skriver, kan man godt flytte stresset på musklen. Prøv evt at kører decline bænk som stresser den nederste del af brystet + dips som både går i triceps og nedre del af brystet.

Flyers har jeg hørt skulle være med til at give lidt mere masse ude i siderne af brystet, men somsagt ikke noget jeg kan dokumenterer for, da det kun er en påstand fra bekendte.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at der kun er tale om en muskel, men man kan godt flytte stresset til speciffike steder såsom den øvre del af brystet. Nævnte kan man f.eks. træne ved Incline bænkpres.

Du mener muligvis det rigtige, men det er utydeligt formuleret.

Da pectoralis major er en vifteformet muskel kan stresset på musklen og hvilke dele der er mest aktive, i nogen grad flyttes op og ned, men der vil stadig være en markant aktivering af - og spænding på hele musklen.

...

Flyers har jeg hørt skulle være med til at give lidt mere masse ude i siderne af brystet, men somsagt ikke noget jeg kan dokumenterer for, da det kun er en påstand fra bekendte.

Jeg troede egentlig myten gik på at flyers gav godt til kavalergangen :wink:

Men nej, du kan ikke flytte stresset langs længderetningen af en muskel.

Link to comment
Share on other sites

Du mener muligvis det rigtige, men det er utydeligt formuleret.

Da pectoralis major er en vifteformet muskel kan stresset på musklen og hvilke dele der er mest aktive, i nogen grad flyttes op og ned, men der vil stadig være en markant aktivering af - og spænding på hele musklen.

Jeg troede egentlig myten gik på at flyers gav godt til kavalergangen :wink:

Men nej, du kan ikke flytte stresset langs længderetningen af en muskel.

Det er muligvis rigtigt. Der er somsagt heller ikke hold i min påstand, men somsagt blot noget jeg har hørt..

Mit råd til dig hvis du vil have masse på dit bryst, er at blive ved med at kører BB Bænk. Varierer måske med Db bænk men kør også incline bænk enten BB eller DB. Husk at få den rette mængde kost og måske et kosttilskud i form ag wg eller proteinpulver som kan hjælpe dig lidt på vej.-

Hvordan ser dit program ud ?

Link to comment
Share on other sites

Du mener muligvis det rigtige, men det er utydeligt formuleret.

Da pectoralis major er en vifteformet muskel kan stresset på musklen og hvilke dele der er mest aktive, i nogen grad flyttes op og ned, men der vil stadig være en markant aktivering af - og spænding på hele musklen.

Faktisk nogen lunde det samme, som jeg læste mig frem til for et stykke tid siden. Men ja, jeg fik vidst ikke formuleret det helt korrekt :smile:

Link to comment
Share on other sites

kører pt. fullbody 3 gange om ugen:

Alle udføres med BB

5x5 Dødløft/Squat

3x8 Bænkpres

2x6 Skrå bænk (er rimlig nedbrudt efter bænkpres derfor de få sæt/reps)

3x8 Bend Over Row

3x8 Military Press

3x8 Bicep Curls (er der forresten nogen grund til at jeg kan tage flere kilo når jeg kører DB? 5 kilo mere per arm)

3x8 Dragon Flags (eller et forsøg på dragon flags :bigsmile: )

3x8 Incline Twisting Situp

Jeg er i følge vægten og kosten i kalorieoverskud, så den burde være hjemme.

Dog er jeg først for nylig begyndt at tage protein de dage hvor jeg ikke træner, og har desuden tilføjet kreatin til kosten.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

kører pt. fullbody 3 gange om ugen:

Alle udføres med BB

5x5 Dødløft/Squat

3x8 Bænkpres

2x6 Skrå bænk (er rimlig nedbrudt efter bænkpres derfor de få sæt/reps)

3x8 Bend Over Row

3x8 Military Press

3x8 Bicep Curls (er der forresten nogen grund til at jeg kan tage flere kilo når jeg kører DB? 5 kilo mere per arm)

3x8 Dragon Flags (eller et forsøg på dragon flags :bigsmile: )

3x8 Incline Twisting Situp

Jeg er i følge vægten og kosten i kalorieoverskud, så den burde være hjemme.

Dog er jeg først for nylig begyndt at tage protein de dage hvor jeg ikke træner, og har desuden tilføjet kreatin til kosten.

Nu fremgår det selvfølgelig ikke hvor høj volume du kører med fra gang til gang, men umiddelbart lyder 5x5 squat/dødløft 3 gange ugentlig, som alt for meget.

Link to comment
Share on other sites

Kender ikke mit max men jeg vil skyde på en 70% +/- progression.

Kunne 3x8 eventuelt være mere optimal? Der ville jo ryge nogle kilo af så.

Jeg laver den hver gang fordi jeg har fået fortalt at den sætter gang i hele 'systemet',

Men hvis den kan droppes nogle gange er det da helt fint her, så har jeg sikkert mere energi til resten.

Link to comment
Share on other sites

Kender ikke mit max men jeg vil skyde på en 70% +/- progression.

Kunne 3x8 eventuelt være mere optimal? Der ville jo ryge nogle kilo af så.

Jeg laver den hver gang fordi jeg har fået fortalt at den sætter gang i hele 'systemet',

Men hvis den kan droppes nogle gange er det da helt fint her, så har jeg sikkert mere energi til resten.

Det er helt korrekt at squat samt dødløft sætter gang i hele 'systemet', og netop derfor ville det være mere optimalt at køre øverlserne 2 gange ugentlig evt. med en tung og let dag for hver øvelse.

Dødløft og squat er øvelser, som kroppen skal bruge lang tid til at restituere på.

Link to comment
Share on other sites

kører pt. fullbody 3 gange om ugen:

Alle udføres med BB

5x5 Dødløft/Squat

3x8 Bænkpres

2x6 Skrå bænk (er rimlig nedbrudt efter bænkpres derfor de få sæt/reps)

3x8 Bend Over Row

3x8 Military Press

3x8 Bicep Curls (er der forresten nogen grund til at jeg kan tage flere kilo når jeg kører DB? 5 kilo mere per arm)

3x8 Dragon Flags (eller et forsøg på dragon flags :bigsmile: )

3x8 Incline Twisting Situp

Jeg er i følge vægten og kosten i kalorieoverskud, så den burde være hjemme.

Dog er jeg først for nylig begyndt at tage protein de dage hvor jeg ikke træner, og har desuden tilføjet kreatin til kosten.

Du kunne evt. omrokere incline bænk til efter BOR.

Nu fremgår det selvfølgelig ikke hvor høj volume du kører med fra gang til gang, men umiddelbart lyder 5x5 squat/dødløft 3 gange ugentlig, som alt for meget.

Det vil jeg nu sige er utroligt individuelt. Over en kortere periode tror jeg bestemt ikke det er "for meget" og jeg har selv gjort det med succes. Men jeg vil sige man skal holde sig langt fra failure i sådan en periode.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne evt. omrokere incline bænk til efter BOR.

Det vil jeg nu sige er utroligt individuelt. Over en kortere periode tror jeg bestemt ikke det er "for meget" og jeg har selv gjort det med succes. Men jeg vil sige man skal holde sig langt fra failure i sådan en periode.

Hvor lang tid kørte du 5 x 5? Evt program? Med dødløft/squat mener i at skifter mellem squat og dødløft ved hver træning ik?

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid kørte du 5 x 5? Evt program? Med dødløft/squat mener i at skifter mellem squat og dødløft ved hver træning ik?

Jeg har kørt forskellige variationer af 5x5 flere gange og over længere perioder. Det omtalte kørte jeg i små to måneder, men der var træthedsakkumuleringen også enorm og set i baglyset overreachede jeg, men workloadkapaciteten hamrer også i vejret. Man kunne evt. skære ned til en lille måned.

Diskussionen gik nu på, at man lavede squat og dødløft 3 gang i ugen.

I mit tilfælde:

Man : squat 5x5, dødløft 5x5 (plus alle andre øvelser)

Ons :squat 5x5, dødløft 5x5 (plus alle andre øvelser)

Lør: squat 5x5, dødløft 5x5 (plus alle andre øvelser)

Måske ikke anbefalelsesværdig, men omend ikke andet meget muligt. Hvis squat og dødløft skulle køres 3 gange om ugen ville jeg istedet foreslå noget conjugated periodization

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share