Armstrækkere - Hvor ofte er bedst?


Motion
 Share

Recommended Posts

Hvis man vil styrke sine brystmuskler på den gammeldags maner med armstrækkere, hvor ofte skal man så gøre det?

I forsvaret tog vi strækkere morgen og aften, hvilket jeg ikke kan se vil hjælpe mere end det skader.

Hvad er jeres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Men hvad kan man bruge det til? Altså at lave armstrækkere. Det er vel ikke noget man gør bare for at gøre det, men nærmere for at blive stærk eller få muskler.

For at tage forsvaret som eksemple, vinder man jo ikke krige ved at konkurrere i armstrækkere

Link to comment
Share on other sites

det er mere en udholdenheds øvelse hvis du forsøger at lave mange reps. Jeg er ikke helt klar over hvad det er du vil med dem ? hvis det er for at bygge masse skal du nok ikke tage 50 reps, og du skal nok bruge noget mere pause.

Du skal huske på forsvaret nok ikke træner for "overførsel til bænkpres" eller for at opbygge muskler, men for udholdenhed og funktionel styrke

Link to comment
Share on other sites

hmm.....

Jeg laver en del "strækkere",ca 100-200 om dagen, ved siden af min træning.

Har altid gjort det, også før jeg begyndte at løfte vægte.

Men teoretisk burde det jo - som i siger - ikke være særlig fornuftigt mht. at opbygge muskelmasse, men jeg synes bare det virker ganske ok på mig ?

Jeg har prøvet at droppe mine strækkere i en periode, men synes faktisk jeg taber styrke når jeg ikke kører dem.

Jeg betragter/føler dem primært som en isolationsøvelse ( uden at have det i noget dog) ?

Synes at brystet bliver pænere når jeg laver dem, kontra når jeg ikke laver dem.

Gad vide hvorfor jeg har det sådan, fordi jævnfør den opfattelse jeg har fået her efter at have været på MOL, så passer det ikke helt ind i formlen.

Link to comment
Share on other sites

Armstrækkere... (bøjninger eller whatever) Det er ikke en iso øvelse, tvært imod... Den er jo sådan set bare Bænkpress med egen kropsvægt... Man styrker mig bekendt primært triceps og brystet...

Det vil altid give noget vækst... Jeg ved godt man får at vide herinde at fx. mavetræning, man skal tage få reps ved høj belastning, men så vidt jeg ved skulle det såmænd ikke været noget problem at få six-pack uden belastning...

Jeg, personligt, tror at det er en god øvelse, som giver dig noget udholdenhed og vækst.. (Nok mest udholdenhed, men lidt vækst vil der altid være) og styrke i lignene bevægelser... 100-200 lyder dog for mig som om du overdriver det lidt, men okay...

Link to comment
Share on other sites

Den er jo sådan set bare Bænkpress med egen kropsvægt...

Og chin-ups er det samme som pull downs...

Der tror jeg ikke at du har ret.... man bruger da mange flere af sine muskler på at udføre push-ups end ved at ligge på en flad bænk og presse en stang op.

Men vi er enige om at det giver kondition at lave push-ups

Link to comment
Share on other sites

100-200 er nu ikke at overdrive, det er 2x100 (morgen + aften) - ikke 200 i eet hug, der kommer jeg til kort :rolleyes:

Man kan lave armbøjninger på mange måder - og få dem til at ramme i hele

overkroppen er min erfaring.

Og udover bryst + triceps, går de også i skuldrene, men afhængig af hvormeget man vinkler sine håndflader, samt bredden af standen - så kan man koncentrere dem mange steder.

Det kan være jeg misforstår isolation, hvilket jeg nok gør - men ved at lave strækkere, så får jeg en meget pænere bue på brystet - og det er det jeg mener ved at jeg kan "isolere" hvor øvelsen sættes ind.

Link to comment
Share on other sites

Kunne det tænkes at når du laver alle de armstrækkere har du en lidt kavere fedt% og når du så holder op med dem så stiger den lidt igen? Man må da trods alt brænde rimeligt meget af på sådan 200 stk om dagen...

Det kan jo være derfor du synes dit bryst er mere markeret når du laver dem,og fedtet vil også gerne sætte sig lige netop der på undersiden.

Link to comment
Share on other sites

Nej, den nederste del af brystet + ydersiden.

Jeg kan ikke sige andet end sludder og vrøvl. Pushups aktiverer hele pectoralis major. Så simpelt er det bare. Isoleret aktivering er ikke fysiologisk muligt. Læs lidt basal muskelfysiologi.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

thomas J.

Ok så må det være ordet ISOLATION som vi mundhugges over ?

Fordi vi er vel sørme enige om at bænkpres på flad bænk kontra skrå bænk, gør en forskel ?

Selvom begge aktiverer hele pectoralis major, så får jeg da snakket mine øre af om at skråbænk giver i øvre bryst.

Og det er vel en isolation eller hvad ? - det er hvad jeg forstår ved isolation.

Med armbøjninger kan jeg gøre præcist detsamme, jeg kan vinkle således at det svarer til bænkpres, 0 grader, +45 grader, -45 grader.

Link to comment
Share on other sites

Selvom begge aktiverer hele pectoralis major, så får jeg da snakket mine øre af om at skråbænk giver i øvre bryst.

Jo, men det er jo ikke ensbetydende med at flad bænkpres IKKE rammer den øvre del af pectoralis major. For det gør den i allerhøjeste grad, hvilket EMG målinger også viser. Man får bare forøget aktivering i den øverste del af brystet ved skrå bænkpres fordi pectoralis major pars claviculare aktiveres kraftigere.

Det jeg bed mærke i ved din post, var at du begyndte at snakke om ydre bryst. Man kan ikke isolere den inderste og yderste del af brystet. Det er en fysiologisk fejlagtig antagelse. Et fiberstrøg i en muskel aktiveres fra udspring til insertion. Sådan er det bare.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ok, så kalder jeg det forøget aktivering istedet for isolation så.

Da jeg i sin tid trænede boksning, og ikke løftede vægte, men lavede rigtig mange strækkere - så var det "buen" - den yderste del af brystet der "voksede" - og ikke det inderste.

Det er blevet ændret efter jeg har trænet vægte, brystet har fået en anden form.

Er det så fordi at min brystmuskel generelt har vokset - eller der det fordi der er kommet mere masse på den inderste del ?

Hvis man ikke kan koncentrere sine øvelser, betyder det så at størrelsesforholdet på mit bryst fra ydersiden til indersiden - altid vil være detsamme ? menende, at vokser det jeg kalder det ydre 10% vokser det inderste tilsvarende 10% - og jeg kan ikke på nogen måde påvirke dette størrelsesforhold ?

Pec-deck flye ? fokuserer denne ikke meget på indre bryst ?

Link to comment
Share on other sites

Er det så fordi at min brystmuskel generelt har vokset - eller der det fordi der er kommet mere masse på den inderste del ?
Ja, din brystmuskel er vokset generelt.
Pec-deck flye ? fokuserer denne ikke meget på indre bryst ?

Nej, isoleret aktivering er fiberstrøg langs brystbenet er IKKE muligt. Det at man FØLER en større aktivering, skyldes peak-contraction princippet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der burde laves nogle laminerede informations postere der skulle sættes op i alle vægttræningscentre i det danske land...

PEC DEC FLYES ISOLERER TRÆNER IKKE DEN INDERSTE DEL AF BRYSTET MERE END NOGEN ANDEN BRYSTØVELSE!

Men for søren da, det er den mest udtalte fejlagtige antagelse overhovedet (måske lige næst efter at bentræning ikke er nødvendig samt dødløft er dårligt for ryggen)

Når det så er sagt, så har jeg aldrig fundet noget information på Peak Contraction princippet (går ud fra der eksisterer noget, når det har fået titlen - princippet), men jeg kan sagtens følge resonneringen i det... kunne bare være rart med lidt uddybende kommentarer... for man kan vel ikke helt sammenligne det med eksempelvis squat, for når man kommer til en hvis position låser knæet sig... det samme gør sig gældende med bevægelsen i flyes, men bevægelsen ligger langt forbi den produceret af eksempelvis bænkpres... bare en tanke...

Link to comment
Share on other sites

Cilius> jamen peak contraction princippet har jo bare med belastningskurver at gøre. Det det drejer sig om er hvor belastningen i en given bevægelse er størst. I pec-deck flies er belastningen meget stor til sidst, og man føler derfor en voldsom kontraktion i brystmusklen, sammenlignet med f.eks flat dumbell flies, hvor belastningen er størst i bunden.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Got you, mht. dokumentation tænkte jeg på om hypertrofiresponset bliver øget ved foreksempel at forsætte bevægelsen i peak contraction fasen. Foreksempel i pec dec at krydse ind over brystet for at udnytte det netop er hårdest i den fase. Belastningen på selve musklen må være større i den fase, end midt i bevægelsen hvor det er nemt at løfte vægten.

At peak contraction siger noget om hvor i en bevægelse belastningen er størst er vi 1000% enige (ret enig, eftersom det var dig der først gjorde mig opmærksom på princippet ;) )

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg må være djævlens advokat her, så kan jeg godt argumentere for at pec-dec rammer den inderste del af brystet mere end andre øvelser (sorry).

Ikke alle fibre i pectoralis forløber i musklens fulde længde. Dels er der udspringsområdets udstrækning og dels er der hæfteområdets udstrækning, som set fra fibrenes synspunkt ikke kun begrænser sig til overarmsknoglen, men også udgøres af musklens egen fascie. Man kan tale om en grad af pennation i sagitalplanet (dybden).

Man kan derfor forestille sig at at kroppen ved visse øvelser primært vælger at arbejde dynamisk med de mest laterale fibre, og i andre situationer med de mere mediale (inderste).

Kroppen vælger ofte at arbejde dynamisk med de fibre der er tættest på punctum mobile (den kropsdel der bevæges) og ar bejde statisk med de fibre der er tættest på punctum fixum

Man kan derfor forestille sig at der er en højere dynamisk aktivitet i de inderste muskelfibre ved pec-dec, hvor der jo er belastning på musklen i en ekstremt forkortet position - sammenlignet med andre øvelser, hvor kroppen måske kan nøjes med at fokusere den dynamisk aktivitet på mere lateralt liggende fibre.

Jeg sig ikke at det er sådan - jeg siger bare at det kan tænkes. :graduate:

Link to comment
Share on other sites

Ud fra det du skriver MZ, så burde der kunne opnås en (teoretisk) stimulering af vækst primært ved den claviculere del ved at køre partielle pec dec i området omkring peak contraction (hvorfor spilde tid på full range of motion)...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share