Supere compensation


SAB
 Share

Recommended Posts

Citat: Brian Haycock, omkring misforstået forskning:

One example is the idea of "super compensation. This idea, first described in the mid-50s by a Russian scientist named Yakovlev, was used to explain glycogen replenishment in the liver. It had nothing to do with muscle hypertrophy. The whole concept is just a gross misunderstanding and misapplication of the research and human physiology. Nevertheless, it became the foundation for traditional bodybuilding routines.

Skal dette forstås sådan at distributed loading er at foretrække i et BB-program (frem for concentrated loading)??

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

SAB> nej, overhovedet ikke. Det har slet ikke noget med det at gøre. Det er måske nærmere fordi man bruger ordet forkert. For ved concentrated loading sker der reelt en "superkompensation" når man deloader. Men det har måske ikke så meget at gøre med den superkompensation BH snakker om. Det som sker er måske nærmere fiber IIx regenering og fuld CNS restitution efter man har kørt efter "Grease the Groove" princippet som ikke tillader fuld restituering fra gang til gang. Men nu har HST programmet jo heller ikke noget med concetrated loading at gøre decideret.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

For ved concentrated loading sker der reelt en "superkompensation" når man deloader
Jeg læser heller ikke BHs kommentar, som at, han betvivler at der sker en "superkompenstion". Han mener bare ikke det kan overføres til muskel-hypertrofi, da som du selv skriver det har mere noget med fuld CNS restitution at gøre. Det har altså mere relevans i et styrke-program.
Men nu har HST programmet jo heller ikke noget med concetrated loading at gøre decideret.

Det er måske fordi BH ikke mener at concentrated loading er optimalt i et BB-program.

mvh, den lettere forvirrede, SAB

Link to comment
Share on other sites

OK, så er jeg med. Den lille pointe overså jeg ;)

Ja, generelt må distributed loading være at foretrække i BB. Men det er nu ikke så sort/hvidt. For man opnår jo ikke fuld muskulær restitution i HST fra gang til gang. Men det er jo netop en af pointerne i HST. At det ikke gør noget, da restitutionen fortsætter uafbrydt, selvom ny stimulus påføres. Men dermed og sammenligne det med concentrated loading, der er langt. For concentrated loading har ikke så meget med frekvensen at gøre, som det har med workloaden at gøre. Concentrated loading består jo i at øge sin normale workload DRASTISK. Istedet for at have en normal ugentlig tonnage på 5 tons i en øvelse, øger man måske til 15-20 tons i en kort periode. Det er det som forståes ved concentrated loading.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu heller ikke sammenlignet HST med concentrated loading. Concentrated loading har vel først og fremmest noger med at akkumulere stress i CNS, og med HSTs lave volume, og ingen brug af failure/forced reps, er der vist ingen fare for det. HST må betragtes som distributed loading. Jeg var bare nysgerig for at høre om BHs citat forklarede hvorfor han anvender distributed loading.

Det kan jeg forstå at det gør, så tak for svaret :)

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share