Type IIA og IIX


Achilles
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet plyometri igennem en længere år række og har haft et godt udbytte deraf.

Jeg har læst en del forsknings resultater og andet godt omkring påvirkningen af denne form for træning men har dog stadig en masse ? som jeg håber at kunne få besvaret her!

når man træner for at forøge ens IIA og X hvad er det så helt præcis der sker med musklerne der gør at man bliver hurtigere og mere eksplosiv?

Er det pga hypotrofi af de fibre eller fordi nerve systemet bliver bedre til at rekrutere muskel fibre??

Ud over det så har jeg læst flere steder at der skulle være nogle celler ved navn "sattelit celler" som skulle kunne omdannes til muskel celler permanet, nogen der har hørt eller læst omkring det ??

Til sidst så skal jeg også lige have afklaret følgende..

Når man træner styrke træning uanset hvilken form det måtte være så er der en genneral enighed om at en del af ens type IIX bliver "omdannet" til Type IIA. Ved kortere tids pause fra træning vil de Type IIX som blev omdannet til IIA blive omdannet tilbage til type IIX plus at en extra del af type IIA vil blive omdannet med (derfor boksere mm. de-træner op til kamp) men efter et stykke tid bliver disse extra IIA som følger med omdannet tilbage til IIA igen og så skulle man stå på square one igen.

Hvad er processen der sker ved denne omdannelse frem og tilbage og hvorfor er den ikke permanent ??

Jeg vil meget gerne have yderst lang hårede og dybdegående svar

Mvh. Chris Young

_________________

Peace is a lie, there is only passion - Through passion I gain strength - Through strength I gain power - Through power I gain victory - Through victory my chains are broken

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet plyometri igennem en længere år række og har haft et godt udbytte deraf.

Jeg har læst en del forsknings resultater og andet godt omkring påvirkningen af denne form for træning men har dog stadig en masse ? som jeg håber at kunne få besvaret her!

når man træner for at forøge ens IIA og X hvad er det så helt præcis der sker med musklerne der gør at man bliver hurtigere og mere eksplosiv?

Er det pga hypotrofi af de fibre eller fordi nerve systemet bliver bedre til at rekrutere muskel fibre??

Ud over det så har jeg læst flere steder at der skulle være nogle celler ved navn "sattelit celler" som skulle kunne omdannes til muskel celler permanet, nogen der har hørt eller læst omkring det ??

Til sidst så skal jeg også lige have afklaret følgende..

Når man træner styrke træning uanset hvilken form det måtte være så er der en genneral enighed om at en del af ens type IIX bliver "omdannet" til Type IIA. Ved kortere tids pause fra træning vil de Type IIX som blev omdannet til IIA blive omdannet tilbage til type IIX plus at en extra del af type IIA vil blive omdannet med (derfor boksere mm. de-træner op til kamp) men efter et stykke tid bliver disse extra IIA som følger med omdannet tilbage til IIA igen og så skulle man stå på square one igen.

Hvad er processen der sker ved denne omdannelse frem og tilbage og hvorfor er den ikke permanent ??

Jeg vil meget gerne have yderst lang hårede og dybdegående svar

Mvh. Chris Young

_________________

Peace is a lie, there is only passion - Through passion I gain strength - Through strength I gain power - Through power I gain victory - Through victory my chains are broken

Jeg har ikke lige tid til de langhårede og udybende svar du efterspørger men jeg kan da lige hurtigt kommentere nogle af de ting du skriver.

Når man træner, plyometrisk såvel som styrketræning hypertrofierer musklerne først og fremmest. Dette betyder de bliver større (tværsnittet øges) hvorved der også bliver plads til flere kontraktile filamenter i selve muskelcellen, myocytten. Et større tværsnitsareal giver en større styrke men også en hurtigere reaktionstid for en kontraktion af musklen. Udover det muskelære respons kommer der også et forbedre neuralt respons, der kommer flere receptorer for neurotransmitter på muskecellen, og nervecellen bliver samtidig bedre til at afgive transmitter (større opbevaringer af neurotransmitter i vesikler i cellen, flere calcium kanaler der ved depolarisering udløser frigivelsen af transmitter, osv.) - så man kan se det er en blanding af begge dele.

Modsat hvad mange tror kan muskelceller ikke dele sig (myoplasia) derimod kun vokse (hypertrofia), man kan derfor ikke få flere muskelfibre ved at træne. Imidlertid er der en række ""stamceller"" (nu sætter jeg to anførselstegn fordi de teknisk set ikke er stamceller) i musklerne der hverken er fugl eller fisk - disse celler kan ved rigtig respons presses til at differentiere sig til muskelceller, fx ved omfattende vævsskade (eller muskelsvind) - disse celler kaldes i daglig tale satellitceller.

Det er lidt simplistisk at se på en muskelcelle som type x eller type y, basalt set kan en muskel udvikle sig i to retninger - een retning der forbedrer muskelcellen i forbindelse med oxidativ (aerob) forbrænding, og een der forbedrer musklen i forbindelse med glykolytisk (anaerob) forbrænding. En såkaldt rød muskelfiber (det man kalder en rabdomyocyt eller type 1 celle) indeholder store mængder myoglobin (hvilket gør den rød) der er et stof i familie med hæmaglobin (som er i de røde blodceller), hvilket gør den i stand til kraftigt at binde oxygen kemisk - dette gør cellen god til aerob forbrænding. En type II muskelcelle (eller en hvid muskelcelle) indeholder derimod store mængder enzymer der er fordelagtig i glykolysen (den anaerobe forbrænding af glukose til energi), dette gør at denne type bl.a. baserer sig på et hurtigt respons mens rabdomyocytten mere baserer sig på et langsommere men mere vedvarende respons.

Afhængig af enzymfordelingen, mængden og andre faktorer, inddeles type II så i flere sub-typer, men det er ret forenklet at sidde og diskutere hvornår en type xx bliver mere i retning af type yy, kort sagt kan få procenter af den samlede mængde muskelfibre adaptere sig på ensidige stimuli og dermed blive bedre til det ene eller andet - det er en celle egenskab at adaptere sig til forskellige stimuli. Hvis fx musklen ofte udsættes for kortvarigt kraftigt anaerob belastning vil nogle celler mærkbart øge mængden af syntetiserede enzymer ved øget DNA expression, omvendt kan en muskel der konstant belastes også blive bedre til at lave oxidativ forbrænding - det afhænger altsammen af de stimuli musklen oftest udsættes fra - jeg tror dog man kommer ud på overdrevet hvis man begynder at snakke om at en myocyt kan gå fra den ene type til den anden, og så tilbage igen - men skal da ikke kunne afvise noget med sikkerhed.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Ud over det så har jeg læst flere steder at der skulle være nogle celler ved navn "sattelit celler" som skulle kunne omdannes til muskel celler permanet, nogen der har hørt eller læst omkring det ??

Så vidt jeg har forstået, er satellit celler - stamceller som er involveret i selve muskelvæksten, da de sørger for, at der er actin og myosin proteiner der hvor muskelproteindegradationen er vævsskaderne er.

Edit: http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...05-188-training "How your muscles grow"

Edited by Eruption
Link to comment
Share on other sites

Som en uddybning på Sortarius' udmærkede indlæg formes en msukelfiber enten i "langsom" eller i "hurtig" retning af hvor meget den aktiveres neuralt. Hvis en muskelfiber ikke aktiveres (eksempelvis i Jason Watts lår eller hørende til et motorneuron med meget høj aktiveringstærskel) vil fiberen blive IIx. Hvis man begynder at sende nervesignaler til denne fiber (tung styrketræning eller elektrisk stimulering) vil fiberen antage mere aerobe egenskaber og bevæge sig mod IIa.

Fortsætter dette vil man kunne få fiberen til at blive en type I fiber. Sidstnævnte skift fra type II til I (og omvendt) er dog ikke vist under fysiologiske omstændigheder, men ved kronisk elektrostimulering over flere uger (på nogle stakkels kaniner). :crazy:

Link to comment
Share on other sites

når man træner for at forøge ens IIA og X hvad er det så helt præcis der sker med musklerne der gør at man bliver hurtigere og mere eksplosiv?

Er det pga hypotrofi af de fibre eller fordi nerve systemet bliver bedre til at rekrutere muskel fibre??

1. man får bedre neuromuskulær aktivering

2. Musklerne bliver større og bliver i stand til at udvikle større kraft ved samme grad af aktivering. Større kraft=hurtighed

3. Man bliver bedre til at udnytte sine strækrefleks og bliver dermed bedre til at at udvikle stor kraft ved pludselige bleastninger.

4. Ved eksplosiv træning bliver man ebdre til at producere arbejde ved større kontraktionshastigheder. Utrænede producerer maximal effekt ved ca. 4-050% intensitet hvorimod vægttrænede, producerer maximal effekt ved op til 80% intensitet

Ud over det så har jeg læst flere steder at der skulle være nogle celler ved navn "sattelit celler" som skulle kunne omdannes til muskel celler permanet, nogen der har hørt eller læst omkring det ??

Det er rigtigt nok. Ved passende stimulus aktiveres satellit celler til enten at dele sig til nye satellit celler (i samme forstand som stamceller) eller at "svuppe" ind i muskelfibrene og blive omdannet til myonuclei.

Hvad er processen der sker ved denne omdannelse frem og tilbage og hvorfor er den ikke permanent ??

Jeg vil meget gerne have yderst lang hårede og dybdegående svar

Det her er der ikke noget langhåret svar på.. Man ved det ikke (i en molekylærbiologisk/cellulær forstand anyways). Der er ikke lavet passende promotor analyser for de vigtige strukturelle proteiner endnu.

Link to comment
Share on other sites

som jeg skrev før så bliver en del af de type IIX fibre omdannet til IIA ved træning, ved pause vil de blive omdannet tilbage til Type IIX men en del af de originale Type IIA vil også blive omdannet med til type IIX og dermed får man det "boost" i IIX og i sin hurtighed.

Hvis jeg har forstået det rigtigt så vil det sige at man kan træne sine Type IIA muskel fibre hele tiden og forøge "ubegrændset".. men man kan ikke træne og forøge sine type IIX ubegrændset da man faktisk kun kan "låne" fra IIA i en kort periode?? så i bund og grund kan man faktisk overhovedet ikke træne sine IIX fibre?????

den omdannelse fra type IIX til Type IIA er det noget der står på hele tiden imens man træner ? i så fald vil det så betyde at man omdanner flere og flere IIX til IIA jo længere tid man træner?? hvis det er sådan har det så nogen betydning for hvor mange originale IIA der bliver omdannet til IIX ved pausen ?

jo mere IIA bliver trænet jo mere hypotrofere de, når de så bliver omdannet er det så i deres nuværende størelse eller sker der noget undervejs ?

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke du skal tænke på IIA og IIX som værende så forskellige ting. I virkeligheden repræsenterer fibrene nok et bredt, trinløst kontinuum gående fra langsomme til hurtige fænotyper, hvilket manifesterer sig blandt andet ved hvilke MHC isoformer de udtrykker. Vi bruger bare MHC isoformerne til entydigt at kunne klassificere fibertyperne kvalitatitativt, hvilket måske ikke er en "ægte" biologisk opdeling.

Den normal tolkning er at jo hårdere man træner, jo mere undertrykker man IIX ekspression til fordel for IIA ekspression og jo større overshoot vil der efterfølgende forekomme i tilfælde af en deload, der er altså tale om en grad af trænings-"mætning". Du skal bare huske på at det er de samme fibre hele tiden, selvom noglemaf dem ændre MHC isoform. I tilfælde af deload vil der osse forekomme en vis atrofi og mig bekendt ved man ikke om IIX atroferer mere end IIA. Der er vist heller ingen, der endnu ved om IIX fibre er mere trænérbare end IIA med hensyn til hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstået det oprindelige indlæg rigtigt, er interessen koncentreret om hurtighed/eksplosiv styrke frem for hypertrofi som mål. Det står vel endvidere fast, at type II(b.......x) er hurtigere/mere eksplosive end type IIa. Det er derfor nærliggende at antage, at man vil maksimere sin hurtighed/eksplosivitet ved at maksimere andelen af type IIb etc.

Imidlertid mindes jeg at have læst, at type IIa er så "hurtige", at det i praksis er uinteressant at stræbe efter IIb osv. I virkelighedens verden er IIa så hurtige, at de aldrig ved nogen præstation vil udgøre en begrænsende faktor.

Kan nogen her bidrage til at be- eller afkræfte denne hypotese?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share