Proteinbarer


Wannabe
 Share

Recommended Posts

Efter (endnu) en dag med McDonalds flamberet kylling menu (large size) og en sundae-is-fætter med karamel :w00t:, er tiden inde til at der nu engang for alle skal styr på kosten.

Rent praktisk kan jeg primært styre kosten i løbet af dagen med proteinbarer, men jeg er som andre ikke glad for prisen.

Er der nogen der har ideer til hvor man kan opnå god storkøbsrabat på proteinbarer?

Eller kunne man fx fremstille dem selv ? - noget i retning af

- mix proteinpulver og noget væske (vand/mælk)

- ned i en lille form

- optørring i køleskab eller en tur i ovnen

- til sidst et dyb i chokoladeskålen

- retur i køleskabet

Ud over bedre pris kunne man så også selv styre indholdet... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nårh - men efter den overvældende interesse for dette emne... <_<, er jeg gået lidt videre med sagen.

Jeg havde en snak med en ret dygtig kok i dag, som arbejder i et af danmarks største carteringfirmaer.

Råvareprisen (valleproteinpulver + chokolade + bindingsmiddel + evt. smagsstoffer) i sådan en proteinbar, kan højest ligge på nogle få kroner. Og han mente iøvrigt ikke det kunne være så svært at lave - hverken med industri-tilsætningsstoffer eller som jeg nu foretrækker det - med mere naturlige råvarer.

Vi aftalte at jeg finder nogle eksempler på barer fra de store producenter, så kigger han lidt på varedeklarationen, og bider i et par af barerne (eller hvad en kok nu gør), og så vil han komme med et bud på hvordan den ged barberes - opskrift og fremgangsmåde.

Så forhåbentlig kan jeg snart (indenfor et par uger) poste en "Sådan fremstiller du selv nemt en velsmagende proteinbar for 2 kr."- artikel.

- hvis det ellers har interesse.... :devil:

Link to comment
Share on other sites

hmm... Hvis resultatet bliver kanongodt, så poster jeg måske kun info om hvor man kan købe barerne ;) .... og så kán det jo være at de 2 kr. ikke helt holder... jeg mener der er jo udviklingsomkostninger, kliniske afprøvninger og humanforsøg med dobbeltblindtest ;)

But you know me - special price 4U... B)

Link to comment
Share on other sites

->Wannabe

God idé!!! :)

Her er en opskrift på energibarer. Så kan evt. experiementere lidt. Måske kan man lave opskriften om og evt. tilsætte valleprotein? <_< Om ikke andet så giver det måske nogle ideer. Dette er kun en kulhydratbar!

OPSKRIFT PÅ ENERGIBARER

Du skal bruge:

50 g tørrede dadler

3ogbrunfarin

50 g tørrede abrikoser

30 g maltodextrin (eller almindelig

sukker)

50 g rosiner

50 g rice krispies (Kellogs

morgenprodukt)

8O g mel

100 g flydende honning

150 hvedekerner

100 g sirup

60 g frugtmarmelade

(frugtsmørepålæg eller lignende)

1. Kom den skårne frugt i en gryde med 4 tskfl. Vand og lad det

simre indtil vandet er trukket ind i frugten.

2. Tilsæt honning, sirup og marmelade. Varm det forsigtigt op til det er flydende.

3. Kom øvrige ingredienser i en skål og rør det sammen med det flydende fra pkt. 2.

4. Hæld det hele i en smurt bradepande og lad det bage i en ovn i ca. 30 minutter ved 200 gr.

5. Lad afkøle før opskæring.

Opskriften giver ca. 12 energibarrer med ca. 200 kcal, hvoraf 90 % er kulhydrater

Indpakning kan evt. være i mellemlægspapir med en elastik omkring, så de er lette at pakke ud. Velbekomme.

Link to comment
Share on other sites

Link's til forskellige bar-deklarationer m.v. til inspiration for gør-det-selv-folket:

http://www.science-sportsware.dk/dansk/hig...protein_bar.htm er der en deklaration af indholdet i "High5 Protein Bar".

Danlab's Ultimate Pro Bar kan man læse om her http://www.danlabnutrition.dk/Ultimate_probar.php4.

En dansk artikel om indholdet i bla. proteinbarer (og andre sportsprodukter) http://www.renkost.dk/ArtikelPDF.pdf.

Link to comment
Share on other sites

--- lige mens jeg experimentere med mængderne -- kort lidt om ideen og ingredienser -- andre er velkomne til selv at exp. ---

grund bestandele er : tofu - havre (evt malet til mel) - spelt div tøret frugt ... - vand eller valle -- tang malet til mel -- druesukker --

ideen er at lave en art "små pandekager / tacos rulle massen ind i dem mens de er bløde så de minder om små "forårsruller" .. derefter vil de blive sprøde og kan holde i køleskab ca en uges tid - man tager dem med man mener at få brug for ---

Link to comment
Share on other sites

hvis du skal have bare 15-20g valle protein i baren kommer den klart til at koste over 2kr stk. Jeg kan egentlig ikke se hvorfor folk er så vilde med proteinbarer da protein shakes ofte smager lige så godt og er under halv pris. Desuden indeholder mange proteinbarer rigtig meget fedt, og nogle indeholder transfedtsyrer.

Jo større baren er desto større chance er der for at fylde den godt op med protein, så diskussionen om hvor meget protein der er i en bar bør også grunde i hvor meget bar der egentlig er.

God fornøjelse med projektet, ser frem til at høre mere om det :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender endnu ikke prisen på almindelig "no name" "no taste" "no TM" valleprotein fra mejerierne, men det skulle ikke være så svært at finde frem til. Om det lige bliver 2 kroner er jo for tidligt at sige - det vil jo også afhænge af hvor meget pulver man vil købe ind til køkkenet :) Men en krone sparet er jo en krone tjent ;)

Jeg har et job hvor jeg ikke kan mix'e shakes, så en bar er klart nemmere, og det er pt. forskellen mellem kontrolleret kost med tilstrækkelig protein eller ikke.

Vi vil jo selv kunne styre hvad der kommer i, så hvis man ikke kan lide transfedtsyrer (lyder jo ikke så dejligt), kan man måske finde en erstatning.

Der er sikkert mange ønsker og behov omkring størrelse og indhold, men kunne vi få bare to opskrifter - én med høj protein til lille kulhydrat fordeling, og en med lidt flere kylhydrater i, kan man jo selv skrue op og ned for størrelsen. Har man behov for mere protein, laver man den bare lidt større :)

Link to comment
Share on other sites

baren ser ok ud ------- men så vidt jeg opfatter tingene var det her et spørgsmål om nogle man selv kunen lave hjemme på køkkenbordet ...

og det er det jeg experimentere med ... gode ingredienser .. som du kender og kan styre ... let at lave uden et proff køkk. og letet at ha med ud i livet

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter lidt ferie skal jeg de næste dage i dialog med kokken om at få en opskrift på plads. Er der flere bidrag/ønsker til indholdet af baren m.v.? Jeg har pt.:

1. Generelt kun naturlige produkter og tilsætningsstoffer, ikke en masse E-stoffer (no - we don't like THIS kind of drugs ;))

2. > 25g valle-protein / bar

3. Færrest mulige (ingen) transfedtsyrer

4. Færrest mulige kulhydrater (eller vil vi gerne have LIDT med for at hjælpe proteinoptaget ?)

5. Skal kunne opbevares nogle dage i og udenfor køleskab uden at smelte/blive dårlig

6. Og så skal den ikke smage af ged B)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm almindeligt mejeriprotein koster ikke meget men er heller ikke udvundet efter de særlige metoder som sikrer at proteinet ikke bliver denatueret.

Desuden forstår jeg ikke en som skriver at han ikke har mulighed for at mixe en shake på arbejdet!!!!!!! Har du da ikke en vandhane??? Hvis du ikke har adgang til en sådan kan du ringe til arbejdstilsynet :-)

Når jeg forudsætter du har adgang til en vandhane, så er der nu ingen undskyldning for ikke at kunne mixe en shake. Det er lige så nemt som at pille papiret af en bar.

Du tager en halv liter flaske.

Dernæst laver du en lille tragt af et stykke papir.

Dernæst hælder du pulveret ned i flasken.

Så går du på arbejde.

Når du vil have din shake går du ud til vandhanen og drejer på den kolde hane.

Dernæst ryster du nogle gange og fjong har du en dejlig shake.

Link to comment
Share on other sites

Sababs> tjae sådan er der så meget. Det går nu altsa bare ikke. Men jeg kan gnaske proteindrinks både inden og efter arbejde, så det går nok endda.

Generelt er status på det lille projekt, at kokken fik et par barer forbi i ugen der gik, og sammen med køkkenholdet blev de så undersøgt og prøvesmagt.

Og den første kommentar var at det var det absolut mest forfærdelige de havde smagt og at de ikke forstod man ville udsætte sig selv for den slags... :rolleyes:

Så måtte jeg jo fortælle at det var noget af det bedre de smagte, og at det jo under alle omstændigheder kun tager nogle få sekunder at køre en bar eller shake ned...

Men kokken måtte erkende at det nok ikke helt var indenfor hans fagområde at designe denne slags "mad", fordi udfordringen i denne sammenhæng nok er at finde nogle bindemidler til protein'en - ikke at få det til at smage godt... Han kom dog med et tip om at arbejde videre med glukose som bindemiddel, eller visse typer tørret frugt som fx tørret abrikos.

Jeg vil gå tilbage i tænketanken :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hmm, hvad havde kokken tænkt sig mht. smagen?

Der er jo heller ikke den helt store kulinariske oplevelse i andre slags snaks, men folk køber den jo alligevel?

Jeg tvilver nu på, at en slagsvifte af proteinbarer med følgende eller lign. smag vil medføre det helt store positive oplevelser blandt folk, der lige har trænet hårdt.

Man kunne forestille sig proteinbarer med smag af:

-"det helt store kolde bord"

-"sønderjysk morgenbord"

-"andeskrog juledag"

-"dyrelægens natmad"

Og hvad er god mad egentligt, hvis man tager lugt og synsindtryk væk(for en bar skal vel være lugtfri og bliver automatisk neutral at se på)?

Så bliver alt bare en smag, der knaser...

kender I ikke det, at gå på restaurant og få serveret noget, som er flot og måske dufter herligt, men hvis man lukker øjnene og prøver at se bort fra teksturen, er der ingen oplevelse tilbage?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share