Nyt center - Ingen squat!


marcv
 Share

Recommended Posts

Jeg står i den uheldige situation, at jeg er tvunget til at skifte center. Det center der er tættest på mig, og som jeg regner med at benytte, har bare ingen squat.

Kan squat erstattes med benpres? Eller bør jeg simpelthen se mig om efter et andet center, fordi der ingen squat er i dette?

Nogle der har stået i samme situation, og i så fald, hvilke løsninger fandt i frem til?

Link to comment
Share on other sites

kan se du bor i aalborg. hvis du ikke bor alt for langt væk fra aalborg styrkeløfter klub er det bestemt en god mulighed. billigt, og ja, man kan godt squatte. :wink:

Ps. hvad er det for et center du havde tænkt dig!

Link to comment
Share on other sites

kan se du bor i aalborg. hvis du ikke bor alt for langt væk fra aalborg styrkeløfter klub er det bestemt en god mulighed. billigt, og ja, man kan godt squatte. :wink:

Ps. hvad er det for et center du havde tænkt dig!

Hvor ligger den henne af i Aalborg, og hvad er prisen :) ?

Det jeg havde tænkt mig er et center på aalborg portland. Det er okay. Der er bare ingen squat :dry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg står i den uheldige situation, at jeg er tvunget til at skifte center. Det center der er tættest på mig, og som jeg regner med at benytte, har bare ingen squat.

Kan squat erstattes med benpres? Eller bør jeg simpelthen se mig om efter et andet center, fordi der ingen squat er i dette?

Nogle der har stået i samme situation, og i så fald, hvilke løsninger fandt i frem til?

Som det også lyder til at du selv er klar over, er det en utrolig god øvelse til underkroppen, og den burde kun fratages, hvis det er umuligt at komme til den...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville droppe det center. Hellere i går end i dag. :laugh: Men der har da været mange gode forslag til hvordan man kan lave noget fornuftigt uden at have et rack i de tidligere posts. ÅNDEN i sådan et center må dog være helt forkert. :cool:

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Der har også været andre tråde med, lignende problemer.

Jeg kan huske Blackmoore havde mange gode forslag til alternative øvelser.

Men når nu du bor i aalborg, så burde det være muligt at finde et center med squat... :bigsmile:

Der køre jo busser hele tiden...

Link to comment
Share on other sites

Hvor ligger den henne af i Aalborg, og hvad er prisen :) ?

Det jeg havde tænkt mig er et center på aalborg portland. Det er okay. Der er bare ingen squat :dry:

http://www.aalborg-sk.dk/

Det ligger som sagt i Helgolandsgade 50. Helgolandsgade ligger 5 min. fra vesterbro på en cykel.

Ps. Er du studerende får du 10% rabat. Herudover er du altid velkommen til en gratis prøvetræning. Priserne er yderst rimelige, og stemningen er ikke decideret dårlig.

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg tror der er noget jeg ikke helt har forstået, har hele tiden troet squat var en frivægtsøvelse og en af basisøvelserne? :innocent:

Reference: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadri...BFullSquat.html

Vil ikke løde som en "n00b" :wink: men er det ikke også derfor pistoløvelsen er så god, så man lærer mekanismerne i squat uden at overanstrenge sig? :tongue:

Mvh. Obo

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg tror der er noget jeg ikke helt har forstået, har hele tiden troet squat var en frivægtsøvelse og en af basisøvelserne? :innocent:

Reference: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadri...BFullSquat.html

Vil ikke løde som en "n00b" :wink: men er det ikke også derfor pistoløvelsen er så god, så man lærer mekanismerne i squat uden at overanstrenge sig? :tongue:

Mvh. Obo

Jo det er det, men for nybegynder er det godt at starte i smithstativ... Har jeg selv gjort... Synes det er godt at starte med, da chancen for skader og uheld ikke er så store

Link to comment
Share on other sites

Neeeej.,. Smithstativer er af det onde..

Vil man squatte kan man lige så godt lære det rigtigt fra dag 1...Smithstativer giver bare dårlige vaner og dårlige knæ..

Mht squatracks er det jo noget helt andet, det er jo rart at kunne tage de mange mange kg fra et stativ og så dykke med lortet i stedet for først at skulle cleane og presse vægten

Link to comment
Share on other sites

Neeeej.,. Smithstativer er af det onde..

Vil man squatte kan man lige så godt lære det rigtigt fra dag 1...Smithstativer giver bare dårlige vaner og dårlige knæ..

Mht squatracks er det jo noget helt andet, det er jo rart at kunne tage de mange mange kg fra et stativ og så dykke med lortet i stedet for først at skulle cleane og presse vægten

Er ikke helt enig... Selvfølgelig over længere sigt skal man da klart bruge "frivægte"... Men smith er udemærket til at starte op med... Men hver sin smag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig... Selvfølgelig over længere sigt skal man da klart bruge "frivægte"... Men smith er udemærket til at starte op med... Men hver sin smag :smile:

Nej, det er vi så mange der ikke mener. De kan give bøvl med knæet, blandt andet kan de stresse korsbåndet.

Og de kan også give bøvl med ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Det har været oppe at vende mange gange før, men argumentet mod at starte i smith/maskine er netop at du får styrket nogle af de muskelgrupper du bruger i den rigtige (læs: fri) øvelse. Når du så skifter over til den fri øvelse vil du have tendens til at starte med flere kg på, men de stabiliserende muskelgrupper er ikke stærke og bevægelsen er en anden = større skadespotentiale. Hvorfor ikke bare starte med den rigtige øvelse og lære teknikken fra starten?

Link to comment
Share on other sites

Må også tilslutte mig jsc og Blackmoore. Ingen squat i smith med mindre... -Nej, kan ikke finde nogen undskyldning!!!

Smith_Squat_vs._Fri_Squat.bmp

Som vist er der ved smithsquat større shear stress i knæet, hvilket betyder øget skadesrisiko for korsbånd... :blush:

Hvad er det helt præcist den tegning viser, for mig giver den kun ringe mening (?)

Edit: kan dog tilslutte mig at smith er djævlens værk

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Er der overhovedet nogen undersøgelser som underbygger at smith squat er farligere end barbell squat eller er det propaganda i værste mol stil.

Edit: Smith squat er for disko pumpere, rigtig squat ruuuulez :smilerock::violin:

Edit Edit: Og hvis du squater i et smith stativ så kommer du og al dit afkom til at køre i kørestol resten af dit liv... :4crutches::4whip::dead_banana:

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Er der overhovedet nogen undersøgelser som underbygger at smith squat er farligere end barbell squat eller er det propaganda i værste mol stil.

Edit: Smith squat er for disko pumpere, rigtig squat ruuuulez :smilerock::violin:

Edit Edit: Og hvis du squater i et smith stativ så kommer du og al dit afkom til at køre i kørestol resten af dit liv... :4crutches::4whip::dead_banana:

Dvs., lige så snart man dør, kan ens "afkom" rejse sig fra deres kørestol?

Og ja, det er der, og det kan betragtes ud fra noget så simpelt som kraftens vektorer. Ellers kan du jo se efter det :wink:

Edited by Moos
Link to comment
Share on other sites

Dvs., lige så snart man dør, kan ens "afkom" rejse sig fra deres kørestol?

Og ja, det er der, og det kan betragtes ud fra noget så simpelt som kraftens vektorer. Ellers kan du jo se efter det :wink:

Hvor er de undersøgelser? Ang. det med kraftens vektorer, så har jeg ikke haft meget fysik så det må du lige uddybe også i henhold til øget skadespotentiale.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Har søgt på pubmed med søgeordene linear + squat og smith + squat.

Er kommer frem til to undersøgelser omhandlende squat i et smith stativ:

-Flexion-Distraction Injury of the Thoracolumbar Spine During Squat Exercise With the Smith Machine

Flexion-distraction injuries of the lumbar spine are often associated with lap belt–restrained passengers involved in motor vehicle collisions.3,13,21,22 Recently, we treated 2 weight lifters who sustained flexion-distraction injuries while performing squatting exercises with probable improper technique and use of the Smith machine. The Smith machine is an apparatus that consists of a barbell linked to a vertical track by cylinder bearings and permits only vertical displacement of the barbell (Figure 1). The barbell must be rotated clockwise to disengage locking hooks before lifting can begin (Figure 2). Conversely, to secure the barbell, it must be turned counterclockwise and gently lowered onto a set of pegs, which are placed approximately 6 in apart from each other. Two adjustable brackets are mounted at the inferior extent of the lifter’s range of motion for the exercise. These brackets catch the barbell if the lifter fails to engage the locking mechanism.

Failure to use proper lifting techniques and improper use of the machine can lead to devastating consequences. We report on 2 weight lifters who sustained flexion-distraction injuries to the thoracolumbar spine while performing squats on a Smith machine. In both cases, the lifters were novices to the machine and weight lifting. They failed to engage the locking mechanism and lacked a spotter and proper placement of the safety brackets.

-Biomechanical model and evaluation of a linear motion squat type exercise.
A biomechanical model of a squat exercise performed on a device using a bar that is restricted to a linear motion was developed. Hip and knee moments were evaluated at varying foot positions. The range of motion of the exercise was limited by the knee joint angle beginning at an 80 degrees angle (flexed) to a 179 degrees joint angle (extended). Variations in foot placement were evaluated for differences in torque applied about the transverse axes of the user's knee and hip joints. Because the user's feet were positioned farther forward (anterior), the moment about the knee decreased whereas the moment about the hip increased. Positive moments were those that resulted in forces to flex the knee and hip joints. Positive knee moments were determined in all conditions when the knee was flexed and became negative when the knee was at or near full extension. The model always produced positive moments about the hip. Thus, foot position is a critical factor in hip and knee moments, and therefore in the muscle groups stressed, in a linear motion squat type exercise.

Det jeg læser ud fra den første er at dårlig teknik = større skadespotentiale.

Den anden fortæller da lidt om at den målte kraft har varieret fra de forskellige fodplaceringer og fodplaceringen derfor er kritisk i hensigt på at minimere skadepotentialet. Sammenligninger med fri squat er der ingen af.

Overstående skal ikke tolkes som at jeg er fan af smith-stativet, jeg er bare skeptisk over for den hetz smith-stativet er udsat for her på mol. Jeg har prøvet at søge på mol efter tidligere tråde om smith og squat men har ikke kunne finde dem. Så hvis nogen har et link vil jeg meget gerne læse dem.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Jeg har besluttet mig for at tage centeret uden squat. Jeg kom så i tanker om, at jeg aldrig har trænet dødløft, da jeg har syntes det blev lidt for hårdt med både squat og dødløft, så valget faldt på squat. - Ingen variation, ved godt det er skidt :crazy:

Jeg tænkte så på, om dødløft ikke kunne gå ind og være en fin afløser for squat, nu jeg ikke kan træne squat længere? Altså, selvfølgelig kan den afløse squat, men hvordan med resultaterne, vil de svare lidt til dengang jeg trænede squat? Eller hvordan?

Edited by marcv
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share