Ikke animalsk protein


Ramius
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt at man helst skal have proteiner fra animalske produkter da kroppen kan optage størst mulig procentdel af disse, men hvad med proteiner fra fx ris, kartofler, havregryn o.lign. kan man tage disse i betragtning som protein kilder eller bliver den protein der er i disse blot omsat til energi??

Og en ting til, hvad består Valleprotein af? Valle lyder mere som en eller anden urt/plante end noget animalsk, men jeg kan jo tage fejl?

Link to comment
Share on other sites

1) Valle er et restprodukt fra osteproduktion og kommer fra mælk, så ja Valle er et animalsk protein.

2) Om man vil tælle proteingram fra ikke-animalske kilder med i ens proteinindtag er en indviduel beslutning. Forskellen fra animalske proteiner er at "vegetabilske" proteiner er inkomplette, dvs. at de mangler en eller flere aminosyrer for at være et komplet protein. Kroppen udnytter bedst komplette proteiner, men det betyder ikke at de inkomplette er værdiløse. Hvis man kombinerer forskellige inkomplette proteiner, kan man opveje de forskellige mangler og derved "lave" komplette proteiner.

Jeg kan ikke lige på stående fod sige hvilke madvarer der skal mixes for at få komplette proteiner ud af det og den eneste kombo jeg kan huske er Ris plus Bønner.

Måske er der andre der kan komme med flere komboer?

Link to comment
Share on other sites

du kan eventuel læse mere om protein her

Jeg synes også at BV- listen fortæller på sin egen måde, hvad for nogle proteiner der er mest fordelagtige.

Selvfølgelig kan jeg godt se udfra Craw's indlæg at tingene ikke helt er så enkle.......man kan vel nærmest sige at animalske VS ikke animalske proteiner virker i synergi med hinanden......

Link to comment
Share on other sites

>Baardi

Det gælder alle slags protein. Hvis man forestiller sig proteinerne som søjlediagrammer, hvor hver søjle er en aminosyre, kan man kombinere sine proteiner så man får alle søjler repræsenteret. Nogle proteiner har en lav koncentration af nogle aminosyrer/søjler. Hvis man suplerer med en proteinkilde som opvejer den førstes mangler, får man en bedre overall protein "profil".

I princippet ville det være bedst at få flere forskellige slags protein/måltid eller bare i løbet af dagen, men rent praktisk kan det godt være lidt vanskeligt. Især hvis man har et lavt budget.

Link to comment
Share on other sites

Tjah det er vel op til dig om du vil regne dem med. Det drejer sig nok alligevel ikke om mere end et par gr hist og her. Det afgørende er at aminosyre profilen i risene, bliver suppleret af tunen på de områder hvor risen er "svag".

Det kræver at man ved hvilken aminosyre profil henholdsvis tun og ris har, så det er et lidt større projekt at begive sig ud i ;)

Jeg ved det desværre ikke....sorry :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share