Fedtforbrænding ved % af maxpuls eller høj puls i lang tid


KennJ
 Share

Recommended Posts

Weee Så fik jeg endelig min Kettler Ergoracer GT :D

masse af programmer jeg ikke fatter noget af men har da fået den prøvet lidt og læst lidt her på forum :)

Min Alder er 36 og jeg ønsker og forbrænde noget fedt når jeg cykler i hver tilfælde til og starte med.

så er mit spørgsmål om jeg skal følge min vejledning med fedtforbrænding ved 65% af maxpuls (184 for mig) eller jeg kan gøre som jeg har gjort idag med ligeså stor resultat hvad fedtforbrænding og kondi angår.

varmede op i 5 min ca for og få min ønskede arbejdspuls på 150 derefter holdet jeg mig fra 150-163 i puls i 60 min og så slappede jeg af 5 min for og få min puls lidt ned og køle af.

funker ovenstående fint som kondi og fedtforbrænding kontra og holde en puls på 120 ca (65% af max) i samme antal min ?

andre der har problemer med deres looksko begynder og klemme lidt efter ca 30 min for det gør mine, men måske fordi de er nye nu må vi se :)

Håber nogen har en god forklaring hvad fedtforbrænding angår på en kondicykel og puls da jeg gerne vil igang seriøst :)

På forhånd mange tak for svar.

MVH Kenn J

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar.

Du får mest muligt ud af din træning i alle henseender, ved at holde så høj en intensitet som du kan holde til i den tid du har sat til rådighed. Ergo en puls på 160 slag pr min pr time, er langt overlegen sammenlignet med 120 slag pr min pr time.

Der er dog mange måder at gøre sin træning spændende f.eks. i form af intervaller. Intervaller tillader dig at arbejde med en endnu højere intensitet over sammenlagt lang tid, pga disse er adskilt af perioder med lavere intensitet.

Den praktiske udførelse er jeg sikker på andre herinde har et bud på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det at dødens pølse at køre med samme hårde belastning i længere tid både udendørs og indendørs.

Det kan godt være din forbrænding på turen samlet set bliver højere end ved at køre intervaller, men men..

Konditionsmæssigt er intervaller langt bedre (så man efterhånden kan køre hurtigere og få større forbrænding) og risikoen for overbelastningsskader er ofte større ved det konstante hårde tempo (afhænger dog også af den kørte gearing).

Kondicykler har det med at undervudere forbrændingen ved et hurtigt tråd/kadance og lidt lavere belastning, da cyklen måler ud fra pedalbelastningen alene. Lad være med at træne konstant med meget store belastninger, da det let giver skader og trætter benene hurtigt.

Hvis du er i en opstartsfase gør det ikke noget at dit pulsniveau ikke ligger så højt ved træningen, men derimod mere vigtigt du kan holde tiden ud eller senere forlænger denne. Lad derfor være med at blive slave af bestemte pulsniveauer i starten og drop ambitionerne om at køre med højest mulig intensitet (og ind i skader) før du er klar til det.

Hvad angår fedtforbrænding ved belastning af max.puls er det rigtigt at der forbrændes mere fedt (procentmæssigt) ved lidt lavere belastning. Det har dog ikke den store betydning for om du taber fedtvæv eller ej. Det det handler om er om den samlede forbrænding (træning og dagligdag) er større end dit indtag af energi gennem maden. Er det det taber du dig ellers ikke. Det er derfor groft sagt uinteressant om det er fedt eller sukker du forbrænder under træningen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Det er derfor groft sagt uinteressant om det er fedt eller sukker du forbrænder under træningen.

Præcis. Der findes desværre ingen nem måde at tabe sig på, for selvom du forbænder mere sukker under træningen vil der bruges fedt til at genopfylde glukose lagrene efter træningen.

Jeg ville køre noget hård interval træning både for konditionens og vægtens skyld. Selvfølgelig skal du starte stille og roligt ud, for at undgå skader, men ellers er det bare op på jernhesten og få kørt nogle hårde intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Præcis. Der findes desværre ingen nem måde at tabe sig på, for selvom du forbænder mere sukker under træningen vil der bruges fedt til at genopfylde glukose lagrene efter træningen.
hvordan er det fedt bliver omdannet til glykose?

Det er naturligvis heller ikke rigtigt. Sammenhængen er at hvis der forbrændes mest sukker lagres nyindtaget energi fortrinsvist som genopfyldning af kulhydratdepoterne. Omvendt forbrændes der mest fedt lagres indtag fortrinsvist som fedt (er kulhydratdepoterne fyldte lagres overskudsenergi nemlig som fedt). Derfor har det i grove træk ikke så stor betydning om der forbrændes fedt eller sukker for størrelsen af fedtdepoterne.

Problemet ved lavintensitetstræning (højere andel fedtforbrænding) er endvidere at lave intensitet giver lavere samlet forbrænding og altså lavere bidrag til at skabe et kalorieunderskud i slankeperioder. Det er dog den samlede træningsmængde, der bestemmer den samlede forbrænding.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share