Don't bombout!


Guest Kraft
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

En for såvidt ganske interesant artikel, som blev bragt på et amerikansk site for styrkelyfterer fra alle forbund for en 14 dages tid siden.

Manden som skriver den er ikke medlem af IPF, og om sådan ikke en del af det gode selskab, men derfor kan der meget vel være en del rigtigt i det han siger. Og en hel del løfterer både her hjemme og i udlandet kan nok nikke genkendende til enkelte eller flere ting, også selvom de nok næppe vil indrømme det i forsamlinger på mere en en person.

Læs artiklen!

Den er ikke uden evner.

Kidder On Powerlifting's Image And WPO's Future

Submitted by jon on January 21, 2006 - 8:37am.

The head of the WPO/WPC/APF, Kieran Kidder, talks about powerlifting's image, securing sponsorships, the future of the WPO and prize money payouts from the WPO semifinals in Chicago and Finland in a new post. It's a must read if you're interested in the growth and future of powerlifting.

On the image of powerlifting:

Unfortunately powerlifting has just recently taken a major step backwards again. The reason I mention this is we are having a major image problem from what I call the Gene effect. At the Mr. Olympia Gene's Rychlak's attempted 1015lb bench press in Las Vegas. We all know he unfortunately missed the weight, and got hurt in front the entire Strength/Fitness industry. That event has created a major setback for the image of powerlifting. I have hired a sponsorship agent to get sponsorship for the Arnold Classic. In the past I got it myself. The supplement vendors whose business focus on people only interested in the Strength/Fitness Industry, are the only potential sponsors. Simply because the Strength/Fitness vendors make up the majority the Arnold Classic booth spaces. So that really leaves no other potential sponsors who have a need to be at the Arnold Classic. All the supplemnet companies who were at the Mr. Olympia that will also be at the Arnold Classic, now have an image of powerlifters via Gene Rychlak who is majorly overweight, not healthy looking, and bombs out.They feel powerlifters are a bad image for their Company. My professional sponsorship agent has been turned down by 4 supplement companies whose main reason is simply, "That powerlifters project a bad image for our Company." This isn't directed at Gene because he was just trying to do what was asked of him. He can't help that our society(especially bodybuilders) is so judgemental/vein. The general public, and now the supplement companies perception of a powerlifter is somebody that resembles Gene. Many powerlifters myself included project an unhealthy image.

On sponsorship:

This is the first time in 3 years I have had no sponsor, and I have to use my own money again. I still haven't got a sponsor for the Arnold Classic because powerlifting has a bad image in the Strength/Fitness industry. Which upsets me very much because the lifters I'm trying to help aren't doing anything to help me.

On image and sponsorship dollars:

These supplement companies that claim powerlifters are a bad image for their products view us as glutonous/shaved head/bloated face looking/can't wear normal pants/ but crack hanging out/roid using freaks. As a SHW myself that pretty much sums up my whole existence as a powerlifter, except for the shaved head. So I take their criticism personally too, but from a business standpoint I understand it. If the WPO means a lot to you then you need to understand it too!! Powerlifters hate little geekey hardbody underwear model types with a passion!! To us the image of powerlifting is hardcore, and nothing to do with how you look. But looking pretty people is what entertainment is all a about. Anybody would rather look at attractive person than an ugly person, it's human nature. If a supplement company (any company actually) has a choice between me, or a body type like Arnold Coleman/Chuck Vogelpohl. The in shape visually stimulating body type wins every time. It's just common sense. There are many powerlifters who look great, but there are many more who resemble the typical sterotypical view of what most powerlifters are known for.

A call for powerlifters to change their image:

Instead of the bashing me/WPO on these forums which have done nothing but bring the sport down even more. Try to learn from this post to improve your image, go down to the next weightclass if your not that competitive, and most importantly don't bombout. Try to be more entertaining, and to help the sport go in a more positive direction. Because the sport is doing absolutly nothing being bashed by the so called supporters of powerlifting on these negitive forums. If you notice I just post, and never respond to anyhting anymore like I used to. I'm for being positive, and refuse to acknowledge anybodies negative post about me. It's a waste of my time!! Stop typing and start training harder!!

So if the WPO means a lot you I suggest you get with my program. The best thing you can do for WPO Powerlifting is not think like a powerlifter anymore. Open your mind up and start thinking outside the box. Just fall in line so the sport can improve it's image. For those who can grow hair do it. If your bald I understand. Do whatever it takes to improve our image to so the WPO can continue to get sponsorship.

On prize money payouts:

I'm very upset I have had to use my own money again for Cash Prizes!! I haven't been able to pay the lifters from Chicago/Helsinki Meets because sponsorship just isn't happening anymore from this image problem we are facing.

I still have not recovered from the last minute cancellation of our meet in Chicago in conjunction with the Chicago Fitness Expo. We had the meet obviously, but it cost me $20,000 I wasn't expecting to have pay for meet space including hotel/travel expenses. It was all going to be free for being part of the Chicago Fitness Expo. I lost $30,000 of sponsorship because the Chicago Fitness Expo date was changed, and we couldn't move to the new date because of the WPC Worlds/WPO Semifinals in Finland the following weekend.

I have a real estate deal that is supposed to happen at the end of January, or early Febuary. Lifters will eventually get their money for sure!!

On the future of the WPO:

Prize money will be from sponsorship, or their won't be any at all. Again one man giving money away without sponsorship isn't a professional sport. I didn't create the WPO to pump my own money in it forever. After the 2006 Arnold Classic the format will be geared torwards putting lifters who have a good image on the WPO stage that will perform under pressure. But most importatly lifters who don't constantly bomb out. I expend to much time and energy trying to get sponsorship for so many lifters to keep bombing out. Poor image and constant failure will be eliminated from the WPO... But if I have not secured a sponsor before the Arnold Classic, and have to use my own money to pay the prize money for Chicago/Finland/Arnold Classic, things will drastically change. What I mean by that is the money will be scaled back considerably so only the winner's get prize money, no more World Records, and even the winners will receive much less money than in previous years. Then the Mens WPO Semis will be downsized into the WPC Worlds with no prize money at all. From the Mens Open WPC Classes I will pick who gets to go to the Arnold Classic for the 3lift WPO SO Finals, and WPO WRBB. It doesn't matter if their is only a Nickel for prize money because I will always be able to get great lifters to lift in the Arnold Classic. Anybody can replaced no matter who they are!! I have done more than my share getting powerlifting to the next level. Now the rest is up to you. If you want the Arnold Classic to remain the same as it has since the WPO took over, then ask your self what can I do to make the WPO better? Instead of what can the WPO do for me?

Go Heavy

Monster Muscle

Ryan Kennelley's Forum

APF/WPC Forum

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var da den værste omgang kapitalistiske plidderpladder, jeg længe har læst. Hvad blev der om at dyrke en sport for glæden ved at dyrke den, ikke for penge, publikums skyld eller noget andet :blink:

Ja, men hvis du nærlæser står der også at det er en dyr sport, og når der ingen der vil sponsorer "dør" sporten langsomt, for han siger selv at han ikke kan blive ved med at betale...

Link to comment
Share on other sites

Når procida ser du har postet sådan en artikel der opfordrer til at være fitness slank og have moderigtige frisurere, så bliver da hængt op i din kappe nede i powerracket

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

Det er jo også ham selv, der har gjort det til det gigantiske "show", det er blevet i USA :wink:

:smile: ja det...

Slank og moderigtig frisure, hehe, det primære budskab er vel at vi som styrkeløftere skal gøre mere for at sælge sporten og på den måde gøre sporten bedre.. er ikke enig i alt han siger, men han har fat i noget... Det er bare svært at få alle til, for den som så vil cutte for at få solgt sporten taber til konkurrencen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Når procida ser du har postet sådan en artikel der opfordrer til at være fitness slank og have moderigtige frisurere, så bliver da hængt op i din kappe nede i powerracket

Nu har jeg set den og ja der vil muligvis blive foretaget en hængning i morgen.... :4thumbup:

Til gengæld syntes jeg, at det er omend meget fornuftigt, det artiklen skriver om at det er dårligt for sporten, når folk konstant bommer ud. Grundene til at nogle folk bommer ud kan jo være mange og varierede, men man som udgangspunkt gerne være i stand til at løfte sit første forsøg, også selvom at den ikke lige rammer banen..... For det andet kan man jo så sige måske er der for mange regler i et bænkpres for mange dommerskøn ?? Drejer det sig i virkeligheden ikke bare om hvem der er stærkest ? hvorfor er det så relevant med snore lige udstrækning ? en løftet fod ? Det er jo i bund og grund det jeg synes ødelægger vores sport mest, når folk løfter en vægt og den er underkendt 3-0 og ikke en sjæl/tilskuer kan forstå det kun os som selv er dommere eller har lavet sporten i over 10 år er i stand til at forstå hvorfor løftet blev redlighted. Det er ikke det der sælger billeter og det er ikke grunden til vi laver sporten. Det gælder om at presse sig selv til det maksimale, ja inden for nogle rammer men er rammerne for stramme og er udstyret blevet så ekstremt at hvis vi ikke rammer banen præcis, så taber man 460 kg på brystet som det skete for Gene foran en stor forsamling. Plus at man er komplet chanceløs på en vægt hvis den ikke sidder lige i skabet. Jeg skriver ikke dette for at starte en af de evindelige udstyrsdebatter, men blot for at sige at der er gode pointer i teksten, og hvis vi vil videre som sport så er der ting der SKAL ændres. Det skal være en mere tilskuer venlig sport, dvs man som sofa kigger skal kunne forstå hvorfor et løft ikke tæller, og det kan jo kun gøres ved en ændring af reglerne.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg set den og ja der vil muligvis blive foretaget en hængning i morgen.... :4thumbup:

Til gengæld syntes jeg, at det er omend meget fornuftigt, det artiklen skriver om at det er dårligt for sporten, når folk konstant bommer ud. Grundene til at nogle folk bommer ud kan jo være mange og varierede, men man som udgangspunkt gerne være i stand til at løfte sit første forsøg, også selvom at den ikke lige rammer banen..... For det andet kan man jo så sige måske er der for mange regler i et bænkpres for mange dommerskøn ?? Drejer det sig i virkeligheden ikke bare om hvem der er stærkest ? hvorfor er det så relevant med snore lige udstrækning ? en løftet fod ? Det er jo i bund og grund det jeg synes ødelægger vores sport mest, når folk løfter en vægt og den er underkendt 3-0 og ikke en sjæl/tilskuer kan forstå det kun os som selv er dommere eller har lavet sporten i over 10 år er i stand til at forstå hvorfor løftet blev redlighted. Det er ikke det der sælger billeter og det er ikke grunden til vi laver sporten. Det gælder om at presse sig selv til det maksimale, ja inden for nogle rammer men er rammerne for stramme og er udstyret blevet så ekstremt at hvis vi ikke rammer banen præcis, så taber man 460 kg på brystet som det skete for Gene foran en stor forsamling. Plus at man er komplet chanceløs på en vægt hvis den ikke sidder lige i skabet. Jeg skriver ikke dette for at starte en af de evindelige udstyrsdebatter, men blot for at sige at der er gode pointer i teksten, og hvis vi vil videre som sport så er der ting der SKAL ændres. Det skal være en mere tilskuer venlig sport, dvs man som sofa kigger skal kunne forstå hvorfor et løft ikke tæller, og det kan jo kun gøres ved en ændring af reglerne.

Er enig med dig langt hen af vejen

Der er mange små regler, der ikke på nogen måde gør det nemmer

Skæv udstrækning

Løftet/flyttet fod

Boxe shorts

Men syntes nu ikke man skal ofre alt, for at få en mere puplikum venlig sport

Ellers må de jo bare indføre bænkpres til mr fitnes :bigsmile:

Ellers ender det jo med alle skal være 175-185 og 75-85 kg

Link to comment
Share on other sites

Er enig med dig langt hen af vejen

Der er mange små regler, der ikke på nogen måde gør det nemmer

Skæv udstrækning

Løftet/flyttet fod

Boxe shorts

Men syntes nu ikke man skal ofre alt, for at få en mere puplikum venlig sport

Ellers må de jo bare indføre bænkpres til mr fitnes :bigsmile:

Ellers ender det jo med alle skal være 175-185 og 75-85 kg

Ja hvorfor ikk :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg har nu lidt svært ved at forestille mig at være omkring 185!

Alene tanken kan virke skræmmende. Ja endog næsten frastødende, men en krobsvægt på 80 - 85 kg lydder som en meget god ide, hvis jeg altså lige viksede en 15 til 20 cm inden.

Men jeg har det nu også ganske fint med mit næsten kvadratiske look, som jeg måske skulle arbejde lidt på at optimerer i løbet af sommeren.

Løft tungt spis sundt

Anton

Link to comment
Share on other sites

men en krobsvægt på 80 - 85 kg lydder som en meget god ide, hvis jeg altså lige viksede en 15 til 20 cm inden.

Det kunne da ellers være tough med 80-85kg fordelt på din nuværende højde. Nu bliver der jo også snakket om at man skal være showman i artiklen, og så ville en entré hvor du rullede ind på podiet måske ikke være noget dum ide

Link to comment
Share on other sites

Det kunne da ellers være tough med 80-85kg fordelt på din nuværende højde. Nu bliver der jo også snakket om at man skal være showman i artiklen, og så ville en entré hvor du rullede ind på podiet måske ikke være noget dum ide

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

Er delvist enig med jer andre om at der er for mange latterlige regler og på den anden side kunne man argumentere for at det er en charme ved sporten på godt og ondt... man bliver nødt til at spørge sig selv om man vil have en sport med større publikums-appeal eller om man helst vil bibeholde den som den er nu... personligt foretrækker jeg det sidste måske med en lille lempelse af nogen af reglerne.. at folk bommer er i sidste ende et spørgsmål om grådighed, ja udstyret er stramt men man vælger selv hvor stort/småt det skal være... jeg synes det er fedt at udstyret giver det tekniske aspekt i sporten og at man nogen gange kan være lige på kanten til at bomme og nogen gange gør det, så publikum betyder ikke det store for mig... hvis men tilgengæld går op i at det skal være publikums-venligt burde man nok anskaffe sig noget mindre stramt udstyr

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man jo lige huske på at jeg er en af dem der har været i plus ´25 i 7 år.... Jeg syntes også at dele af artiklen er latterlig, men er dog interesseret i at fremme den sport som jeg har stillet op i siden ca 1990.... Men min erfaring siger mig hvis man vil tiltrække så mange mennesker som muligt som udøvere, dermed at hæve niveauet så skal sporten være til at forstå for den gængse sportstilskuer, man bør ikke have et regelkursus inden man som tilskuer vil se et DM. Selve essensen i sporten om hvem der er stærkest er jo et spørgsmål som der har facsineret mennesket siden dag et.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man jo lige huske på at jeg er en af dem der har været i plus ´25 i 7 år.... Jeg syntes også at dele af artiklen er latterlig, men er dog interesseret i at fremme den sport som jeg har stillet op i siden ca 1990.... Men min erfaring siger mig hvis man vil tiltrække så mange mennesker som muligt som udøvere, dermed at hæve niveauet så skal sporten være til at forstå for den gængse sportstilskuer, man bør ikke have et regelkursus inden man som tilskuer vil se et DM. Selve essensen i sporten om hvem der er stærkest er jo et spørgsmål som der har facsineret mennesket siden dag et.

Enig i det meste men hvis man vel se allround styrke så må stærkmand vel være det foretrukne eller?... desuden står det jo ikke skidt til med styrkeløften herhjemme... sådan som jeg har forstået det har den fået et boom her de seneste år bla. grundet internettet... personligt synes jeg der er meget lidt der skal laves om

Link to comment
Share on other sites

synes tit de i stærkmand har mange øvelser der mere er til for at teste udholdenhed fremfor reel styrke :-)

Ja det er rigtigt lige så vel at det også er rigtigt at de får deres øvelser til at se ud af noget, f.eks skal der ikke et særligt højt dødløft til at kunne vælte en normal personbil, men det ser lidt mere "vildt" ud end en stang med 5-6 røde på hver side for folk der ikke kender til det. Udover dette er mange af stærkmandsdisciplinerne enormt teknik krævende.

Link to comment
Share on other sites

synes tit de i stærkmand har mange øvelser der mere er til for at teste udholdenhed fremfor reel styrke :-)

Enig men i styrkeløft kan du så argumentere for at udstyret går udover det reelle styrkeaspekt osv, plus der er forskel på diverse stærkmands-stævner... styrkeløft er blevet en elitesport som så mange andre på godt og ondt... jeg synes ikke der skal laves flere ting om for at gøre det nemmere for publikum... dem der er interesserede sætter sig ind i det og de andre, ja de gør det ikke... det jeg kunne savne var mere oplysning til selve stævnerne... at en overdommer f.eks har en mikrofon og fortæller hvorfor løftet blev underkendt osv... men jeg synes ikke der skal laves grundlæggende om på reglerne... det er blot min mening, jeg kan li' det som det er :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det synes jeg nu ikke du skal gøre.

Jeg synes også, at der er for mange regler, som meget nemt ville kunne gøres en hel del enkelere at forstå for både de aktive samt i høj grad også for tilskuerne.

Man fristes til at tro, at mange af reglerne blot er indført, for at nogle kan mødes regelmæssigt og diskuterer det ene og andet frem og tilbage. For så at komme med en nye ligeguldig regl, som på ingen måde gavner den enkelte løfter eller denns løft. Men blot er med til at gøre det hele en smule mere besværligt, end det egentligt burde være.

Jeg glemt noget vigtigt!

Mange af dem som forvalter disse regler glemmer ofte noget væsenligt, når de dømmer de aktive til diverse konkurencer. Nemlig det, at man skal se på det possitive i hvet enkelt løft, og ikke nidkært forfølge ligegyldige detaljer, som indtet har med løftet som sådan at gøre. Men blot er med til at forplumre konkurencernen og ødelægge det sportslige.

Vi har en enkel sport, som sagtens kunne klare sig med enkle regler.

Men sådan er der jo så meget, som ikke altid lige går at ændre på.

Løft tungt spis sundt

Anton

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share