Træne til cooper test?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej,

Er der nogen herinde, som har forslag til, hvordan man kan forbedre sin tid på cooper testen?

Er det en god ide at løbe de 12 minutter hver dag i så højt tempo som man kan klare, eller er der en mere optimal tilgangsvinkel?

Jeg er 23 år og normalvægtig. Tidligere har jeg gået regelmæssigt til fodbold, så selvom min kondition ikke er på sit bedste nu, har jeg tidligere løbet en del.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Er der nogen herinde, som har forslag til, hvordan man kan forbedre sin tid på cooper testen?

Er det en god ide at løbe de 12 minutter hver dag i så højt tempo som man kan klare, eller er der en mere optimal tilgangsvinkel?

Jeg er 23 år og normalvægtig. Tidligere har jeg gået regelmæssigt til fodbold, så selvom min kondition ikke er på sit bedste nu, har jeg tidligere løbet en del.

Hvor meget løbetræner du nu?

Antal dage/uge, tid af gangen, intensitet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft succes med højintensitetsintervaltræning.

Løb 30-45 sek på fuld skrue!

Lunt/gå i 1 min

Løb 30-45 sek på fuld skrue!

Lunt/gå i 1 min

Gentages 8-12 gange

Husk at varme op.

Hvad løber du på en Cooper på nuværende tidspunkt?

Edited by jdc
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle træne op til en optimal cooper, vil jeg nok lave et uge program ala dette.

1: opvarmning, herefter Lange intervaller 3*2km, pause 3min. afjog

2: *

3: opvarmning herefter tempo træning 2*20min løbet lidt langsommere end 10km tempo. afjog

4: *

5: opvarmning, herefter korte intervaller 10-15*400m pause 1min. afjog

6: *

7: *

Ved * løbes der 5-15km i roligt til jævnt tempo, evt helt fri, alt efter niveau.

Sørg for grundig opvamning, 15-20min roligt løb incl lidt stigningsløb, inden de hårde pas (dag: 1-3-5)

Alle dage afsluttes med 10-15min helt roligt jog.

Sørg for at trappe ned opmod testen, så du er frisk.

Hold dog intensiteten høj under nedtrapningen.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene.

Her er svar på spørgmål:

Hvor meget løbetræner du nu?
Jeg løbetræner slet ikke regelmæssigt her for tiden. Jeg styrketræner tre gange i ugen, fullbody med alle basisøvelserne. Er i gang med at dekonditionere nu, efter afsluttet cyklus. Skal snart ud og rejse (sommerferie), så jeg kan ikke nå at starte en ny cyklus. Men hvis jeg tager mine løbesko med, har jeg god tid til at løbe i sommerferien.

Jeg spiller fodbold to gange om ugen, og der kan jeg godt mærke, at jeg mangler kondition.

Hvad er formålet med at blive bedre på en cooper...?

Det var bare for at komme i bedre form, og det er jo nemt at måle sin form på cooperen. Men jeg kan forstå, at jeg skal ud at løbe nogle længere distancer?

Formålet med den bedre kondi er for at kunne anvende det til fodbolden.

Hvad løber du på en Cooper på nuværende tidspunkt?

Jeg løb for to dage siden en cooper. Pressede mig ikke 100%, da jeg blot lige ville fornemme, hvordan det føles at løbe relativt hurtigt i 12 minutter. Nåede at løbe 2600m. Det kan jeg godt gøre bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share