Ømhed i musklerne


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Jeg har stillet dette spørgsmål i en anden tråd, men røg ind bag køen, derfor spørger jeg i en ny.

Hvorfor er man øm dagen(e) efter træning ?

Er dette ikke fordi at man har skadet nogle muskelfibre, som så skal repereres under restition, og det er denne proces der får musklen til at vokse ?

Link to comment
Share on other sites

Når du træner ødelægger du muskelfibre, disse ødelagte fibre skal fjernes før der kan laves nye, det er denne process der giver ømhed i musklerne. Dette er dog kun en del af det der gør at musklerne vokser, men hvis dine muskler er ømme så vokser de højst sandsynligt også.

Det skal lige siges at der selvfølgelig kan være andre grunde til ømhed, men jeg går udfra at du snakker om den "gode" ømhed de fleste kender efter træning

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke der er nogen som kan give dig den helt nøjagtige forklaring, da det så vidt jeg ved ikke er noget man KAN forklare med 100 % sikkerhed. Det er dog ret sikkert det har noget med de mikrooverrivninger, som sker i respons på træning, at gøre. Man kan dog ikke bruge ømheden som indikator for om hvorvidt man er restitueret eller ej. Ømheden kan godt persistere selvom musklen reelt er restitueret. Det er også derfor folk som Bryan Haycock anbefaler at man GODT kan træne selvom man er øm. Frekvensen skal tilpasses volumen og intensitet, og ikke ømhed. Sålænge du stiger i styrke, så er frekvensen med sikkerhed afpasset godt nok.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

"gode" ømhed de fleste kender efter træning

Jeg synes lige det skal pointeres at der ikke findes "god" eller "dårlig" ømhed i den forstand. Ømhed er ikke noget som skal efterstræbes. Der findes mange mennesker som aldrig bliver ømme, men som vokser alligevel. Ekstrem ømhed i musklerne er modsat det mange tror faktisk slet ikke en positiv ting. Hvis man bliver ekstrem øm efter træning, så træner man med større workload end godt er. Graden af mikrotrauma bliver simpelt hen for omfattende, og det er helt sikkert IKKE gavnligt for muskelopbygningen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne sige noget i denne tråd angående ømhed, jeg træner hver større muskelgruppe hver 6-7 dag, dvs jeg træner 3-4 gange om ugen. Da jeg trænede oftere og kun holdt eksempelvis 3-4 dages pause mellem bryst træning var jeg ikke øm dagen efter, nu hvor jeg har sat pausen op til 6 dage kan jeg mærke ømheden dagen efter, det er en suveræn følelse, føler bare man går rundt og vokser, jeg ved ikke hvorfor jeg bliver øm når jeg trækker pausen mellem de forskellige muskelgrupper ud med et par dage ekstra.. men faktum er i hvert fald at jeg gør det.

Link to comment
Share on other sites

Kan det ikke være fordi, man ikke oparbejder en ordentlig træningskapacitet (workload), når man kun træner hver muskelgruppe en gang/uge?

Selv bliver jeg også unormalt øm, når jeg ikke har trænet i en uge e.l. (i forhold til at træne hver muskelgruppe hver 4. dag) og så begynder igen. Men min styrke stiger langsommere, jo sjældnere jeg træner, selvfølgelig. Så selvom man synes det giver mere (en falsk fornemmelse man får af denne ømhed), så tror jeg det giver mindre i det lange løb.

Link to comment
Share on other sites

det er en suveræn følelse, føler bare man går rundt og vokser

Jamen det er så tilgengæld også bare en følelse, for du vokser ikke mere af den grund. Grunden til at du lige pludselig bliver mere øm, kan have 2 årsager. Den første og mere øjensynelige er at du når at miste kapacitet for arbejde inden du træner igen. Derfor "opfatter" musklen det som nyt stress hver gang. Dette er ikke nødvendigvis et godt tegn. Den anden årsag er at man skal lave en større mængde arbejde for at retfærdiggøre 6-7 dages restitution. Dette betyder større total muskel protein degradation pr. gang. Men igen, du bør ikke regne med at du lige pludselig vokser mere fordi du nu bliver øm. Øm er IKKE en indikator for om man vokser eller ej.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Arhhhh....DOMS forusages jo af (tror man) ubalance mellem ionerne i og udenfor muskelcellerne, så det er derfor jeg ikke kan se hvordan overrivning af muskeltrådene og DOMS passer sammen og hvad de har med hinanden at gøre. Men hey det er nok mig som er fuldstændig hjernedød :evillaughter: og har ikke stået en skid....Så hvis der er en som gider at lave et rigtigt grundigt indlæg om muskelømhed/DOMS, så ville jeg blive glad :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

iflg. Tudor Bompa skyldes det en for stor tilstrømning af calciumioner i muskelcellen. Årsagen til denne ophobning er for stor belastning. Når der er for meget calcium i muskelcellerne udskilles der noget der hedder protease og som er muskelnedbrydende. Kroppen starter så på sin "oprydningsfase" hvor der samles stoffer til at rydde op og bortskaffe det beskadigede væv. Man formoder at årsagen til at smerten ikke kan føles med det samme er at der tager op til 48 timer at samle tilskrækkelige mængder af de pågældende stoffer. Når stofferne er samlet og "oprydningnen" pågegyndes udskildes der et stressprotein, der resulterer i de velkendte smerter.

(frit oversat og fortolket :) efter Tudor Pomba: serious strength training s. 218-220)

Link to comment
Share on other sites

smerten (DOMS) kommer som et resultat af de stoffer der samles i forbindelse med "oprydning" af dødt og beskadiget væv. selve smerten skyldes muligvis det stressprotein der udskildes når ophobningen af disse stoffer er tilstrækkelig. men årsagen til at det først føles senere (op til 48 timer senere) er at det kan tage lang tid at akkumulere disse stoffer.

skal dog siges jeg ikke er ret sikker på stressproteinets rolle i denne forbindelse. Bompa skriver også noget om at når akkumulationen (af oprydningsstoffer) er tilstrækkelig vil disse aktivere nerve enderne...det kan også være det er af dette smerten kommer fra.

er foresten ved at være træt af denne bog. Har haft den i 3 måneder, gennemlæst den én gang og altid behandlet den ordentligt. Alligevel sidder jeg med noget nær at læsbladssystem lige nu :( ...dårlig bogbinding :angry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share