Hjælp til et program?


Eskimo
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg søger lidt hjælp til et program som går ind og optimere størrelsen af Latissimus Dorsi.

Indtil videre har jeg kørt lidt chin-up med bredt greb - kan køre 5x5 og jeg vejer 95kg ca.

- hvad er forskellige på chin-up og pull-up egentlig?

Hvilke øvelser vil I foreslå, antal, sæt, bredt/smalt greb mm.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du behøver et decideret program til at styrke den pågældende muskelgruppe.

Forskellen på chin ups og pullups er at grebet enten er overhånds eller overhånds.

En optimal rygrutine kunne se sådanne ud:

Dødløft

Bent over barbell rows / yates rows

Chin ups

Evt. lidt bagskulder træning som rear latereal raises ;)

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk lige et hurtigt spørgsmål... Er der stor forskel på om man tager bent over row dumbell eller barbell???

Tager selv Dumbell

DB er ligeså godt som BB.. Du har jo en langt større ROM med db's, men det er også nemt at komme til at cheate temlig meget. Så sørg for at holde hele foden i gulvet og undgå for meget rotation i overkroppen..

Link to comment
Share on other sites

DB er ligeså godt som BB.. Du har jo en langt større ROM med db's, men det er også nemt at komme til at cheate temlig meget. Så sørg for at holde hele foden i gulvet og undgå for meget rotation i overkroppen..

Okay tak skal du have.... Det var nemlig også hvad jeg var bange for... Fokosere meget på at højre side ikke bliver trænet mere end venstre

Link to comment
Share on other sites

Forskellen mellem Chin ups, og Pull Ups, er at ved Chins:

ASChinUp.gif

Så skal overkroppen bruge midTrapz mere fordi vandringen ikke er lodret.

ASPullUp.gif

Ved Pull ups, så er vandringen lodret. Altså man kan få hovedet i mellem hænderne. Så man ikke skal bruge midt trapz, og infraspinatus

Der er også forskel mellem de 2 slags stænger som bliver brugt til Chins, og Pull ups.

Link to comment
Share on other sites

efter min mening er underhåndschins, smalt greb. langt den bedst øvelse til lats. Den sætter kroppen i sin mekanisk stærkeste position(læs løfte flest kg -> størst belastning). den giver mulighed for størst range of motion med dertilhørende stræk.

Efter den så klart bent o row, kørt eksplosivt med stangen hvilende et splitsekund på jorden mellem hver rep.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share