Normal squat eller full squat?


Pumpekongen
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid syntes, at det er sådan lidt både/og. Fuld ROM (ass to the grass) er ofte at foretrække grundet tadaa- den fulde ROM. Men partial eller SL-Squat kan også være, at foretrække, da man kan smide mere på stangen. Det handler vel også om hvor god ens stil er og nogle har virkelig problemer med, at lave et ordentligt ass to the grass.

Personligt varierer jeg mellem Fuld ROM og "alm." squat. Det er rart med alsidigheden. Desuden finder jeg ass to the grass, at være bedre for mine knæ.

Edited by Eruption
Link to comment
Share on other sites

Synes måske det er lidt misvisende at kalde et styrkeløft squat for et partielt squat. Et godkendt styrkeløft squat i IPF regi er faktisk ret dybt, og kan faktisk ligger på grænsen til hvad folks smidighed tillader dem. :smile:

Hvis man træner squat er min mening at man bør gå så lang ned som ens smidighed tillader en. Dvs. gå gerne langt ned, men lad være med at presse den længere ned end at du stadig kan holdet et let svaj i det nederste af ryggen. Dette betyder vel omkring lige under vandret for mange.

Der er masser af artikler omkring squat. Synes det er lidt forkert at opdele dem i full squat og alm. squat.

Man kan dog med fornuft inddele dem i OL squats og styrkeløft squat.

OL squat er stangen højere placeret på nakken og man har en mere oprejs overkrop og mere knævandring. Styrkeløft squat er stangen placeret længere nede på nakken og man sidder sig mere bag ud og også ofte en lidt bredere fodstilling.

Mange der squatter kører lidt en mellemting af disse 2 varianter. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share