lavt kcal-indtag betyder længere levetid


Vuffi
 Share

Recommended Posts

Link

For mange er det et kendt fænomen, men alligevel synes jeg det er værd at opsummere samt klargøre for dem der ikke vidste det.

Self. handler det hovedsageligt om hvilke madvarer man propper i hovedet under en bulk, men det påpeger blot at "hard bulk" ikke er så hensigtsmæssigt, af flere årsager.

Herudover vil jeg bidrage med - også kendte :blush: - informationer om jern/kød og dets bidrag til øgede risko for diabetes.

Jeg læste lige "Spis kød - og behold muskelmassen" igennem, og bl.a. ud fra de få svar der er, konkluderede jeg at man nemt kan gå hen og tro at kød er det her vidundermiddel, - også selvom artiklen kun er rettet mod køds indvirkning på muskelmassen.

Kød – eller jern i kødet – øger risiko for diabetes

-------------------------------------------------

En stor undersøgelse har vist, at høj indtagelse af heme-

jern – den form for jern der findes i kød – sandsynligvis

øger risikoen for type 2 diabetes.

Forskere fra Harvard fandt, at blandt 85.000 kvinder, der

blev fulgt i 20 år, steg risikoen for type 2 diabetes i

takt med indtaget af heme-jern.

Kvinder der fik mest heme-jern havde 28 % højere risiko

for type 2 diabetes, sammenlignet med de der indtog

mindst heme-jern.

Jern fra planteføde og fra kosttilskud, der ikke optages

så let som heme-jern, var ikke forbundet med øget risiko

for diabetes.

(Diabetes Care, June 2006).

Igen; beklager old-news, men synes det er 5 mins værd. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil så til de old news komme med mit sædvanlige (gamle) svar, at skulle man spise sådan som det egentlig kræves for gennem en hypokalorisk diæt at forlænge livet, så kommer livet i hvert fald til at VIRKE længere, for ikke at sige for langt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil så til de old news komme med mit sædvanlige (gamle) svar, at skulle man spise sådan som det egentlig kræves for gennem en hypokalorisk diæt at forlænge livet, så kommer livet i hvert fald til at VIRKE længere, for ikke at sige for langt :smile:
Den effekt en lavenergidiæt har på levetiden er uafhængig af fødevarevalget. Det er energirestriktionen i sig selv der menes at forlænge livet. Selvfølgelig har fødevarevalget også en effekt men den gælder for alle energitrin.

Man skal blot huske på at en livsforlængende effekt ved energirestriktion stadig kun er teoretisk.

Link to comment
Share on other sites

Er der i studiet taget højde for at kvinder der spiser mere kød, også generelt spiser mere og dermed lever mere usundt og inaktivt?

Bare en tanke.

Det er ikke første gang der er påvist en forbindelse mellem kød og øget forekomst af diabetes.

Efter min mening, er det mere interessant om det er den store mængde jern der er synderen, eller om det er den øgede indtagelse af kød der øger risikoen?

Link to comment
Share on other sites

Den effekt en lavenergidiæt har på levetiden er uafhængig af fødevarevalget. Det er energirestriktionen i sig selv der menes at forlænge livet. Selvfølgelig har fødevarevalget også en effekt men den gælder for alle energitrin.

Man skal blot huske på at en livsforlængende effekt ved energirestriktion stadig kun er teoretisk.

Jeg sigtede også primært efter det hypokaloriske :crazy::cry::unhappy: Skulle man være på livslang diæt kan det sku være lige meget :tongue::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste en diskussion i nature om emnet, der var konklusionen så vidt jeg husker at en eventuel livsforlængende effekt ved hypocal diæt var yderst sparsom for mennesker, hvorimod den er betydeligt mere effektiv for laverestående dyr, så hvis du vil have din kælemus i længere tid, så kan det være praktisk.

Mht stort kødindtag og diabetes, så kunne det hænge sammen med et højere fedtindtag fremfor jern. Så vidt jeg husker er for høje niveauer af jern meget sjælden hos kvinder, da de jævnligt kommer af med noget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share