Protein i fobindelse med træning af nervesystemet


Achilles
 Share

Recommended Posts

I konventionel styrke træning er en høj protein indtagel nøglen til vækst og fremgang, men hvordan er det med træning af nervesystemet??

Jeg tvivler på at protein i sig selv har nogen effekt på nervesystemet.?

Hvis du vil træne "nervesystemet" / neurale tilpasninger, skal du træne tungt, i reps-ranget 1-3 ca.

Tungere løft = flere tværbroer (nervesystemet-pns) = mere styrke.

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål ... men kort sagt består er en stor del af de neurale adaptioner der kommer ved træning i at nervenderne bliver bedre til at reagere på aktionspotentialer, der lagres flere vesikler med acetylcholin, de frigives hurtigere, og optages ligeledes hurtigere i den postsynaptiske terminal ... ligesåvel kommer der flere ionkanaler ved de relavante sites i muskelcellen (myocytten) ... man behøver ikke nødvendigvis træne tungt for at få en neural tilpasning ... når man fx indlærer fingerfærdigheder udvikler man efterhånden også neural adaption uden der er tale om store løft eller lign...

Link to comment
Share on other sites

Kan der ikke også ske en adaption i selve "ledningerne" ved at Ionerne Na+ bevæger sig hurtigere i de nuværende "ledninger".. (myelinskeden forbedres?) Hvis det er vil jeg gerne høre mere om det, da jeg ikke selv helt forstår det..

Nej, det lyder usandsynligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jep den er jeg med på! men når jeg udelukkende træner for at booste nervesystemet er protein vel ikke lige så meget i høj sædet som hvis jeg trænede konventionel styrke træning? nervesystemet har vel ikke brug for protein for at forbedre sig ????

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene du har ret. Tror ikke kroppen har brug for et øget protein indtag, hvis du ikke er interesseret i hypertrofi.

Jeg er med på den vogn - Dines....

Alligevel skal du tænke over indtag i forhold til din restitution...., men det er selvfølgelig et helt andet emne!!

hygge, jac

Link to comment
Share on other sites

Jep den er jeg med på! men når jeg udelukkende træner for at booste nervesystemet er protein vel ikke lige så meget i høj sædet som hvis jeg trænede konventionel styrke træning? nervesystemet har vel ikke brug for protein for at forbedre sig ????

Protein er SUPER vigtigt for nervesystemet! Faktisk er samtlige kendte neurotransmittere - på nær en - bygget af aminosyrer. Så har du ikke nok af de rigtige aminosyrer i kroppen har du ikke råmaterialet til at bygge signalstoffer. F.eks. skal du bruge tryptofan til at bygge serotonin og tyrosin til dopamin og noradrenalin.

Det korte af det lange: får du ikke nok af de rigtige aminosyrer kan du ikke bygge nok signalstoffer.

At der derudover er en lang række andre ting der også er vigtige for nervesystemet at have flydende i systemet i store mængder er også værd at have med. Det gælder bl.a. B-vitaminerne, C, og E-vitamin, Q10, Omega 3 fedtsyrer, samt diverse andre antioxidanter bl.a. beta-caroten og diverse flavionider.

Link to comment
Share on other sites

Runners> Ja du skal bruge aminosyrer til at danne signalstoffer til nervesystemet, men det er en ret begrænset mængde signalstoffer man har - altså hvis man følger de normale retningslinier med 1,4 g prot/kg fra fornuftige kilder, så er jeg pænt sikker på at du ikke er i underskud mht. produktion af signalstoffer.

Men hvis du har nogle fornuftige artikler der siger noget andet, så bare kom med dem. Og tvivler meget på at trådstarteren havde tænkt sig at leve af en kost helt fri for protein. Hvis det var hans idé, ja så har du ret, men så er det nok ikke træning der er hans største problem.

Link to comment
Share on other sites

Runners> Ja du skal bruge aminosyrer til at danne signalstoffer til nervesystemet, men det er en ret begrænset mængde signalstoffer man har - altså hvis man følger de normale retningslinier med 1,4 g prot/kg fra fornuftige kilder, så er jeg pænt sikker på at du ikke er i underskud mht. produktion af signalstoffer.

Men hvis du har nogle fornuftige artikler der siger noget andet, så bare kom med dem. Og tvivler meget på at trådstarteren havde tænkt sig at leve af en kost helt fri for protein. Hvis det var hans idé, ja så har du ret, men så er det nok ikke træning der er hans største problem.

Nu har jeg ikke læst hans (runners) indlæg, men det er klart en normal ernæret person ikke har brug for ekstra protein for at danne signalstoffer.

Link to comment
Share on other sites

Runners> Ja du skal bruge aminosyrer til at danne signalstoffer til nervesystemet, men det er en ret begrænset mængde signalstoffer man har - altså hvis man følger de normale retningslinier med 1,4 g prot/kg fra fornuftige kilder, så er jeg pænt sikker på at du ikke er i underskud mht. produktion af signalstoffer.

Det har du sikkert ret i, hvis man sørger for at få alle de essentielle aminosyrer. Det er dog lidt mere kompliceret end som så.

Et eksempel af mange: Tryptofan (T) danner serotonin, så langt så godt. Men har man ikke nok niacin (B3) i kroppen vil T blive brugt til at danne B3. Problemet er at det sker i det uøkonomiske forhold 60:1 (60 enheder T giver 1 enhed B3). Så hver gang 60 enheder T bruges til at danne 1 enhed B3 er der 60 enheder mindre til at danne serotonin. Derfor er det smart at tage B-complex hvis man vil være sikker på at have nok T til at danne nok serotonin.

Og så er der hele problematikken med at få T gennem blod/hjerne-barrieren (her skal vi bruge insulin, men på det rigtige tidspunkt) osv. osv. Det er et stort puslespil der skal gå op for at alle neurologiske processer spiller max hele tiden, og mit lille indlæg skulle blot minde om at aminosyrer er hele fundamentet for at der overhovedet kan dannes neurotransmittere - i respons til trådstarterens spørgsmål om sammenhængen mellem protein og nervesystemet. :smile:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Det har du sikkert ret i, hvis man sørger for at få alle de essentielle aminosyrer. Det er dog lidt mere kompliceret end som så.

Et eksempel af mange: Tryptofan (T) danner serotonin, så langt så godt. Men har man ikke nok niacin (B3) i kroppen vil T blive brugt til at danne B3. Problemet er at det sker i det uøkonomiske forhold 60:1 (60 enheder T giver 1 enhed B3). Så hver gang 60 enheder T bruges til at danne 1 enhed B3 er der 60 enheder mindre til at danne serotonin. Derfor er det smart at tage B-complex hvis man vil være sikker på at have nok T til at danne nok serotonin.

Og så er der hele problematikken med at få T gennem blod/hjerne-barrieren (her skal vi bruge insulin, men på det rigtige tidspunkt) osv. osv. Det er et stort puslespil der skal gå op for at alle neurologiske processer spiller max hele tiden, og mit lille indlæg skulle blot minde om at aminosyrer er hele fundamentet for at der overhovedet kan dannes neurotransmittere - i respons til trådstarterens spørgsmål om sammenhængen mellem protein og nervesystemet. :smile:

Kan du give bare et eneste enkelt lille eksempel på at en person har manglet tryptofan fordi det er blevet brugt til at danne vitamin-B3?

Det korte af det lange: får du ikke nok af de rigtige aminosyrer kan du ikke bygge nok signalstoffer.
Får man ikke nok af de rigtige aminosyrer dør man.

Prøv lige at ansku emnet realistisk.

I konventionel styrke træning er en høj protein indtagel nøglen til vækst og fremgang, men hvordan er det med træning af nervesystemet??
Nej, men en tilstrækkelig proteinindtagelse er nødvendig for muskelopbygning. Uden et tilstrækkeligt energiindtag, muskelaktivitet og hvile kan du æde alt det protein du vil uden der sker noget. Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share