Mit bryst opfører sig meget mærkeligt..


Martin G
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg har lige et par spørgsmål til de kloge hoveder..

De seneste 1½-2 ugers tid er tingene begyndt at opføre sig lidt mærkeligt når jeg bænker..

Oftest varmer jeg op med en 2 lette sæt og et 3 lidt hårdere (men aldrig over 60-65% i opvarmningen)

Derefter går jeg i gang med min bænkpressession, som som oftest består af 5x8-10

Men på det seneste, har jeg efter 3 sæt oplevet, at der ligesom lukkes totalt af for patterne, altså jeg kan mildt sagt intet løfte!!!!

Fx. kan jeg køre:

10x70

10x70

8x70 (grundt en lidt dårlig workcapacity, som dog er i væsentlig bedring!)

og så sker det ellers, at jeg ryger helt ned på 0x70, og hvis jeg sågar prøver 60kg, så er det også 0x60kg

En hård 5-10 gentagelser kan jeg måske få med 40kg, men kan simpelthen INTET.. Forstår det ikke..

Med hensyn til mine andre muskelgrupper er der ingen problemer, ryggen har et fint overskud, og de rer et meget mere jævnt flow af fremgang at spore - skønt jeg ofte endda kører lidt højere volumen på ryggen - i den anden retning sker det så også oftere at jeg skipper et rygtræningspas end jeg skipper et brysttræningspas..

Mit program er bygget op omkring følgende volumen, og er forholdsvis frit:

pat, skulder, triceps dag:

10x10 pat

5x10 forskulder

3-5x10 lateral skulder (afhængig af overskud, og hvor hårdt jeg går til den i forskulderen)

5-10x10 triceps (som oftes 8-10 sæt)

ryg, mave, ben og biceps dag:

10x10 ryg

5x10 bagskulder

5-10x10 mave (oftest 5 sæt)

10x10 biceps

og benøvelserne består af dødløft og leg extension, da jeg ikke kan squatte!

kører: pat, ryg, fri og så forfra dvs. at jeg ca. får trænet bryst 2½ gange om ugen i gennemsnit..

Er min volumen for høj?

Det kan jo godt skyldes, at jeg ikke kan restituere mig ordentlig fra det, da ryggen jo af og til liiige får en extra omgang fridage.. Men synes bare det virker mærkeligt, fordi kroppen burde da have et jævnt flow af styrkenedgang imellem sættene, men styrken hos mig forsvinder bare lige pludselig.. Jeg forstår intet, og jeg håber på, at nogen udrede tingene for mig.. Har ellers haft en ok fremgang på dette program..

OVervejer lidt at tage en uges fri fra pattræningen..

Edited by Martin G
Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser din progression ud?

For hvis du kører til failure de to-tre første sæt, er det ikke undeligt hvis du ikke har nogen styrke tilbage.

Og hvor lang tid har du været i gang? Fordi du kan godt have overreachet, det er jo lidt af en volumen du kører med!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser din progression ud?

For hvis du kører til failure de to-tre første sæt, er det ikke undeligt hvis du ikke har nogen styrke tilbage.

Og hvor lang tid har du været i gang? Fordi du kan godt have overreachet, det er jo lidt af en volumen du kører med!

progression er pr. dagsform, hvilket oftest leder til +1-2/+2,5kg reps pr 2. uge or so.. Æder godt igennem..

kører sjældent helt til failure i bænkpres, da jeg ikke brydes mig om forced eller at skulle have en til at hive stangen op for mig (dog kørte jeg i dag til failure, da jeg var opsat på en PR) Og ja, det er lidt af en volumen, men mener, hvis jeg skulle være overreachet, så burde jeg jo kunne mærke det allerede ved første "tunge" sæt (hvilket altså ikke er særligt tungt) - ved godt hvordan det føles at være overreachet, men sy's ikk' helt det minder om det her - kan dog være, at det udvikler sig til det..

de andre muskler burde dog så også vise svaghedstegn..

Edited by Martin G
Link to comment
Share on other sites

Måske kører du mere opvarmning end du har brug for. Jeg selv kører kun 1 sæt af 10x50% intensitet, for først at varme musklerne op, derefter køres et sæt af 3x80%, hvilket gør muskler klar til at løfte tungt, men med så få reps at der spildes minimal energi på opvarmningen. Hvis du er hovedsageligt interesseret i styrke(da du nu bruger 'Funktionel Styrke' boardet), kunne du måske også overveje sæt med 5 reps istedet.

10x50%, 3x80%, 5x90%, 5x90%

Som du kan se er det ikke et højt workload, alligevel stiger man godt i styrke.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Måske kører du mere opvarmning end du har brug for. Jeg selv kører kun 1 sæt af 10x50% intensitet, for først at varme musklerne op, derefter køres et sæt af 3x80%, hvilket gør muskler klar til at løfte tungt, men med så få reps at der spildes minimal energi på opvarmningen. Hvis du er hovedsageligt interesseret i styrke(da du nu bruger 'Funktionel Styrke' boardet), kunne du måske også overveje sæt med 5 reps istedet.

10x50%, 3x80%, 5x90%, 5x90%

Som du kan se er det ikke et højt workload, alligevel stiger man godt i styrke.

Peter :smile:

Nu er mit egentlige mål faktisk masse, men da jeg af ego-mæssige årsager også går op i styrke, så MÅTTE jeg bare finde svar på dette. Men især din form for opvarmning viste sig i dag at give pote! Så jeg siger tak for tippet, og forventer at min bryst træning bliver bedre! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tidligere ikke har haft problemer med at få 5x8-10 ser jeg to muligheder. Enten har din progression været for voldsom eller også er du overtrænet. Løsningen på det første problem vil være at gå 10-15kg ned i vægt og begynde forfra på din progression. Såfremt det er overtræning så snup en uge til 10 dage med let deload. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu er mit egentlige mål faktisk masse, men da jeg af ego-mæssige årsager også går op i styrke, så MÅTTE jeg bare finde svar på dette. Men især din form for opvarmning viste sig i dag at give pote! Så jeg siger tak for tippet, og forventer at min bryst træning bliver bedre! :laugh:

Velbekommen! Det fungerer også perfekt for mig lige netop den kombination. Hvis du er interesseret snatchede jeg i tidernes morgen idéen fra denne artikel: http://www.motion-online.dk/styrketraening...eningsprogram./

Dog kan det lige nævnes at de to opvarmningssæt fungerer med henblik på det følgende sæt ved 90% intensitet, hvilket er tungere end dit på 10 reps(hvilket svarer til ca.83%), så måske du godt kan sænke intensiteten lidt ved dine to opvarmningssæt med fordel.

Peter :superman:

Link to comment
Share on other sites

3-5 min. pause øger også styrken med 30% end den havde gjort hvis du havde f.eks 1minuts pause.

Men du er garneteret overtrænet. Hvornår havde du sidst pause, og var lang tid varer en daglig træning (Pause, en hel uge).

Måske det skal læses som at styrken efter 3-5 min pause kan være 30% større end styrken efter kun 1 minuts pause, men altså stadig ikke højere end første sæt?

Og så er det i øvrigt ekstremt afhængigt af hvad man rent faktisk har løftet og i hvilken øvelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Måske det skal læses som at styrken efter 3-5 min pause kan være 30% større end styrken efter kun 1 minuts pause, men altså stadig ikke højere end første sæt?

Og så er det i øvrigt ekstremt afhængigt af hvad man rent faktisk har løftet og i hvilken øvelse :wink:

Nemmerelig :)

Link to comment
Share on other sites

Nægter at tro på, at det er overtræning, da jeg ikke er faldet i styrke, samt sagtens kan klare 10-12 sæt øvre ryg uden de store probs og stadig have tydelig fremgang. men nu har jeg fået en omgang ufrivilig dekonditionering, da jeg ikke har kunne træne siden fredag, og først kommer der op i dag. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share