Kan dips erstatte bænkpres?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Manden kan have haft en skade, der gjorde han ikke kunne køre almindelig bænk?

Nu bænker, SquatFather jo netop :blink:

Eller han var usigelig træt af den. Grunden til han kører den nu og generelt er jo nok at han er SL, ikke?
Ja jeg forstår sgu heller ikke hvorfor alle de styrkeløftere kører bænkpres

Hvordan man træner som styrkeløfter op til stævnet må være underordnet - det er resultatet på stævnedagen der tæller.

Nuvel, nu er det ikke Squatfather som sådan der skulle gøres til genstand for diskussionen, men man har vel lov at spørge når man advokerer eet og selv gør noget andet. Man ser jo tit indlæg hvor "folk" disser bænken til fordel for flyes,incl.bænk,håndvægtspres --- men alligevel bænker. Disser squatten til fordel for leg-extensions --- men alligevel squatter. At øvelse X er ligesågod som øvelse Y --- men alligevel laver både X og Y o.s.v.

Men min erfaring siger mig at øvelser som bænk og squat er øvelser som virker "tunge" at komme igang med igen (omvendt også Dips)- efter man har været væk fra øvelserne (i modsætning til eks. dødløft). Nu skal det tilføjes at jeg også allerhøjest har dippet med både smal fatning og vid-vinklede håndtag (til brysttræning) og alstå ikke dippet med hænderne med fatning omkring en lige stang.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Forstår så ikke lige hvorfor du selv kører bænkpres jævnfør din træningslog?

Det gør jeg fordi jeg i dag træner styrkeløft. På daværende tidspunkt trænede jeg mere BB-orienteret. Mit mål dengang var ganske enkelt anderledes end i dag. Og mit indlæg skulle ikke forståes som om, at jeg mener man opnår bedre resultater ved ikke at træne et løft. Men derimod at man ikke nødvendigvis stagnerer eller går tilbage i et løft, såfremt man ikke træner det.

At jeg på daværende tidspunkt ikke kørte bænk skyldes primært, at jeg trænede efter masse. Bænkpres har aldrig været den optimale brystøvelse for mig, hvilket sikkert skyldes min kropsbygning med tamligt lange arme. Mit bryst har ihvertfald altid responderet bedre på inclines og dip. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Folk undervurderer weighted dips evne til at træne brystmuskulaturen. Den kan SAGTENS erstatte bænkpres, hvis bare man kører lidt tungt military presse ved siden af. Du vil nemlig ikke få nogen nævneværdig aktivering af de fibre som går mod kravebenet, når man kører dips. Det gør man derimod ved military presses. Så kører man tunge dips og tunge military presses, så behøver man ikke bekymre sig om sit pattøj.

Kan military-press ikke erstattet med shoulder-press i det tilfælde?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tager dips(hvilket jeg gør sjældent), så gør det nas i mine kraveben, kan tage øvelsen uden det store besvær ellers, er det bare fordi jeg er uvant med øvelsen eller!?

Jeg har samme problem, heldigvis ikke særligt tit... Jeg vil mene at det er teknikken der ryger, hvis man har en hård trænings dag, hvor man f.eks prøver at tage flere reps end man kan.... Vil mene det er hovedgrunden til at jeg i hvert fald får ondt i kravebenet

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger DIPS som et suplement til bænk da DIPS træner alle tre hovedet i triceps :4thumbup: jeg er gået op i max i bænk efter jeg kører dips :cool:

Sidste sommer da jeg havde mit personlige max på 180 kg i bænk kørte jeg også dips ... det stoppede jeg med ... og havde en formnedgangs-periode :unhappy: ... jeg kører som sagt dips igen (nu med ekstra kg på iform af bælte) og er pt på 165 kg i bænk :cool:

se evt her mit hjemmelavede belte ...

Læder bælte, nylon red og brands-mands-hage

rebet kan justeres i forhold til hvor store skiver kan skal ha på :cool:

pris : ca 60 kr for 2 meter reb og "hage" i bauhaus ....

post-6670-1151849807_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvor meget smider du så på det bælte?

Jeg tror gerne på at der for mange er sammenhæng mellem styrken i bænk og styrken i dips, men da jeg kunne køre 3*8 med 50 kilo i bælte kunne jeg næppe maxe meget mere end en 130 i bænken... :crazy: Lame!

Måske skal jeg op på 100 kg i bælte før det nytter...

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share