Kirsebær mod DOMS


Dines
 Share

Recommended Posts

Jeg er skeptisk :) Hvorfor lige kirsebær ?

fordi de indeholder cyclooxygenase (COX) hæmmere, som hindrer dannelsen af nogle af de cytokiner, som er involveret muskelskaderesponset.

Dog skal det siges at det slet ikke er utænkeligt at systematisk indtag af kirsebær i forbindelse med træning kan hæmme udbyttet via de samme mekanismer som NSAID'er. Det lyder sort, men det er vel en ret umiddelbar teoretisering der følger af det høje indhold af COX hæmmende flavonoider i kirsebær.

Link to comment
Share on other sites

fordi de indeholder cyclooxygenase (COX) hæmmere, som hindrer dannelsen af nogle af de cytokiner, som er involveret muskelskaderesponset.

Dog skal det siges at det slet ikke er utænkeligt at systematisk indtag af kirsebær i forbindelse med træning kan hæmme udbyttet via de samme mekanismer som NSAID'er. Det lyder sort, men det er vel en ret umiddelbar teoretisering der følger af det høje indhold af COX hæmmende flavonoider i kirsebær.

Tal dansk, mand! :laugh:

Jeg er med så langt, at der er noget i kirsebær der kan hæmme det der fremkalder DOMS. Men så tabte du altså mig, Incog...

Det er en OM'er! :superman::wink:

Link to comment
Share on other sites

Incognitos teoretisering giver nu god mening. NSAID (non-steroid-antiinflammatorisk) præparater hæmmer inflammation i musklerne, hvilket kan formindsker doms. Samtidig har denne inflammation vist sig at være en del af processen i genopbygningen af musklerne, så NSAID præparaterne hæmmer desværre også dette.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Står der noget i artiklen om mekanismerne bag denne DOMS-hæmmende effekt? Såfremt effekten af kirsebær går på at hæmme prostaglandinsyntensen som COX-hæmmere (NSAID) gør og hermed mindsker DOMS, kan man vel også teoretisere - nu når I andre var igang med det :4thumbup: - at kirsebærindtag efter styrketræning med sigte på muskelvækst vil mindske muskelvæksten, da man ved at NSAID'er hæmmer stigningen i muskelproteinnydannelsen efter et styrketræningspas (Trappe et al, 2002, AJP). Dog viser dette studie også at paracetamol - som ikke har sammen virkningsmekanisme som de klassiske NSAID'er - også har denne hæmmende effekt, hvilket komplicerer tingene. Overordnet, det jeg prøver at sige er, at man ved at hæmme DOMS muligvis også vil hæmme det man gerne vil med sin styrketræning, nemlig øge muskelmassen. Dette er selvfølgelig endnu kun akademisk spekulation fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Tog lige et kig på hele artiklen og fandt to interessante ting:

1: Dosen af kirsebærjuice svarede til 120 kirsebær/dag :4mewantfood:

2: De målte muskelstyrken hver dag op til fire dage efter træningen. Ved placebo var styrken lavere end inden træning alle dage (-12% ved 96 timer), mens styrken var steget med 6% over baseline efter 96 timer ved kirsebær juice drikning.

Den nævnte styrkestigning var relativt beskeden og hypertrofi og styrke hænger jo ikke direkte sammen, men synes stadig det er interessant.

Jakob:

Står der noget i artiklen om mekanismerne bag denne DOMS-hæmmende effekt? Såfremt effekten af kirsebær går på at hæmme prostaglandinsyntensen som COX-hæmmere (NSAID) gør og hermed mindsker DOMS, kan man vel også teoretisere - nu når I andre var igang med det - at kirsebærindtag efter styrketræning med sigte på muskelvækst vil mindske muskelvæksten, da man ved at NSAID'er hæmmer stigningen i muskelproteinnydannelsen efter et styrketræningspas (Trappe et al, 2002, AJP). Dog viser dette studie også at paracetamol - som ikke har sammen virkningsmekanisme som de klassiske NSAID'er - også har denne hæmmende effekt, hvilket komplicerer tingene. Overordnet, det jeg prøver at sige er, at man ved at hæmme DOMS muligvis også vil hæmme det man gerne vil med sin styrketræning, nemlig øge muskelmassen. Dette er selvfølgelig endnu kun akademisk spekulation fra min side.

Jakob> De teoretiserer også bare:
Although it was not within the scope of this study to

establish a specific mechanism of the preservation of

strength, the hypothesis was that antioxidant and antiinflammatory

effects of cherry juice supplementation may

lessen the damage response.

Edited by Dines
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share