Bicarbonate


Crawdaddy
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige læst en artikel om noget der hedder bicarbonate på engelsk. Ifølge artiklen, der er baseret på nogle undersøgelser, skulle stoffet, der indgår i bagepulver, kunne øge muskeltilvæksten ved at sænke blodets ph værdi en anelse. For høj ph værdi af blodet skulle ifølge artiklen medføre nedsat muskeltilvækst og skulle være hyppigt forekommende blandt udøvere af vægttræning.

Umiddelbart vil jeg tro at det er natron de mener, men jeg er ikke sikker. Er der nogen der kender den danske term for Bicarbonate?

Link to comment
Share on other sites

Morten Z kom mig i forkøbet, men det er ikke sikkert om de to links han har givet omhandler den samme undersøgelse, som artiklen jeg har læst omhandler.

Regardless, så er svaret vist givet.

Uanset hvad, så må det være et forsøg værd.

Claus B> Artiklen hævder at natron skulle sænke blodets "acidity" og er grunden til at det har en effekt. Hvis det blot skulle øge blodets PH, burde det vel ikke have nogen positiv effekt?

Link to comment
Share on other sites

Claus B> Artiklen hævder at natron skulle sænke blodets "acidity" og er grunden til at det har en effekt. Hvis det blot skulle øge blodets PH, burde det vel ikke have nogen positiv effekt?

Er det bare mig... eller er det ikke det han siger.... i taler forbi hinanden

Acidity er surheden. Hvis man SÆNKER surheden, så bliver blodet også mere basisk, altså får en højere PH-værdi

Link to comment
Share on other sites

De to artikler jeg henviser til siger ikke noget om sammenhæng meller muskelvækst og blodets pH. De siger at man kan udføre mere anaerobt arbejde, hvis man indtager bikarbonat.

Styrketræning er i høj grad anaerobt arbejde, så man kan teoretisk forestille sig, at man kan træne hårdere på bikarbonat, specielt hvis man benytter sig af failure træning.

"Acidity" betyder "surhed". Jo større surhed, desto lavere pH. Jo mindre surhed, desto højere pH.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig det er jo rigtigt :bblush:

Mine ører er røde. Må være fordi det er så længe siden at der har stået kemi/biologi på mit program :tongue:

Morten Z> så må der vel næsten være tale om en anden undersøgelse, da den de citerer i artiklen hævder at natron øger muskeltilvæksten ved at forhindre/mindske "metabolic acidosis". Desværre står der ikke noget om hvor den er udgivet. Det eneste der kan ligne en ref er at den er lavet på university of California Sanfrancisco.

Link to comment
Share on other sites

craw: helt i orden :)

Wannabe:

ja, men det skal man netop ikke prøve på :)

ellers skal det gøres MEGET langsomt :)

Man kan som nævnt få maveproblemer, hvis man tager det gennem maven, men hvis man indtager bikarbonat hurtigt, ser man forøget pH.

Dette fører til nedsat vejrtrækning og dermed øget pCO2 og nedsat pO2, hvilket er ganske uønsket lige før en fysisk udfoldelse.

Det mærkelige er så også, at selvom pH stiger i blodet, vil den intracellulære pH faktisk falde.

Hvordan hænger det nu sammen? :(

CO2 og HCO3- står normalt i ligevægt:

CO2 + 2H2O <--> H2CO3 + H2O <--> H3O+ + HCO3-

Ligevægten for CO2 over plasmamembran indstilles meget hurtigt, mens den samme ligevægt for HCO3- indstilles langsommere.

Pga. dette og at konc. af pCO2 og HCO3- begge er forøget i blodet, vil pCO2 i cellerne stige meget hurtigere end HCO3-.

Når pCO2 stiger vil CO2 laves om til HCO3- og samtidigt vil den ovenfor nævnte reaktion forskydes mod højre og derved prod. H3O+, som får den intracellulære pH til at falde.

Link to comment
Share on other sites

CO2 og HCO3- står normalt i ligevægt:

CO2 + 2H2O <--> H2CO3 + H2O <--> H3O+ + HCO3-

Ligevægten for CO2 over plasmamembran indstilles meget hurtigt, mens den samme ligevægt for HCO3- indstilles langsommere.

Pga. dette og at konc. af pCO2 og HCO3- begge er forøget i blodet, vil pCO2 i cellerne stige meget hurtigere end HCO3-.

Når pCO2 stiger vil CO2 laves om til HCO3- og samtidigt vil den ovenfor nævnte reaktion forskydes mod højre og derved prod. H3O+, som får den intracellulære pH til at falde.

-_- -_- -_-

Uhh, jeg får helt traumer af det... det minder mig om skolen.... LAD VÆRE

:lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Men..når PCO2 stiger, vil ventilatory drive øges, og man vil komme af med CO2 over lungerne...det er jo både pH og PCO2 der styrer ventilationen.

jeg har arbejdet en del med at ændre bicarbonatkoncentrationen i blod i mit speciale. Og effekten af at tilsætte bicarbonat extracellulært er, efter en vis inkubationstid, at pH også stiger intracellulært. målt ved konstarnt PCO2

Link to comment
Share on other sites

begge korrekt :)

ad 1)

dog vil pCO2 alligevel være større end normalt, selv om lungerne driver det ud hurtigere end normalt(men der er jo også meget mere end normalt :) ).

Hvis dette ikke sker, vil HCO3- simpelthen forsvinde så hurtigt, at man ikke får nogen effekt ud af det i og med, at reaktionen er meget hurtig.

ad 2)

det er også derfor jeg bruger ordene "hurtigere" og "langsommere" :)

Link to comment
Share on other sites

Har I læst det der står her på selve sitet vedr. bikarbonat?

Jeg lavede lige en copy-paste, da der ikke stod så meget:

---------------------------------------------------------------------------------------------

Bikarbonat (bagepulver)

Dosering: 0,3 g/kg kropsvægt 1-3 timer før aktivitet

Effekt: Når lactacide energisystemer (mælkesyreproduktion) er afgørende, eksempelvis:

400 m og 800 m løb

100 m svømning

5 km cykling

1-3 % forbedring

Tid til træthed kan øges med 27%

Ingen effekt:

Styrkeprægede aktiviteter

Aktiviteter under 30 sek.

Aktiviteter over 10 min (?)

Bivirkninger: kvalme, diarre, alkalose

Selvom en del studier har vist en effekt af indtagelse af bikarbonat (eller det tilsvarende natrium-citrat), skal det understreges, at en stor mængde studier ikke har kunne påvise nogen effekt. Generelt må man sige at risikoen for at få negativ effekt er større, end chancen for at få positiv effekt.

Referencer:

Sodium bicarbonate can be used as an ergogenic aid in high-intensity, competitive cycle ergometry of 1 h duration.

McNaughton L, Dalton B, Palmer G

Eur J Appl Physiol Occup Physiol 1999 Jun;80(1):64-9

Sodium citrate ingestion and its effects on maximal anaerobic exercise of different durations.

McNaughton L, Cedaro R

Eur J Appl Physiol Occup Physiol 1992;64(1):36-41

---------------------------------------------------------------------------------------------

Det har altså en virkning, men også en del bivirkninger. Et af problemerne er at man skal indtage så meget af det. Jeg prøvede i går på bare at indtage to teskefulde af det. Det smager VIRKELIG forfærdeligt. Jeg opløste det i juice, men jeg kunne altså ikke drikke det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share