NO NO inden for styrketræning?


sidespor
 Share

Recommended Posts

1) hejsa jeg har hørt at man ikke må cardio træne/fatburn efter styrketræningen men, at man skal gøre det før man starter træningen, da man ellers vil tære på muskelmassen? er det sandt?

2) hvad er forskellen på cardio træning og fatburn? er det ikke bare intensiteten? Jeg har hørt at man taber sig mere hvis intensiteten er lav? er det mig der er galt på den da alle herinde snakker om kadio træning i forhold til fedttab.

3) Hvad er den mest effektive måde at få en markeret linie under brystet frem på?

4) Kan kreatin betale sig som kosttilskud hvis man ikke spiser meget oksekød, hvor det jo ellers er i.

5) Er det bedre at lave 4 sæt på hver øvelse eller skal man holde sig til 3? og er det bedre at træne 12-10-8-6 eller 8-8-8-8 reps?

nå nu vil jeg ik stille flere spørgsmål i denne omgang, hej igen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ang. spørgsmål 1, så handler styrketræning om at nedbryde musklen, som kroppen derefter kan bygge op igen. Plus en lille smule, så musklen bliver bedre til at modstå den samme belastning næste gang. Man bygger altså ikke op, mens man træner. Man river ned.

Teorien siger, at denne nedbrydning forsætter 3-4 timer efter træningen, og ved at træne cardio efter styrketræning forlænger man den periode. Efter styrketræning bør man derfor kun hvile, spise og drikke. Det lyder da rart :laugh: .

Link to comment
Share on other sites

2) hvis intensiteten er lav kører din krop udelukkende på fedtforbrænding, hvis du kører med høj intensitet forbrænder du mere, og tømmer din krops krops energilagre som efterfølgende bliver genopfyldt af fedtforbrænding, så jeg vil mene at man taber sig mest når man forbrænder mest, så er det ellers ik så vigtigt om det er med lav eller høj intensitet

3)lavfedt% :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

2) hvis intensiteten er lav kører din krop udelukkende på fedtforbrænding, hvis du kører med høj intensitet forbrænder du mere, og tømmer din krops krops energilagre som efterfølgende bliver genopfyldt af fedtforbrænding, så jeg vil mene at man taber sig mest når man forbrænder mest, så er det ellers ik så vigtigt om det er med lav eller høj intensitet

3)lavfedt% :bigsmile:

:blink:

Link to comment
Share on other sites

4) Kan kreatin betale sig som kosttilskud hvis man ikke spiser meget oksekød, hvor det jo ellers er i.

5) Er det bedre at lave 4 sæt på hver øvelse eller skal man holde sig til 3? og er det bedre at træne 12-10-8-6 eller 8-8-8-8 reps?

4 - Det er forskelligt hvordan man reagerer på kreatin, nogle har ikke det store ud af at tage det, hvor andre (som jeg selv) responderer godt på det. Det finder du kun ud af ved at prøve dig frem!

5 - Det kommer an på hvad du træner for... forskellige træningsmetoder/programmer bruger forskellige sets * reps. Prøv at kigge under logbogs sektionen, der er MANGE bud på programmer mm. Ellers er der også mange gode programmer at finde HER!

Link to comment
Share on other sites

2) hvis intensiteten er lav kører din krop udelukkende på fedtforbrænding, hvis du kører med høj intensitet forbrænder du mere, og tømmer din krops krops energilagre som efterfølgende bliver genopfyldt af fedtforbrænding, så jeg vil mene at man taber sig mest når man forbrænder mest, så er det ellers ik så vigtigt om det er med lav eller høj intensitet

Kan du skære det ud i pap for tumper som mig? Enten tager du fejl eller også forstår jeg ikke hvad det er du prøver at skrive..

Ja... man taber sig mest når man forbrænder mest... det er klart?

Men prøver du at sige at der er en fedtforbrændingszone?

Link to comment
Share on other sites

1) hejsa jeg har hørt at man ikke må cardio træne/fatburn efter styrketræningen men, at man skal gøre det før man starter træningen, da man ellers vil tære på muskelmassen? er det sandt?

Så vidt jeg hører er det en god idé at holde cardio og vægttræning helt adskilt, minimum 8 timer imellem. Som Bruno nævner er der yderligere det problem at tiden kort efter styrketræning skal bruges på hvile og indtagelse af kulhydrater og protein så musklerne får de bedste forudsætninger for at komme sig. Men hvis du endeligt insisterer på at dyrke cardio tæt på vægttræning, ja så er det bedst at udføre cardioen først.

2) hvad er forskellen på cardio træning og fatburn? er det ikke bare intensiteten? Jeg har hørt at man taber sig mere hvis intensiteten er lav? er det mig der er galt på den da alle herinde snakker om kadio træning i forhold til fedttab.

Denne fedtforbrændingszone er en populær myte. Jo højere intensitet, jo mere vil du forbrænde, og jo mere effektivt vil du tabe dig.

3) Hvad er den mest effektive måde at få en markeret linie under brystet frem på?

Dette opnås under cut, altså fedttab.

4) Kan kreatin betale sig som kosttilskud hvis man ikke spiser meget oksekød, hvor det jo ellers er i.

Se Gygex' indlæg.

5) Er det bedre at lave 4 sæt på hver øvelse eller skal man holde sig til 3? og er det bedre at træne 12-10-8-6 eller 8-8-8-8 reps?

Antal af sæt og reps kommer an på hvad dine mål er. Er det hypertrophy er 8-10 reps (og ~3 sæt) det mest normale(selvom andre rep-ranges kan give ligeså fine resultater). 5x5 er også ganske populært. "12-10-8-6" lyder som pyramide træning, hvor du hæver vægten hvert sæt. Denne form for træning er ikke populær i disse kanter, da man spilder for meget energi på de lettere og mindre givende sæt. Der findes mange forskellige kombinationer, og der er ikke noget man kan betegne som det optimale, så jeg vil sige at det vigtigste er at du vælger en fornuftig kombination som sammentidig er den du har det bedst med at køre.

Peter :superman:

Link to comment
Share on other sites

Kan du skære det ud i pap for tumper som mig? Enten tager du fejl eller også forstår jeg ikke hvad det er du prøver at skrive..

Ja... man taber sig mest når man forbrænder mest... det er klart?

Men prøver du at sige at der er en fedtforbrændingszone?

Det tror jeg ikke han mener. Han mener nok at når man træner ved lavere intensitet er en større andel af energien der bruges fra fedt, mens højere intensitet hovedsageligt bruger kulhydrater. Dette er skam et faktum, og er grunden til at idéen om fedtforbrændingszonen er opstået. Idéen er dog alt for simplistisk, som sådan nogle så ofte er.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg ikke han mener. Han mener nok at når man træner ved lavere intensitet er en større andel af energien der bruges fra fedt, mens højere intensitet hovedsageligt bruger kulhydrater. Dette er skam et faktum, og er grunden til at idéen om fedtforbrændingszonen er opstået. Idéen er dog alt for simplistisk, som sådan nogle så ofte er.

Peter :smile:

Lyder som om du har styr på det, er det den såkaldte R-kvotient som kommer på tale?

Som dog ikke holder i længden som du siger?

Link to comment
Share on other sites

Lyder som om du har styr på det, er det den såkaldte R-kvotient som kommer på tale?

Som dog ikke holder i længden som du siger?

R kvotienten er fin nok, men den tager ikke højde for den absolutte fedtforbænding, kun for forholdet mellem forbrug af CHO og fedt. Desuden tager den heller ikke højde for efterforbrænding.

Link to comment
Share on other sites

2) hvad er forskellen på cardio træning og fatburn? er det ikke bare intensiteten? Jeg har hørt at man taber sig mere hvis intensiteten er lav? er det mig der er galt på den da alle herinde snakker om kadio træning i forhold til fedttab.

Se dette link.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share