Mutti skal på diæt


Underwear
 Share

Recommended Posts

Min mor skal på diæt og jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skal sætte sammen af kost.

Hun skal ikke til at æde prot-pulver eller andet af den slags, så skal finde ud af hvordan jeg får et rimelig højt protein indhold unden at det kun er tun og makrel.

Hun er 54år, 162cm høj og vejer omkring 65kg. Hendes ligevægts indtag er cirka 1680kcal.

Det er ikke noget problem for hende at spise kylling, kalkun, bøf eller hvad der nu ellers er kød næsten hver aften, da far alligevel skal have kød hele tiden :tongue:

Jeg har iøvrigt ledt efter opskrifter på nettet, men har kun kunne finde sidder som skal have penge før man kan se opskrifterne.

Kender i nogle gratis sidder?

Link to comment
Share on other sites

Min mor skal på diæt og jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skal sætte sammen af kost.

Hun skal ikke til at æde prot-pulver eller andet af den slags, så skal finde ud af hvordan jeg får et rimelig højt protein indhold unden at det kun er tun og makrel.

Hun er 54år, 162cm høj og vejer omkring 65kg. Hendes ligevægts indtag er cirka 1680kcal.

Det er ikke noget problem for hende at spise kylling, kalkun, bøf eller hvad der nu ellers er kød næsten hver aften, da far alligevel skal have kød hele tiden :tongue:

Jeg har iøvrigt ledt efter opskrifter på nettet, men har kun kunne finde sidder som skal have penge før man kan se opskrifterne.

Kender i nogle gratis sidder?

Der er vidst en del opskrifter på www.iform.dk. Ellers er der også en masse fine opskrifter her på MOL.

Mht. kostplanen så prøv selv at give et bud. Det er umuligt at lave en kostplan til en man ikke kender ret meget til, vi ved jo ikke hvad hus kan lide osv. . Så prøv at lave et forslag. Gerne med kombinationsmuligheder. Så skal der nok komme ris og ros :smile:

Link to comment
Share on other sites

Morgen mad:

Havregryn 60g

Rosiner 20g

Skummetmælk 200g

(337kcal)

Snack 1

Banan 1stk 100g

(92kcal)

Frokost

Rugbrød 2stk 110g

Makrel (dåse) 120g

(350kcal)

evt. med noget fedt fattigt mayo, agurk eller hvad man nu lige kan kaste på

Snack 2

Æble 1stk ??g

(86kcal)

Aftensmad

kylling 200g

Kartoffel 200g

(345kcal)

Hun er ikke den store sovse spiser, så hun spiser som regel uden... Kedelig mor :tongue:

Men hun kunne sikkert godt finde på at tage en skefuld sovs eller ketchup

snack 3

rugbrød 1stk 55g

ost 30g

(150kcal)

sammenlagt er det 1360kcal, så er det cirka 300kcal underskud. Problemmet er bare, ekstra tilbehør til både frokost og aftenmad er ikke medregnet, så det kunne nemt ryge op på 1600kcal :unhappy: Og jeg er helt blank til hvordan jeg ikke kommer helt der op.

Link to comment
Share on other sites

Morgen mad:

Havregryn 60g

Rosiner 20g

Skummetmælk 200g

(337kcal)

Snack 1

Banan 1stk 100g

(92kcal)

Frokost

Rugbrød 2stk 110g

Makrel (dåse) 120g

(350kcal)

evt. med noget fedt fattigt mayo, agurk eller hvad man nu lige kan kaste på

Snack 2

Æble 1stk ??g

(86kcal)

Aftensmad

kylling 200g

Kartoffel 200g

(345kcal)

Hun er ikke den store sovse spiser, så hun spiser som regel uden... Kedelig mor :tongue:

Men hun kunne sikkert godt finde på at tage en skefuld sovs eller ketchup

snack 3

rugbrød 1stk 55g

ost 30g

(150kcal)

sammenlagt er det 1360kcal, så er det cirka 300kcal underskud. Problemmet er bare, ekstra tilbehør til både frokost og aftenmad er ikke medregnet, så det kunne nemt ryge op på 1600kcal :unhappy: Og jeg er helt blank til hvordan jeg ikke kommer helt der op.

Så må du jo finde de kalorie-fattige alternativer(taget fra samme mængde af det hele):

Skummetmælk - minimælk30 = 25kacl sparet

200g kylling(238) - 200g kalkun(179) = 60kacl sparet

Rodfrugter istedet for kartoffel. Ananas, hindbær og kirseær istedet for æbler - det skal self. måles op, hvilket er lidt besværligt :dry: Men 150g hindbær er fx 60kacl i forhold til et æbles 90kacl - 30kacl

Allbran fibermix mætter meget og har 70kacl mindre pr 100g - og så er du sikker på, at hun får de fibre hun skal have :wink:

havregryn(230) - Allbran(168) = 62kacl sparet

Det er sådan lidt rundt regnet de første 180kacl :) - hvis du så laver kartoffel (70 pr 100) om til en grøntsag eller lign - grønne bønner fx. Så mangler du godt nok stivelsen herfra, men tilgengæld er kacl mere end halvveret og grønne bønner er jo sunde, vandholdige, mættende og så smager de godt :innocent:

Og det er ikke fedtstofferne du går ind og piller ved, ved ændring i disse fødevarer :smile:

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

sammenlagt er det 1360kcal, så er det cirka 300kcal underskud. Problemmet er bare, ekstra tilbehør til både frokost og aftenmad er ikke medregnet, så det kunne nemt ryge op på 1600kcal :unhappy: Og jeg er helt blank til hvordan jeg ikke kommer helt der op.

Hvorfra ved du hvad hendes ligevægtsindtag er?

Der er to muligheder, hvis det er det rigtige ligevægtsindtag:

1. Motion, så hun forbrænder mere og derved kan spise en større antal kcal uden at tage på.

2. Mindre mad (mere kaloriefattig mad)

Lad os så se på forslaget :smile:

Morgen mad:

Havregryn 60g

Rosiner 20g

Skummetmælk 200g

(337kcal)

Ideen med havregryn er fin. Lav i stedet havregrød baseret på vand (så "sparer" du mælken. Vær dog opmærksom på at der stadig indtages kalk). I stedet for rosiner kan hun evt. putte revet æble, frisk frugt eller nødder på. Variation længe leve!

Snack 1

Banan 1stk 100g

(92kcal)

Persoligt synes jeg ikke at bananer mætter specielt meget. Her ville jeg nok foretrække noget mere proteinrigt. Ex. mager hytteost. Men synes mutti det så kan hun godt holde sig til bananen.

Frokost

Rugbrød 2stk 110g

Makrel (dåse) 120g

(350kcal)

evt. med noget fedt fattigt mayo, agurk eller hvad man nu lige kan kaste på

Generelt fornuftigt. Godt med sundt fedt i fisken. Spiser hun nødder til morgenmad kan hun sagtens variere med andet magert pålæg her, f.eks. kalkun, rejer, tun, kylling, torsk etc.

Snack 2

Æble 1stk ??g

(86kcal)

Kniber det med at holde sig mæt vil noget protein heller ikke være af vejen her. Dog er det positivt med frugt og grønt! Her kan evt. spises grøntsager i stedet, f.eks. ærter, broccoli, gulerod etc. (det synes jeg persoligt mætter mere, men det er jo bare mig). Desuden indeholder bønner og bælgfrugter en del protein.

Aftensmad

kylling 200g

Kartoffel 200g

(345kcal)

Hun er ikke den store sovse spiser, så hun spiser som regel uden... Kedelig mor :tongue:

Men hun kunne sikkert godt finde på at tage en skefuld sovs eller ketchup

Virker fornuftigt nok. Erstat evt. kartofler med vilde ris, fuldkornspasta eller grøntsager hvis variation ønskes :smile:

snack 3

rugbrød 1stk 55g

ost 30g

(150kcal)

Jeg ville nok spise noget andet pålæg end ost, da den ofte er rig på mættet fedt. Gerne lidt protein til natten :smile: Bare varier lidt - ostemadder er sgu gode i ny og næ og til slut afhænger det hele af hvor mange kalorier der kommer i skrutten kontra hvad der forbruges :smile:

Kig lidt rundt omkring i opskrifter, man kan spise utrolige mængder af f.eks. grøntsagsblandinger uden at indtage ret mange kcal - og det mætter sgu :smile:. De rigtige krydderier og så smager det også fantastisk :smile:

Hvis du kan så få den gamle op af lænestolen og ud og gå en rask tur :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja, hvis de har hund så vil den sikkert gerne luftes 2 gange :tongue:

Rent psykologisk syntes jeg at hun skal spise rå gulerødder som snack. Det tager nemlig lang tid at spise en gulerod, derfor syntes den også at mætte mere.

Og lære mamma at hun gerne må tage en fridag hver 10 dag eller sådan noget. Altså hvor hun spiser forholdsvis fornuftigt, men alligvel med en lille twist af noget lækkert...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share