armstrækkere - hvilken effekt har de?


pegazuz
 Share

Recommended Posts

Nu hvor vi er ved emnet.. chin-ups.. hvis jeg vil træne ryggen - er det ligemeget hvor lang armbredde jeg har?

Det er alligevel første gang jeg har hørt om længden af en bredde! :laugh:

Men hvis du mener, om grebsbredden er ligegyldig, så er svaret 'næsten'. Du træner de samme muskler men fokus flyttes en smule i takt med grebsbredden. Variation er altid en god ting. :smile:

Link to comment
Share on other sites

angående den "mobile" chinup bar så har jeg sådan et "vidunder". hos mig fulgte der nogle skruer med for at sikre at den ikke flytter sig. dem har jeg monteret hvilket selvfølgelig vil kunne ses. derudover så laver gummiet nogle sorte mærker på karmen, men med lidt hvid maling vil dette forsvinde :wink:

jeg har prøvet at monterere baren andensteds hvor skruerne ikke holdte baren og jeg kunne sagtens løfte mine 80kg uden at jeg følte usikkerhed for om baren ville give sig. så du behøver nok ikke benytte skruerne, men det er selvfølgelig en ekstra sikkerhedsforanstaltning

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Super med alle forslagene. Det der med at sprede benene har hjulpet meget :4thumbup:. Jeg kan snildt (ah, ok, der tager jeg nok munden for fuld) lave et par stykker, når mine ben er meget spredte...

Og den der med at hæve sig op under et bord skal prøves i aften. Thanks.

K

Link to comment
Share on other sites

One-arm-pushups Kræver ekstrem stabilitet i din mavestruktur. Er lige blevet skadet i obl. int, og har da fundet ud af hvor meget den arbejder i kontralateral side under en OAPU. Arbejder i øjeblikket på at få denne stabilitet tilbage, og en måde jeg lige har fundet ud af er One-arm DB press på swissball. Vigtigt kun at køre med een arm af gangen. Er peace of cake at køre med det dobbelte i begge på samme tid ift. det halve i den ene side. Try it out. Ellers er der jo altid variationen hvor du laver dem på f.eks. en skammel.

Jacob.

Link to comment
Share on other sites

En god måde til at hjælpe dig på din one arm pushups, er at du spænder din latissimus Dorsi muskel( vingerne) og lader skulderne kører lidt ned. Samt med at du " griber" fat i gulvet når du laver øvelsen, altså at du prøver at klemme fingerne sammen, uden at gå op på fingerne. Så de bliver hvide. Har hjulpet en del ved mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den chinup stang jeg har, er sikkert heller ikke anvendelig så. for der skal man skrue 1 skrue i hver side inde i dørkarmen. og så spænde stangen fast imellem disse to.

Men ellers kan en enkelt stangs rippe da købes og skres op, over dør åbningen. og spartles let ud, når den en dag tages ned.

kig her på siden... til højre, der er en reklame søjle for gymgrosisten... og der er en chin-up stang afbilledet i reklammen...!

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

Den chinup stang jeg har, er sikkert heller ikke anvendelig så. for der skal man skrue 1 skrue i hver side inde i dørkarmen. og så spænde stangen fast imellem disse to.

Men ellers kan en enkelt stangs rippe da købes og skres op, over dør åbningen. og spartles let ud, når den en dag tages ned.

kig her på siden... til højre, der er en reklame søjle for gymgrosisten... og der er en chin-up stang afbilledet i reklammen...!

torr nok at reklamerne skifter lidt en gang imellem :blush:

men et navn på grossisten ville også være ok.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
angående den "mobile" chinup bar så har jeg sådan et "vidunder". hos mig fulgte der nogle skruer med for at sikre at den ikke flytter sig. dem har jeg monteret hvilket selvfølgelig vil kunne ses. derudover så laver gummiet nogle sorte mærker på karmen, men med lidt hvid maling vil dette forsvinde :wink:

jeg har prøvet at monterere baren andensteds hvor skruerne ikke holdte baren og jeg kunne sagtens løfte mine 80kg uden at jeg følte usikkerhed for om baren ville give sig. så du behøver nok ikke benytte skruerne, men det er selvfølgelig en ekstra sikkerhedsforanstaltning

Jeg genopliver lige denne tråd, da jeg selv har overvejet at købe en chinupsbar og i dag så en i Sportsmaster. Det jeg overvejede er om den rent faktisk kan hænge uden skruer og blot hænge i spænd. Jeg kan se, at Apprenti har prøvet det, men er der andre, som også har gjort det. For det ville være ret smart, men lyder lidt risikabelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede at bruge en chinupbar uden skruerne: Den gled efter et stykke tid, og lavede alligevel både sorte mærker på dørkarmen, samt trykmærker fordi den skulle spændes så grueligt meget fast. Hullerne efter skruerne kan klares med lidt polyfylla og sandpapir når man piller den ned, og det er alligevel nødvendigt at male karmen gr. de sorte mærker :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte for et par år siden en chin-up bar med dertilhørende beslag og skruer, men den er bare blevet spændt op i dørkarmen uden skruer ved en simpel drejemekanisme på stangen, og den har jeg brugt flittigt i flere år uden problemer. Jeg mener dog, sidst jeg havde den nede, at der var kommet lidt sorte mærker, hvor den er spændt op. En gang kom jeg ogsåtil at spænde den for hårdt op, da jeg skulle se, hvor meget jeg kunne få den spændt :laugh: , så noget af dørkarmen eller i hvert fald malingen begyndte at flække. Men ellers har der ikke været nogen problemer, og den kan klart anbefales, så længe man ikke forsøger tilsvarende som ovenstående. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg forstå, så er chinupsstangen i hvert fald ikke noget, som man bare sætter op, hver gang, man skal bruge den, og der er lidt blandede erfareinger om, hvorvidt den bliver hængende uden skruer.

Jeg overvejede jo, om jeg kunne nøjes med sådan en billig og let installerbar stang, eller jeg skal have fat i en stang, som bliver skruet fast i væggen over døren. Hvilke muligheder er der med sådabn en stang, som Mollerne har efaringer med?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg forstå, så er chinupsstangen i hvert fald ikke noget, som man bare sætter op, hver gang, man skal bruge den, og der er lidt blandede erfareinger om, hvorvidt den bliver hængende uden skruer.

Jeg overvejede jo, om jeg kunne nøjes med sådan en billig og let installerbar stang, eller jeg skal have fat i en stang, som bliver skruet fast i væggen over døren. Hvilke muligheder er der med sådabn en stang, som Mollerne har efaringer med?

Jeg kan varmt anbefale sådan en klatrebjælke. Den giver pullups en ekstra dimension og sætter virkelig grebet på prøve! Den skal godt nok skrues fast i væggen, men jeg synes klart, den er det værd. Jeg er endda blevet spurgt om det var kunst - så det kan du jo bare kalde den, hvis den skal sælges til kæresten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share