armstrækkere - hvilken effekt har de?


pegazuz
 Share

Recommended Posts

Min træning består i øjeblikket hovedsageligt af løbetræning og armstrækkere. Mit ambitionsniveau er mest bare at holde mig lidt i gang og måske blive tonet lidt på overkroppen. Af samme årsag skal jeg i gang med noget mavetræning men....

Jeg ved at armstrækkere går i brystet og og triceps. Men får man fat i andre muskelgrupper ved udførelse af denne legendariske øvelse.

De armstrækkere, jeg tager p.t. er smalle, hænderne under skuldrene, albuerne tæt til kroppen, og så på knoerne.

Kan man evt. fat i flere muskelgrupper ved at variere (skrå, brede evt. andre) øvelsen?

Link to comment
Share on other sites

Du kan læse lidt om armstrækkere HER!

det du siger med at tone overkroppen forstår jeg ikke helt? Vil du tabe dig, eller vil du have større muskler eller hvad er det?

kombination - skulle gerne tabe et par kilo (nu 178 cm, 75 kg) samtidig med at jeg gerne vil arbejde lidt med min overkrop så den fremstår lidt mere cutted.

Link to comment
Share on other sites

Min træning består i øjeblikket hovedsageligt af løbetræning og armstrækkere. Mit ambitionsniveau er mest bare at holde mig lidt i gang og måske blive tonet lidt på overkroppen. Af samme årsag skal jeg i gang med noget mavetræning men....

Jeg ved at armstrækkere går i brystet og og triceps. Men får man fat i andre muskelgrupper ved udførelse af denne legendariske øvelse.

De armstrækkere, jeg tager p.t. er smalle, hænderne under skuldrene, albuerne tæt til kroppen, og så på knoerne.

Kan man evt. fat i flere muskelgrupper ved at variere (skrå, brede evt. andre) øvelsen?

Armstrækkere er en rigtig god øvelse. Problemet er bare, at man let kommer til at kunne tage for mange til, at det giver ret meget styrke styrke (Udholdenhed er en anden sag). Heldigvis kan man lave mange variationer - fx one arm pushups, dive bomber pushups, plyo pushups mm. Du kan finde masser af links til dem her på MOL. Jeg vil dog anbefale, at du smider nogle flere øvelser ind i dit program. Pullups, pistols (et-bens squat), dips, rygstrækkere osv. så du får trænet hele kroppen.

Link to comment
Share on other sites

kombination - skulle gerne tabe et par kilo (nu 178 cm, 75 kg) samtidig med at jeg gerne vil arbejde lidt med min overkrop så den fremstår lidt mere cutted.

Husk at man kan ikke punkt-slanke sig, så hvis du vil tabe dig, så vil du tabe dig på hele kroppen.

Hvis du vil fremstå mere cut, så er det jo netop at du skal tabe dig, men selvfølgelig efter du har bygget en ordentlig muskelmasse op. Der er SÅ mange indlæg om cut etc herinde, så det er bare at søge forummet.

Link to comment
Share on other sites

Husk at man kan ikke punkt-slanke sig, så hvis du vil tabe dig, så vil du tabe dig på hele kroppen.

Hvis du vil fremstå mere cut, så er det jo netop at du skal tabe dig, men selvfølgelig efter du har bygget en ordentlig muskelmasse op. Der er SÅ mange indlæg om cut etc herinde, så det er bare at søge forummet.

Jeg ved godt man ikke kan punktslankes.

Spørgsmålet gik egentlig også kun på, hvilke muskelgrupper, der blev aktiveret ved armstrækkere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt man ikke kan punktslankes.

Spørgsmålet gik egentlig også kun på, hvilke muskelgrupper, der blev aktiveret ved armstrækkere...

Tjo, det er vel primært bryst, triceps og den forreste del af skulderen. Derudover foregår der noget statisk arbejde i mave/lænd regionen og lats.

Der er sikkert en af de fagligt kyndige som kan præcisere det nærmere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er begrænset hvor meget brystmuskulaturen aktiveres ved armstrækkere, især når man laver dem med skulderbredde mellem hænderne. Inden jeg begyndte at træne med vægte tog jeg mange armstrækkere, uden det mindste resultat hvad angår masse. Men det kan nok variere fra person til person

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er begrænset hvor meget brystmuskulaturen aktiveres ved armstrækkere, især når man laver dem med skulderbredde mellem hænderne. Inden jeg begyndte at træne med vægte tog jeg mange armstrækkere, uden det mindste resultat hvad angår masse. Men det kan nok variere fra person til person

Nej, brystmusklerne er skam aktive nok, også uanset hvilken bredde hænderne er i. Problemet er manglende belastning. De fleste kommer hurtigt op og kunne tage over 20 reps i armstrækkere, og så forsvinder hypertrofi-potentialet ligeså stille og roligt. Muskler vokser ikke ved øgning af TUT, men ved øgning af den spænding musklen udsættes for. Problemet ved armstrækkere er at spændingen er konstant, og det eneste man kan øge er TUT og volumen.

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt er dens funktionalitet begrænset efter som de færreste har brug for udholdenhed i brystkassen. Jeg kan faktisk ikke komme på en enkelt hændelse i hverdagen hvor man rent faktisk skulle kunne få brug for det, i modsætning til f.eks nakke/ben/skuldre/arme.

Link to comment
Share on other sites

Min træning består i øjeblikket hovedsageligt af løbetræning og armstrækkere. Mit ambitionsniveau er mest bare at holde mig lidt i gang og måske blive tonet lidt på overkroppen. Af samme årsag skal jeg i gang med noget mavetræning men....

Jeg ved at armstrækkere går i brystet og og triceps. Men får man fat i andre muskelgrupper ved udførelse af denne legendariske øvelse.

De armstrækkere, jeg tager p.t. er smalle, hænderne under skuldrene, albuerne tæt til kroppen, og så på knoerne.

Kan man evt. fat i flere muskelgrupper ved at variere (skrå, brede evt. andre) øvelsen?

Hvorfor dog på knoerne??

Når du holder armene smalt med albuerne ind til kroppen går de primært i tricep, og med bred håndstilling mere i pec´s men få fødderne op på at bord eller en stol, ellers får du ikke meget andet ud af det end, at du blir god til at tage armstrækkere...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Har i nogen forslag til, hvordan man træner sig op til at kunne lave one arm pushups? Jeg har - som i også er nde på - ikke hulens svært ved at lave en masse armstrækkere, så jeg vil gerne udfordres mere, men jeg kan simpelthen ikke lave en forpulet armstrækker med en arm.... :laugh:....

Og hvordan ser masse-mulighederne ud, hvis man får trænet sig op til at kunne lave one arm pushups? Er der noget ved det :smile:?

K

Link to comment
Share on other sites

Har i nogen forslag til, hvordan man træner sig op til at kunne lave one arm pushups? Jeg har - som i også er nde på - ikke hulens svært ved at lave en masse armstrækkere, så jeg vil gerne udfordres mere, men jeg kan simpelthen ikke lave en forpulet armstrækker med en arm.... :laugh:....

Og hvordan ser masse-mulighederne ud, hvis man får trænet sig op til at kunne lave one arm pushups? Er der noget ved det :smile:?

K

Start med at lave dem med en arm på køkkenbordet! Så finder du gradvist lavere og lavere ting, indtil du kan lave dem på gulvet :smile:

Sørg for at have godt spredte ben!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Ja ok. Selvfølgelig :smile:. Takker. Har i nogle forslag til en kropsøvelse, der træner ryg og biceps? Jeg har ikke ulighed for chinups, desværre :unhappy:.

K

Link to comment
Share on other sites

Ja ok. Selvfølgelig :smile:. Takker. Har i nogle forslag til en kropsøvelse, der træner ryg og biceps? Jeg har ikke ulighed for chinups, desværre :unhappy:.

K

Alle har mulighed for chinups! Man kan få nogen billige man kan sætte i spænd øverst i en døråbning...

Til biceps kan man godt få et par håndvægte billigt brugt! Og så kan du jo pludselig lave en masse øvelser...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor dog på knoerne??
Fordi jeg på tidspunkt gik til karate, hvor jeg lærte at tage dem på knoerne. Nu synes jeg faktisk det er det mest behagelige. :4thumbup:
Alle har mulighed for chinups! Man kan få nogen billige man kan sætte i spænd øverst i en døråbning...

Et hurtigt link kunne være fint :bigsmile:

Hm, det lader over en bred kam til, at der ikke er så meget fidus til gode gammeldags armbøjninger. Det kan være jeg skal have min kone til at sidde på ryggen af mig når jeg laver dem...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Mener du at man kan få en chin up dims, som der kan tages af og på uden at lave mærker? Jeg bor nemlig til leje og udlejeren vil næppe blive glad for store mærker efter sådan et svin.

Men ja, et link ville være super :smile:.

K

Link to comment
Share on other sites

Mener du at man kan få en chin up dims, som der kan tages af og på uden at lave mærker? Jeg bor nemlig til leje og udlejeren vil næppe blive glad for store mærker efter sådan et svin.

Men ja, et link ville være super :smile:.

K

Jeg ved faktisk ikke om de laver mærker, men tror det ikke! Skal nok prøve at finde et link lidt senere :smile:

Link to comment
Share on other sites

angående chinups, hvis du ikke har et sted du kan hive dig op fordi det er svært at holde fast (evt fordi det er en bjælke eller noget der er svært at holde fast i) så kan du smide et håndklæde omkring og holde fast i hver ende, det gør jeg selv en gang imellem og det er også godt for din grebstyrke..... gav det mening!?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det gav fin mening, men jeg har bare intet sted i min lejlighed, hvor jeg kan hive mig op i noget, men jeg må ud i haven og se om der ikke skulle være et træ, der kan bruges. Tror det dog ikke.

Det lyder godt, Christian, du må meget gerne smide et link, hvis du støder på sådan en aftagelig chin up dims :smile:

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kan komme til at lave chin ups nogen steder, så kan du lave noget der vel kan betegnes som "omvendte rows". De udføres på følgende måde: Læg dig, udstrækt, på ryggen på gulvet, således at dine skuldre er inde under et bord. Tag fat i bordkanten og hiv dig op, imens du holder benene og ryggen strækt. Du kan eventuelt putte hælene op på en stol, for at ændre på sværhedsgraden. Håber beskrivelsen gav mening.

Link to comment
Share on other sites

Har i nogen forslag til, hvordan man træner sig op til at kunne lave one arm pushups?

SPREAD'EM!!! :w00t:

Jo mere du spreder benene, jo lettere er de at ta'. Så du starter med at sprede benene så meget så muligt og gå så langt ned i armbøjningen som du kan. Langsomt træner du dig op til at gå længere ned og samle benene mere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nej, brystmusklerne er skam aktive nok, også uanset hvilken bredde hænderne er i. Problemet er manglende belastning. De fleste kommer hurtigt op og kunne tage over 20 reps i armstrækkere, og så forsvinder hypertrofi-potentialet ligeså stille og roligt. Muskler vokser ikke ved øgning af TUT, men ved øgning af den spænding musklen udsættes for. Problemet ved armstrækkere er at spændingen er konstant, og det eneste man kan øge er TUT og volumen.

Så hvis man har en tung rygsæk imens man gør armbøjninger, vil det så ikke pludselig hjælpe enormt?

-Spike

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share