Spiser for lidt


Ramius
 Share

Recommended Posts

Jeg har kigget på et par beregninger af ens daglige kaloriebehov og jeg spiser for lidt. Problemet er så at jeg har ret svært ved at spise nok. Når jeg spiser hver gang jeg er bare lidt sulten kan jeg med nød og næppe komme op på de 3000 kalorier som jeg bør komme op på, men så føler jeg også bare at jeg fylder mig med mad, konstant.

Det jeg lever mest af er pasta, ris og brød med pålæg, dertil er jeg begyndt at spise nogle æbler. Der er ikke så mange kalorier i de ting, så jeg overvejde om jeg skulle begynde at spise mere fedt, da det vil give flere kalorier uden at jeg skal spise mere mad.

Link to comment
Share on other sites

Set ud fra et træningsmæssigt perspektiv er din sammensætning af måltidet ikke særligt godt. Det virker slet ikke til at du får noget protein ud over pålægget.

Mit råd til dig ville være at vælge varer med et lavere glykæmisk indeks (dvs at de mætter mindre pr kg) og samtidig øge dit proteinindtag. Et problem jeg selv har med kulhydrater (pasta, ris mv.) er at jeg utroligt hurtigt bliver mæt af det mens at proteinholdige varer såsom f.eks. tun kan jeg næsten spise ubegrænset af. Det vil øge dit samlede energiindtag. Hvis du derefter stadig har problemer med at tage på vil en øgning af fedtmængden ikke være en dårlig ide. Det er dog muligt at vænne sin mave til at spise mere og mere og derved nå op på energibalancen

Link to comment
Share on other sites

Du spiser alt, ALT for lidt protein, hvis det er alt hvad du spiser. Du får heller ikke rigtigt noget fedt af den gode slags. Du må til at æde noget fed fisk og mere kød generelt. Drik også gerne en masse skummetmælk for at booste protein indtaget. Hæld lidt olivenolie over pastaen og salaten for at få lidt ekstra fedt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jeg glemte at skrive at jeg drikker ca. 1 liter skummetmælk om dagen, og ofte en 1 liter kakao. I risen og pastaen, er der normalt en dåse tun eller noget kødsovs eller noget i den stil, det er ikke bare ren ris og pasta.

Men jeg vil da prøve foreslaget med mindre ris/pasta og mere kød

Link to comment
Share on other sites

Når jeg spiser hver gang jeg er bare lidt sulten kan jeg med nød og næppe komme op på de 3000 kalorier som jeg bør komme op på, men så føler jeg også bare at jeg fylder mig med mad, konstant.

For lige lige at perspektivere min daglige kost med din:

Morgenmad: Banan + havregryn med med skum. mælk

Mellemmåltid: Rugbrød/ris/kartofler + 1 dåse tun

Frokost: kyllinge filet + bagt kartoffel/ris evt. brød hvis man ikke lige har ris/kartofler i køleskabet.

Post træning: Protein shake

Mellemmåltid ca. 1 time efter træning: 4 æg stegt/kogte (spiser kun den ene blomme)

Aftensmad: Kyllinge filet + ris/bagte kartofler evt. salat

Måltid inden sengetid: En eller anden form for kød! Whey protein dur' ikke da de optages for hurtigt.

Så ryger der desuden lidt kage/slik ned i ny og næ!

En gang imellem laver jeg tunsalat og til tider udskifter jeg tunen med makrel, torskerogn og kippers!

Hvis du gerne vil være stor og stærk, så er kosten vejen frem!

Link to comment
Share on other sites

1 L mælk hjælper, men som andre har været inde på, du skal spise mange flere proteiner.

Æg, ost, fisk, fugl, krebs, hummer, rejer. Der er nok at tage af, selvom man ikke vil have "normalt kød".

Enedligt er der jo også proteinpulver, hvis du slet ikke kan opfylde dit proteinbehov. :)

Link to comment
Share on other sites

ramius> Når man bulker gælder det om at spise alt hvad der er inden for rækkevidde. Byt skummetmælken ud med sødmælk, (også selvom mælkefedt ofte betegnes som dårligt fedt). Jeg drikker selv ca. 3-3,5 L om dagen når jeg bulker. Når du køber hakkekød køb 15-18%, du får ekstra Kcal og billigere kød. Bagekartofler er gode mellemmåltider, er lette at tilberede (6-8min i mikroovnen) med en stor klat smør og hvidløgspulver. Generelt kan du næsten ikke få for meget fedt i en bulkperiode.

Når du ikke er hjemme ligge der jo Konya kebab i Roskilde, en durum til 35 indeholder næsten 300g kød, eller så er der Mcdonalds, 3 dobbelt cheese giver også godt med protein og kalorier. Håber du kan bruge disse råd til noget, da jeg selv ahr oplevet samme problemer med min egen Bodybuilding.

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede ikke at fedt havde så meget at sige, hvis man bare sørgede for at have et kalorieoverskud feks gennem en masse kulhydrater

Det har det jo egentlig heller ikke hvis man kan skabe et kalorieoverskud med kulhydrater (og jeg snakker ikke om sukker). Generelt er det af sundhedsmæssige årsager ikke anbefalelsesværdigt at anbefale masser af sødmælk og kød med høj fedtprocent. Men for nogen med en forbrænding som en racerbil, kan det nogen gange være nødvendigt. For de fleste vil jeg følge den simple diæt metode:

2 gram protein pr. kg legemsvægt.

50-60 gram kvalitetsfedt fra f.eks olivenolie, perfect balance olie, Udo´s Choice olie osv.

Fyld op med komplekse kulhydrater til man har skabt et moderat kalorieoverskud.

Så simpelt er det. Kan man ikke skabe et kalorieoverskud ved denne praksis (hvilket de fleste burde kunne), så kan man evt. prøve at smide nogen weightgain drinks ind. Er det stadigvæk ikke nok, så må man prøve at spise nogen mere fede madvare som det anbefales her. F.eks ved at drikke en smule sødmælk istedet for skummetmælken. Jeg er bare generelt ikke glad for at anbefale fede mejeri produkter, da det er noget skidt fedt fra et sundhedsmæssigt perspektiv. Det samme gælder fede kødsorter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kan kun give dig ret, ud fra det sundhedsmæssige perspektiv, at fedt ikke er optimalt. Men det jeg selv oplever når jeg bulker med mange kulhydrater og mindre fedt, er at min styrke og vægt stiger meget langsommere (dog ved samtidig brug af AS). selvfølgelig sætter der sig lidt mere fedt men jeg føler bare at min krop får meget bedre vækstbetingelser med en federe diet.

I øvrigt er det ikke lang tid siden jeg har opdaget hvor vigtige de komplekse kulhydrater egentlig er. Det betyder virkeligt meget for min vækst og træning at have et stabilt energilager tilstede hele tiden, både fysisk og mentalt.

Link to comment
Share on other sites

>Ramius

Det er ikke noget problem at spise i skolen.

Jeg spiser morgenmad ca. kl. 7.30, har "kaffepause" kl. 10 i skolen og frokostpause kl. 11.30.

Hvis det er en dag til kl. 15.30, så spiser jeg bare i løbet af eftermiddagen i vores 5 min pauser..... plejer som regel stadig at gumle når timen begynder, men det siger vores undervisere ikke noget til! :)

Hvis jeg er hos famlie eller venner, så medbringer jeg kylling/tun eller hvis jeg f.eks. ved at jeg skal ud til en kammi imorgen, så skaffer jeg nogle proteinbars!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share