Operacion Puerto smuldrer


Squatfather
 Share

Recommended Posts

velonews.com

Five Astaná riders who were forced out of the 2006 Tour de France because of alleged links to a blood doping investigation have been formally cleared by Spanish courts.

Joseba Beloki, Isidro Nozal, Sergio Paulinho, Allan Davis and Alberto Contador have all received a written document officially clearing them of any links to the ongoing "Operación Puerto," the Spanish newspaper El Diario Vasco reported Wednesday.

The five riders received a legal document signed by Manuel Sánchez Martín, secretary for the Spanish court heading up the "Operación Puerto" investigation, stating, "there are not any type of charges against them nor have there been adopted any type of legal action against them."

The five were among nine riders from four teams who were forced out of the 2006 Tour because of alleged links to controversial Spanish doctor, Eufemiano Fuentes.

Other riders forced out were pre-race favorites Jan Ullrich and Oscar Sevilla (T-Mobile), Ivan Basso (CSC) and Francisco Mancebo (Ag2r). Comunidad Valenciana lost its wild-card bid after one of its assistant sport directors was among five people detained in May.

Race officials and UCI representatives huddled before the start of the 93rd Tour to study evidence from a 39-page summary of a police investigation into alleged doping activities to make the extraordinary decision to eliminate any riders under the cloud of suspicion.

The remainder of the Astaná team, including pre-race favorite Alexandre Vinokourov, were not allowed to start the 2006 Tour because banned riders were not allowed to be replaced. With only four riders remaining - Vinokourov, Andrei Kashechkin, Carlos Barredo and Luis León Sánchez - the team didn't meet the six-man minimum requirement and they didn't take the start.

According to El Diario Vasco, the riders can now make legal claims in Spanish courts against damages caused to them or their team.

The news circulated among the peloton before the Clásica de Ordizia in Spain on Tuesday. Astaná riders were not participating in the one-day race because of complaints from ex-sponsor Würth, which didn't want its name on team jerseys after it pulled out of its sponsorship deal in the wake of the Tour expulsions.

The team is still officially registered as Astaná-Würth with the UCI ProTour and could face future complications as members of the Kazakh-backed sponsorship team are trying to acquire rights to the team from ex-manager Manolo Saíz, one of five people detained by Spanish authorities in May.

The news helped clear the way for Discovery Channel to sign Paulinho as part of three new riders, along with Levi Leipheimer and Thomas Vaitkus, joining the team for 2007.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, gid man vidste lidt mere om omstændighederne bag. Regner man stadig med de er skyldige, men har opgivet at bevise det, eller tror man de er uskyldige?

Og så bliver det spændende at se hvad der sker med Basso. Jeg er måske lidt naiv når jeg håber han er uskyldig, men det håber jeg virkelig. for hans egen, CSC's og Riis' skyld.

Hvad siger du Squattie, havde Basso slået Landis i år?

Link to comment
Share on other sites

Hvis (stort hvis) enten Ullrich eller Basso frikenbdes på samme vis, så viser det med AL mulig tydelighed at politiken med at suspendere ryttere på så løst grundlag er en katastrofal måde at håndtere dopingproblematikken på.

Jeg håber situationen fører til massive sagsanlæg og at nogen kommer til at mærke at det ikke er gratis at ødelægge idrætsmænds karrierer på løst grundlag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber situationen fører til massive sagsanlæg og at nogen kommer til at mærke at det ikke er gratis at ødelægge idrætsmænds karrierer på løst grundlag.

Enig. For mens man selvfølgelig skal dopingsynderne til livs i sporten, så skulle der nødig gå heksejagt ala McCarthy i den! :crazy:

Det er en katastrofe af dimensioner hvis det viser sig at Ullrich og/eller Basso har deres på det tørre, og det så samtidig viser sig at Landis er dopet (såfremt B-prøven også er positiv, vel at mærke).

Link to comment
Share on other sites

The five riders received a legal document signed by Manuel Sánchez Martín, secretary for the Spanish court heading up the "Operación Puerto" investigation, stating, "there are not any type of charges against them nor have there been adopted any type of legal action against them."

Hvad siger ovenstående. Står der, at de fem ryttere ikke er sigtet for noget og at der ikke er indledt nogen form for retlig efterforskning imod dem. Det er sådan jeg læser det, men ret mig hvis jeg tager fejl.

Har jeg ret i min oversættelse, er der intet som helst i ordene, der siger, at de ikke figurerer i undersøgelsen mod Fuentes og Saiz. Det der står, er at der ikke er indledt nogen retlig undersøgelse mod dem, og det er der af gode grunde ikke, da doping ikke er ulovligt i Spanien. Det, der er ulovligt er, såvidt jeg har forstået det, bagmandsvirksomheden, altså det Fuentes og Saiz har bedrevet, og det er dem, der er indledt rettergangsskridt imod.

Link to comment
Share on other sites

The five riders received a legal document signed by Manuel Sánchez Martín, secretary for the Spanish court heading up the "Operación Puerto" investigation, stating, "there are not any type of charges against them nor have there been adopted any type of legal action against them."

Hvad siger ovenstående. Står der, at de fem ryttere ikke er sigtet for noget og at der ikke er indledt nogen form for retlig efterforskning imod dem. Det er sådan jeg læser det, men ret mig hvis jeg tager fejl.

Har jeg ret i min oversættelse, er der intet som helst i ordene, der siger, at de ikke figurerer i undersøgelsen mod Fuentes og Saiz. Det der står, er at der ikke er indledt nogen retlig undersøgelse mod dem, og det er der af gode grunde ikke, da doping ikke er ulovligt i Spanien. Det, der er ulovligt er, såvidt jeg har forstået det, bagmandsvirksomheden, altså det Fuentes og Saiz har bedrevet, og det er dem, der er indledt rettergangsskridt imod.

Du har ret i, at det kan tolkes sådan. Men jeg tror problemet ligger i oversættelsen fra spansk til engelsk. Rytternes suspension skulle ihvertfald være ophævet, hvilket blandt andet har resulteret i at Paulinho har skrevet kontrakt med Discovery. Desuden står der jo også i teksten, at der nu er åbnet op for civile søgsmål fra de indvoldverede ryttere for at være blevet kædet sammen med sagen.

På cycling4all.com har de denne udlægning af sagen:

According to Spanish newspaper Diairo Vasco of today, 5 riders from the Astaná team have received a document signed by Manuel Sanchez Martin, secretary of the Court of Instruction number 31 of Madrid, in which he communicates that the accusation against them is not correct. From 2 riders we knew already that the accusations were very doubtful, viz. Alberto Contador Velasco (Spa) and Sergio Paulinho (Por); but now also those against Joseba Beloki Dorronsoro (Spa), Allan Davis (Aus) and Isidro Nozal Vega (Spa) seems to be incorrect.
Link to comment
Share on other sites

Vi er jo nået dertil, hvor cykelryttere er retsløse. Det er muligt at de allesammen er dopede (måske endog meget muligt), men det er et skråplan at udelukke ryttere for doping pga rygter. Og som jeg sagde, da Basso og Ullrich blev suspenderede dagen inden touren, så lugter det langt væk at offentliggøre sådan noget dagen inden touren.

For Ullrich er hele hans karriere jo bygget op om at køre Tour de France.. alt andet er forberedelse til touren (Basso har trods alt også en Giro, så hans sæson trods alt ikke er helt spildt), så det rygte har ødelagt hans sæson (og da han er blevet fyret fra sit hold, måske også hans karriere).

Vinokourov må føle sig endnu mere snydt, eftersom han tilsyneladende har været igennem hele to "løgnehistorier" og dermed er blevet udelukket selvom ingen på hans hold har gjort noget ulovligt.

Når Landis så bliver taget bagefter, så smuldrer det hele. For så bliver tilfældigheden af det hele åbenlys.

Hvis jeg ville prøve at vinde touren næste år, ville jeg i ugen op til plante nogle gode rygter og lignende, så jeg kunne komme af med de værste konkurrenter.

Vinokourov, Basso og Ullrich havde været med i år, så havde Landis slet ikke kommet på podiet.

Link to comment
Share on other sites

Chris -> Meget enig i dine bekymringer. Det er ikke godt, hvis suspension via rygter bliver hverdag i cykelsporten.

Men lige en enkelt som jeg ikke er helt enig i. Jo, det virker lidt mystisk at bomben sprang 1 døgn førend touren begyndte. Men jeg tror faktisk at det vi er ude i er følgende:

Jeg tror at det spanske politi har haft en god forståelse af, hvor vigtig en sportsbegivenhed touren er. Derfor er det min formodning, at de faktisk gjode hvad de kunne for at ødelægge touren MINDST mulig. De havde indsamlet et stort bevismateriale......men for langt de fleste implicerede ryttere lå der ingen rygende pistol......det var gætterier og "knækken" kodesprog som var centralt. Men det tog tid så stort som omfattende mange sportsfolk beviserne omfattede. Nu nærmer touren sig. Lad os sige der er 7 dage til. Men det spanske politi ville optimalt set helt have 15 dage mere at lege med. Men så sætter det spanske politi turboen på og gør alt for at få resultaterne ud så hurtigt som muligt. Hvorfor? Fordi det ville have smadret touren fuldkommen hvis denne liste blev offentliggjort...lad os sige....en uge inde i løbet. Nu "nåede" politiet at blive klar INDEN touren. Herved var alt postyret og skandalerne inden touren. Det var nu op til tour-ledelsen og måske den internationale cykelunion at bestemme, hvad der skulle ske med de indicier politiet havde fremlagt.

Læg dog mærke til følgende......det var holdene selv der suspenderede deres ryttere. Måske under pres om advarlser om at der ellers ville ske sanktioner. Men trods alt var det holdene selv som suspenderede deres ryttere.

Kort sagt: Jeg tror ikke på din konspirationsteori der bygger på din skepsis om tidspunktet for hvornår det spanske politi lod bomben springe.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at holdene reagerede så drastisk i forhold til de forholdsvis udokumenterede påstande der (øjensynligt) forelå var vel frygt for sponsorernes reaktioner. Så vidt jeg husker dagene lige omkring starten på Touren belejrede danske medier CSC og Alm. brand for at få reaktioner. Det er jo ualmindelig dårlig presse, som gør sådanne sponsorater til en tvivlsom forretning.

I det lys kommer rytternes retssikkerhed åbenbart i anden eller tredje række.

Trist at en sportsmand skal have sin karriere sat tilbage eller direkte spoleret uden nogen beviser, men man bør ikke glemme, at det jo skyldes den dopingkultur, der har hersket inden for cyckelsporten og som nu er ved at trække en facinerede sportsgren ned.

Iøvrigt må man ærgre sig over Basso ikke var med i touren med Carlos, Schreck og Vandevelde og Voigt som hjælperyttere ville han have været suveræn i bjergene.

Link to comment
Share on other sites

Chris -> Meget enig i dine bekymringer. Det er ikke godt, hvis suspension via rygter bliver hverdag i cykelsporten.

Men lige en enkelt som jeg ikke er helt enig i. Jo, det virker lidt mystisk at bomben sprang 1 døgn førend touren begyndte. Men jeg tror faktisk at det vi er ude i er følgende:

Jeg tror at det spanske politi har haft en god forståelse af, hvor vigtig en sportsbegivenhed touren er. Derfor er det min formodning, at de faktisk gjode hvad de kunne for at ødelægge touren MINDST mulig. De havde indsamlet et stort bevismateriale......men for langt de fleste implicerede ryttere lå der ingen rygende pistol......det var gætterier og "knækken" kodesprog som var centralt. Men det tog tid så stort som omfattende mange sportsfolk beviserne omfattede. Nu nærmer touren sig. Lad os sige der er 7 dage til. Men det spanske politi ville optimalt set helt have 15 dage mere at lege med. Men så sætter det spanske politi turboen på og gør alt for at få resultaterne ud så hurtigt som muligt. Hvorfor? Fordi det ville have smadret touren fuldkommen hvis denne liste blev offentliggjort...lad os sige....en uge inde i løbet. Nu "nåede" politiet at blive klar INDEN touren. Herved var alt postyret og skandalerne inden touren. Det var nu op til tour-ledelsen og måske den internationale cykelunion at bestemme, hvad der skulle ske med de indicier politiet havde fremlagt.

Læg dog mærke til følgende......det var holdene selv der suspenderede deres ryttere. Måske under pres om advarlser om at der ellers ville ske sanktioner. Men trods alt var det holdene selv som suspenderede deres ryttere.

Kort sagt: Jeg tror ikke på din konspirationsteori der bygger på din skepsis om tidspunktet for hvornår det spanske politi lod bomben springe.

Det er måske en vigtig pointe, at det var holdene selv, som udelukkede rytterne. Men omvendt så cykeltouren (den professionale med ca 20 hold, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder) vist også nogle regler, som gør at sådanne reaktioner skal ske automatisk for at holdene ikke skal stå skoleret og forklare sig overfor tourledelsen.

Men det spanske politis materiale var jo ret mangelfuldt, hvilket bliver illustreret af de ryttere fra Vinoukorov's hold, som nu er blev frikendt. Så vi kan allerede nu sige, at Vinoukorov er blevet snydt for deltagelse, og han kunne vist godt have slået Landis.

Link to comment
Share on other sites

Det er måske en vigtig pointe, at det var holdene selv, som udelukkede rytterne. Men omvendt så cykeltouren (den professionale med ca 20 hold, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder) vist også nogle regler, som gør at sådanne reaktioner skal ske automatisk for at holdene ikke skal stå skoleret og forklare sig overfor tourledelsen.

Men det spanske politis materiale var jo ret mangelfuldt, hvilket bliver illustreret af de ryttere fra Vinoukorov's hold, som nu er blev frikendt. Så vi kan allerede nu sige, at Vinoukorov er blevet snydt for deltagelse, og han kunne vist godt have slået Landis.

Forestil jer, hvordan det ville have været med en tour de france, hvor de dopingmistænkte ryttere alligevel havde fået lov at køre med. Det var da blevet tourens og måske profcyklings undergang, så derfor synes jeg, at diskussionen om, at det var på et forkert grundlag, at de blev udelukket er uinteressant. Der var simpelt hen ikke andre måder at komme videre på, end at udelukke dem, og det vidste både tour-organisationen, sponsorerne og holdejerne og alle andre. At det så måske går ud over uskyldige, er blot uheldigt, men i den sidste ende har det også været i disse rytteres interesse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share