Things are getting fishy


JesperT
 Share

Recommended Posts

hmmmm, det lover ikke godt. Ingen kan finde hverken Floyd Landis, hans agent eller hans sportsdirektør, og nu har han pludselig meldt afbud til to løb efter TDF. Ville være noget af en katastrofe for sporten, hvis det er Landis, der er blevet fanget med fingrene i krukken.

Link to comment
Share on other sites

En katastrofe, ja.

En overraskelse? Nej.

Jeg siger ikke at cykelsporten er hverken værre eller bedre end andre sportsgrene, men noget tyder på at det er umuligt at følge med op ad bjergene, hvis man ikke har fyldt sig med et eller andet.

Mediernes dobbeltmoral er medskyldig i problemet. Vi hører historierne om de fantastiske solotogter og rytterne bliver gjort til overmennesker... For tre dage efter at blive pillet ned fordi de har bragt sporten i miskredit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke - hvorfor gå under jorden fordi man er dopet... han får jo ikke fængselsstraf, og han det er jo ikke fordi anklagerne forsvinder hvis han er under jorden i et par måneder. Måske er han bare træt af al virakken omkring ham pt. og har brug for lidt floyd-time.

Hvor lang tid går der før b-prøven kommer?

Edited by Phil
Link to comment
Share on other sites

En katastrofe, ja.

En overraskelse? Nej.

Jeg siger ikke at cykelsporten er hverken værre eller bedre end andre sportsgrene, men noget tyder på at det er umuligt at følge med op ad bjergene, hvis man ikke har fyldt sig med et eller andet.

Mediernes dobbeltmoral er medskyldig i problemet. Vi hører historierne om de fantastiske solotogter og rytterne bliver gjort til overmennesker... For tre dage efter at blive pillet ned fordi de har bragt sporten i miskredit.

Det tror jeg, du har fuldstændig ret i.

Medierne har i dén grad været med til at skabe et romantisk hysteri omkring de tapre cykelryttere, "der erobrer" og "drager på togter" Men råddenskaben kender åbenbart ingen grænser.

Link to comment
Share on other sites

Mediernes dobbeltmoral er medskyldig i problemet. Vi hører historierne om de fantastiske solotogter og rytterne bliver gjort til overmennesker... For tre dage efter at blive pillet ned fordi de har bragt sporten i miskredit.

Men hvad skulle medierne gøre anderledes? Hvis Landis var ren, og han lavede det han har lavet, så ér det jo et fantastisk solotogt. Skulle de gå ud og sige "han var sikkert dopet" uden at have noget at have det i? Man er vel uskyldig til det modsatte er bevist, og mig bekendt har han ikke engang været under mistanke?

Og medierne er vel nødt til at dække det, hvis det så rent faktisk viser sig han HAR snydt. Så er det vel fuldstændig berettiget at pille ham ned?

Igen, jeg kan ikke se hvordan det er mediernes skyld, og jeg kan faktisk ikke se hvori dobbeltmoralen består i det konkrete tilfælde. Man rapporterer udfra de oplysninger man har. Ville det være bedre hvis medierne slet ikke dækkede cykelsport? Dét tror jeg næppe cykelsporten er interesseret i. Ville det være bedre hvis man ikke dækkede dopingproblemerne i cykelsporten? Det tror jeg næppe andre end dopingsynderne ville være interesseret i.

Hvad ville du gerne se medierne gøre anderledes?

Link to comment
Share on other sites

Cykelsporten er efterhånden så betændt at det der med uskyldig til det modsatte er bevist er fuldstændigt skudt ved siden af.

I atletik kan man få lov at konkurrere indtil der er afsagt dom i en evt. dopingsag.

Der er lige blevet indført en regel, der hedder at rytterne bliver udelukket hvis der er begrundet mistanke om doping. Det vil med andre ord sige at følgende scenario kunne lade sig gøre:

Floyd Landis synes at Perreiro Sio ser lidt stærk ud, så han betaler en læge, som måske allerede er under mistanke, fra at melde ud at han har behandlet Perreiro Sio med forbudte stoffer. Vupti! Sio er ude af TDF og Landis har "frit spil" til at vinde for andet år i træk.

Medierne er i høj grad med til at straffe rytterne før de er dømt. Basso og Ullrich er begge blevet hængt ud i adskillige aviser.

Basso over dem alle, lød en af overskrifterne under Giro D'Italia. Senere lød det: Bassos hund hedder MÅSKE Birillo, og derfor bør han ikke deltage i årets TDF. Hvis medierne ikke kørte cykelsporten op på den måde de gør, så ville problemet måske ikke være så stort. Der er vel ikke for alvor nogen der tror på at cykelsporten er blevet ren siden slutningen af 90'erne.

Jeg har tænkt meget over det, og jeg overvejer om det er ligesom den holdning jeg havde, da jeg startede til atletik: Man kan ikke tage 200 kg i bænkpres uden at være dopet, man kan ikke støde 20 meter i kugle uden at være dopet. Det har ændret sig. Det er jeg fuldstændigt overbevist om at man kan, nu.

Men det er noget andet med cykelsporten. Man skal vel stort set tilbage til den gang Indurain vandt Touren for at finde en vinder af løbet, som ikke har været anklaget for doping. (Det er muligt han har, jeg har ikke fulgt særligt meget med siden 97) Det skaber mistro.

Man skal gøre som min morfar, hvis man ønsker at se cykelløb i dag: Skide på hvad de fylder sig med og koncentrere sig om hvem der kommer først, for man kan ikke for alvor tro på at sporten bliver ren.

Et lille spørgsmål: Hvorfor er lægen sådan en idiot at han opbevarer lister med navne på cykelryttere, som han har behandlet hjemme hos sig selv!?! Så er man sgu da dummere end vådt bølgepap!

Link to comment
Share on other sites

Dit Basso eksempel er jo det samme som dit Landis eksempel. Basso præsterer noget stort mens han formodes at være ren. Det skal han da have skulderklap for! Så finder man så ud af der er nogen beviser mod ham, skal man så bare undlade at rapportere det fordi man én gang har rost ham?

Mig bekendt har medierne ikke dømt hverken Ullrich eller Basso. De har dog skrevet om det hver gang der er kommet noget nyt frem i sagen. Det er mediernes job. Men det er jo IKKE medierne der har udelukket de to fra TdF. Det er deres respektive hold der har suspenderet dem. Har du, udfra det du har læst i medierne, konkluderet at Ullrich og Basso er skyldige? For det har jeg ikke.

At forholdende i cykling er som du beskriver er jo ikke mediernes skyld, det er de dopede ryttere og alle dem der bidrager til disse rytteres doperi.

Du kommer jo stadig ikke med en reel løsning på hvad medierne kan gøre bedre. Hvis medierne ikke dækkede cykelsporten, så var der jo ingen penge i det, og det er ingen indenfor cykelsporten vel interesserede i? Okay, du er atletikudøver, så du kan være ligeglad med cykelsporten, men hvis man nu vil cykelsportens bedste, så er manglende medieomtale af TdF osv. altså heller ikke nogen løsning!

Nej, cykelsporten er ikke blevet ren, men en rytter der bliver taget for doping kan altså ikke undskylde sig med, at "Ekstra Bladet skrev jeg var en helt, og så var jeg nødt til det....!" :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share