Styrke....?


Bambi1981
 Share

Recommended Posts

Hey venner :bigsmile:

Så går den ikke længere, fra næste uge starter jeg atter på styrketræning. Jeg har haft en pause på ca. 8 måneder pga. personlige årsager :unhappy: Men ja nu skal jeg igang igen, og glæder mig rigtig meget, men jeg tænker lidt på hvordan mine kræfter mon er efter denne pause.... Jeg har før hold en pause på ca. 6 måneder og syntes næsten ikke jeg mærkede nogen tilbagegang.

Jeg er en kvinde på 156 cm og vejer 48 kg (inden min pause vejede jeg ca. 54 kg) Dette vægttab skyldes nok en kombination af kostomlægning og pausen fra styrketræningen.

Da jeg stoppede kørte jeg brystpres med 16 og 18 kg håndvægte. Kan ikke rigtig huske hvad jeg kørte i de andre øvelser, men pænt tungt i forhold til min størrelse :superman:

Nå men ved I om det forholder sig ligesådan med styrketræning som kondition, at styrken måske føles fin, men at senerne/leddene måske ikke er stærke nok den første tid efter en pause. Skal jeg trappe langsom op ad?

Jeg skal lige huske at nævne at jeg under hele min pause har cyklet hård spinning og løb, så min kondition er helt i top :wink:

Håber at hører fra nogle proffer derude.

Hilsen fra Bambi.

Link to comment
Share on other sites

Det er min erfaring, at det altid er klogt højst at begynde med halvdelen af den vægt, jeg tidligere trænede med, hvis jeg har holdt en længere pause, men det er mest for at begrænse smerterne i dagene efter (DOMS).

Med håndvægte under 20 kg, så tror jeg ikke der kan være problemer.

Link to comment
Share on other sites

Nå men ved I om det forholder sig ligesådan med styrketræning som kondition, at styrken måske føles fin, men at senerne/leddene måske ikke er stærke nok den første tid efter en pause. Skal jeg trappe langsom op ad?

JA du skal trappe langsom op.

Kroppen skal naturligvis have tid til at vænne sig til træningen igen.

Start med at få teknikken på plads i de store øvelser, og øg herefter roligt vægten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share