Cykling og vægttræning


Melisen
 Share

Recommended Posts

Denne sommer har jeg til forskel for andre år forsøgt at kombinere min cykling med styrketræning, mest af alt fordi jeg har tendens til at komme til at ligne Michael Rasmussen (ingen muskler overhovedet i overkroppen), hvis jeg alene sidder på min elskede cykel.

Mit program er, af sig selv, faldet ud til at være:

Mandag morgen (07:00): Styrketræning i 60-90 minutter.

Tirsdag eftermiddag: Cykling 80 km

Onsdag morgen (07:00): Styrketræning i 60-90 minutter.

Torsdag eftermiddag: Cykling 80 km

Fredag morgen (07:00): Styrketræning i 60-90 minutter.

Lørdag: 120 km cykling.

Søndag: Fridag

Jeg tage mig den hvile det kræver. Tager mig blandt andet normalt en morfar om eftermiddagen efter styrketræningen (skønt at være specialestuderende...)

Målet er "det hele": Bedre kondi og generel fremgang i cyklingen, tabe et par kilo (for første gang mit liv lå jeg i foråret med 190 cm og 91 kg over idealvægten) og fremgang i muskelmasse. Det første kommer jo naturligt af cyklingsmængden og Hvad jeg har læst mig frem til herinde, så er de to sidste ikke umulige at opnå samtidig, hvis man indretter sit program rigtigt. Da kroppen (iflg en tråd herinde) især bruger de første 36 timer efter styrketræning til muskelopbygning og min cykling netop ligger ca 36 timer efter styrketræningen, så burde den del være i øjet. Eller hvad? Hvis jeg skal følge det til dørs, skal der vel spises kraftigt efter træningen og indtil et par timer før cyklingen og herefter holde igen indtil et par timer før træningen (en slags mikrobulk, når kroppen er påvirket af styrketræningen og mikrocut, når det er cyklingen, der har overtaget systemet). Virker det overbevisende? Jeg skal sige at jeg er mere nybegynder mht til styrketræningen end cyklingen. Er det det optimale jeg kan gøre for at få en ligelig fordeling imellem mine mål?

Og nu kaster jeg en cykelpumpe ind i det perfekte hjul: Jeg ville jo egentlig også gerne cykle mandag-onsdag-fredag, bare en 40 km trilletur. Ikke for at opnå noget ved det, men jeg kan godt lide at cykle :blush: Hvis jeg spiser nok, er det så et problem? Bryder jeg for hårdt ind i de 36 timers restituering?

Edited by Melisen
Link to comment
Share on other sites

Tjae tjo... har ingen faglig viden til at bakke din træning op. Men det ligner meget den måde jeg selv har trænet på mellem udendøssæsonen for cyklen startede og indtil mit knæ gik i udu. Bortset fra at jeg ikke kan styre tiderne så fint pga arbejdet - men ideen virker god nok.

Da jeg lå underdrejet med knæet kunne jeg konstatere en fremgang i vægtlokalet - måske man presser citronen lidt rigeligt i forhold til det optimale og havde kunnet opnå mere på cyklen ved at skære på vægttræningen. Jeg er ligeglad - skal hverken stille op i BBkonkurrencer eller Tour de Dope. Dvs. de næste 2 måneder skærer jeg faktisk vægttræningen ned til to gange ugentlig, så cyklen får prioritet i sommersæson og så får vægtene lov at vinde til vinter.

Jeg ville ikke køre trilleture de dage med styrketræning, men som du måske kan gætte kunne jeg finde på at erstatte den ene styrketræning med en trilletur på restitutionsnivau.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se nogen problemer i at du triller en tur. Slet ikke hvis det først er efter styrketræningen. Men hvis du er gået til stålet dagen før med hårde intervaller mv. så er det vigtigt at det netop er en trilletur.

Jeg har selv trænet både styrke og intensiv interval samme dag, og vel er det ikke ideelt, men det betyder langt fra at træningen er værdiløs. Og det var nu den måde, jeg kunne få tingene til at gå op på det tidspunkt.

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for svarene :bigsmile:

Var forresten ude for den en lidt oplevelse i dag. Jeg var på vej fra Hillerd til Kokkedal over Karlebo, da det pludselig begyndte at styrte ned seriøst meget. Jeg kørte i læ i Karlebo. Det blev ved i en halv time og der faldt centimeter af regn. Da det stilnede af kørte jeg videre og to kilometer fra hvor det havde set ud som om syndfloden var kommet igen, havde der ikke faldet en dråbe vand. Og overgangen fra oversvømmelse til helt tør vej var to meter. Fuldstændigt absurd.

Edited by Melisen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share