Ondt i lænden!


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hey!

Jeg har kun trænet små 2-3 uger, men her på det seneste er jeg begyndt at få ondt i lænden efter at have trænet og også mellem øvelserne og sættene.

Ved ikke hvad der er galt, da jeg udfører alle øvelser med ret ryg. Military Press er nok den der sætter ordentlig gang i det hele da jeg træner den som nummer to muskel. Altså efter bryst.

I military press svajer jeg lidt indad i ryggen, men det er vel naturligt når man skal løfte stangen op i strakte armen over hovedet.

Nogen der ved hvad der kan være galt?

Link to comment
Share on other sites

uha, nu kommer min efterhånden ældre anatomividen nok til kort - TJ skal i hvert fald lige dobbelttjekke det :)

Hasemusklerne har desværre en tendens til at forkortes, selv uden træning.

Vi sidder vel for meget ned og bukker os sjældent forover til at de udstrækkes.

Hvis man ser på knoglestrukturen fra siden, kan man se, at korte haser kan kompenseres ved at kippe bækkenet bagover, hvilket fører til at ens lænde-lordose elimineres.

For at have en normal rygholdning, skal man have en lændelordose(lænden danner en bagud konkav krumning.)

Hvad smerterne helt præcist kommer af, ved jeg ikke, men rygmusklerne strækkes vel lidt og skal så sikkert strammes i større grad og i en forkert længde.

Smerterne vil projiseres ud i ryggen og kan udfoldes ved at sammenklemme huden over lænden.

Link to comment
Share on other sites

Angående udstrækning af haser. Jeg mener at have læst, at iflg en test foretaget på sprintere, skulle det have en negativ effekt på ens præstation. Men hvis snakken går på at blive smerter kvit, er det selvfølgelig ikke så relevant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share