Usund mad = Dårligere form?


Hr.Hansen
 Share

Recommended Posts

Hej.

Hvis vi rent teoretisk siger at jeg spiser 1 pose chips om dagen og 200g slik, udover mit ligevægtsindtag.

Vil det så have en effekt på min form, bortset fra de ekstra kilo der kommer på kroppen?

Eller kan mad være medvirkende til at ens form forbedres/forværres, eller kan den kun spille ind i forhold til vægt?

Og underernæring?

Mvh :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hvis vi rent teoretisk siger at jeg spiser 1 pose chips om dagen og 200g slik, udover mit ligevægtsindtag.

Vil det så have en effekt på min form, bortset fra de ekstra kilo der kommer på kroppen?

Eller kan mad være medvirkende til at ens form forbedres/forværres, eller kan den kun spille ind i forhold til vægt?

Og underernæring?

Mvh :bigsmile:

Hvad mener du helt præcist med form?

Før det er på plads kan spørgsmålet ikke besvares.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.

Vel den generelle form. Stiger din hvilepuls? Kommer du til at løbe langsommere?

Generel udholdenhed.

Generel from kan være så meget...

For en styrkeatlet kan form være det antal kg kan kan løfte, for en løber de tider han kan løbe, for en BB noget helt andet.

Du er nødt til at være helt præcis omkring hvad du mener.

Men hvis du tager på vil dit kondital falde, alt andet lige.

Dette vil højest sandsynligt få dig til at løbe langsommere (dist. over sprint), hvis det er det du spørger om.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.

Vel den generelle form. Stiger din hvilepuls? Kommer du til at løbe langsommere?

Generel udholdenhed.

Du vil have mere vægt at skulle bære ?

Hmm det er sgu' interessant - om konditionen bliver dårligere. Jeg ser flere mænd sidde nede i centeret med mere end et par kg. for meget - de kører i al fald gerne 2-3t. Så udholdenheden gør den måske ikke det vilde ved.

Samtidig kan jeg sige, at nogen af dem jeg spiller med - de er hæmmet på sigt af de ekstra kg. Altså - de kan have nok så meget teknik, men hvis de møder en modstander med næsten lige så god teknik, men tilgengæld langt bedre kondi, så dør de på udholdenheden sidst i kampen.

Så helt klart at det er lettere uden at tage på - men hvor meget det påvirker? - interessant. Desuden er alt relativt - hvor meget vægt tages på, hvor hurtigt, og hvor meget motioneres der under vægtøgningen?

Link to comment
Share on other sites

Kører din bil bedre / hurtigere ved at fylde forkert brændstof på ? ... Svaret er JA og fylder du ikke det rigtige brændstof på din krop, ja så "kører" den ikke optimalt. Så svaret er Ja din kost har en effekt (enddog meget stor effekt) på din form ! Kosten og hvile (restitution) er de vigtigste parametre for om din form forbedres, selvfølgelig skal træningen også være iorden. Trænings programmet kan være super perfekt, men resultatet udebliver hvis ikke du hælder den rigtige "benzin" på og hviler tilstrækkeligt !

Link to comment
Share on other sites

Kører din bil bedre / hurtigere ved at fylde forkert brændstof på ? ... Svaret er JA og fylder du ikke det rigtige brændstof på din krop, ja så "kører" den ikke optimalt. Så svaret er Ja din kost har en effekt (enddog meget stor effekt) på din form ! Kosten og hvile (restitution) er de vigtigste parametre for om din form forbedres, selvfølgelig skal træningen også være iorden. Trænings programmet kan være super perfekt, men resultatet udebliver hvis ikke du hælder den rigtige "benzin" på og hviler tilstrækkeligt !

HeHe dit svar kunne godt misforstås... Især første linie...

Jeg har altid brugt et udtryk som hedder : "Du kan ikke bygge et solidt hus, ved at bruge mudder mellem murstenene"

Kost er utrolig vigtig i forbindelse med træning, og velvære.

MEN hvis dit spørgsmål skal forstås som om at du spiser fornuftigt, også bare spiser chips oven i, vil jeg ikke mene det har en katastrofal

indflydelse på din kondition.

Hvor meget træning du laver har også en del at sige, prøv evt at kigge lidt i 789 log. Psykopat træning. Jeg er rimelig sikker på at han

sagtens kunne tåle en pose chips med alt det han laver. Hvis man som jeg skrev tideligere ellers ud over har en fornuftig kost.

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget træning du laver har også en del at sige, prøv evt at kigge lidt i 789 log. Psykopat træning. Jeg er rimelig sikker på at han

sagtens kunne tåle en pose chips med alt det han laver. Hvis man som jeg skrev tideligere ellers ud over har en fornuftig kost.

Kaldte du mig lige psykopat?

:tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener oveni den ordinære kost. Hvor man får alle vitaminer, nok protein og man opfylder ens kost til fulde.

Også derefter smider ekstra chips, sodavand og slik på.

Om det så kun spiller ind på vægten? Som så selvfølgelig os gør man løber langsommere.

Eller om det os spiller ind på andet? Hvilepulsen, udholdenhed, styrke?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener oveni den ordinære kost. Hvor man får alle vitaminer, nok protein og man opfylder ens kost til fulde.

Også derefter smider ekstra chips, sodavand og slik på.

Om det så kun spiller ind på vægten? Som så selvfølgelig os gør man løber langsommere.

Eller om det os spiller ind på andet? Hvilepulsen, udholdenhed, styrke?

Kosten spiller en rolle for kroppens evne til at restituere - og jo dårligere du restituerer jo dårligere form vil du alt andet lige komme i, fordi kroppen ikke kan genopbygge sig tilstrækkeligt til at der bliver tale om formforbedring. Essentielle fedtsyrer samt tilførsel af kulhydrat og protein timet i forhold til træning er vigtigt for muskler restitution.

Hvis et dagligt forbrug af chips el.lign. gør at din vægt stiger vil du (igen alt andet lige) præstere dårligere, hvis du fx er løber - du vil løbe langsommere, fordi det kræver mere energi at flytte flere kilo. Hvis du dyrker en vægtbærende sport (som fx løB) vil en vægtøgning i sig selv give udslag i dårligere form (målt i forhold til løbetid pr. km).

Når det så er sagt mener jeg ikke nødvendigvis, der findes mad, som til enhver tid er usund kost. En pose chips eller slik kan være helt udmærket kost efter fx et langt løb - hvor du typisk vil mangle kulhydrater og salt. Hvis du tager ud til fx et 100 km løb og ser hvad løberne spiser bagefter er der ikke gulerødder på bordet! :wink: For på det tidspunkt giver det god mening at spise noget, som er meget energitæt - det drejer sig kort sagt om at få fyldt kulhydratdepoterne (og salt og væske), så du også kan slæbe dig ud af sengen dagen efter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener oveni den ordinære kost. Hvor man får alle vitaminer, nok protein og man opfylder ens kost til fulde.

Også derefter smider ekstra chips, sodavand og slik på.

Om det så kun spiller ind på vægten? Som så selvfølgelig os gør man løber langsommere.

Eller om det os spiller ind på andet? Hvilepulsen, udholdenhed, styrke?

Nu ved jeg ikke exakt hvor meget du träner og hvad du träner, hvad du spiser i övrigt mm, men som der er blevet sagt tidligere så behöver det ikke at påvirke så negativt, hvis du passer din kost godt i övrigt. Tvärtemod kan det väre så at du behöver de extra kalorier, hvis du er meget aktiv eller ikke har en aptit der svarer til dit kaloribehov.

For egen del har jeg oplevet det når jeg instruerede hold og havde 10 km til arbejd og träning med cykel. Da spist jeg oveni en god kost hver dag en 100-200 g chokoladebar men tog ikke på og min kondition påvirkedes heller ikke i den dårlige retning.

Link to comment
Share on other sites

For egen del har jeg oplevet det når jeg instruerede hold og havde 10 km til arbejd og träning med cykel. Da spist jeg oveni en god kost hver dag en 100-200 g chokoladebar men tog ikke på og min kondition påvirkedes heller ikke i den dårlige retning.

Hvis du spiser 100-200g chokoladebar ud over dit ligevægtsindtag (som er det spørger er inde på så vil du tage på.

Om nogle af ens carbs indtages i form af barer betyder intet.

Se f.eks under touren, de lever jo næsten af barer under en langt tur.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener oveni den ordinære kost. Hvor man får alle vitaminer, nok protein og man opfylder ens kost til fulde.

Også derefter smider ekstra chips, sodavand og slik på.

Om det så kun spiller ind på vægten? Som så selvfølgelig os gør man løber langsommere.

Eller om det os spiller ind på andet? Hvilepulsen, udholdenhed, styrke?

Kroppen er en utrolig organisme som kan tilpasse sig rigtig mange ting. Min erfaring siger mig, at hvis man er vant til at spise meget sund og fedtfattigt, så bliver kroppen påvirket når man pludselig fylder en pose chips, købe pizza eller slikpose på den. Så skal kroppen jo pludselig til at arbejde med noget den sjælden gør. Jeg oplever tit at jeg dagen efter en "spise-dag" er øm i hele huden og slap/sløv. Hvorimod hvis man har en længere periode hvor man lever "usundt" så vænner kroppen sig lidt mere til det.

-Bambi. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spiser 100-200g chokoladebar ud over dit ligevægtsindtag (som er det spørger er inde på så vil du tage på.

Om nogle af ens carbs indtages i form af barer betyder intet.

Se f.eks under touren, de lever jo næsten af barer under en langt tur.

Jeg havde forstået spörgsmålet som hvis der havde betydelse at nogle af ens kalorier kom fra andet end en "god, sund" kost - og det var det jeg mente, at det nödvändigtvis ikke ville spille den store rolle, precis som du skriver. Bare fordi det er "junk" behöver det ikke väre skidt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share