En fed vægtløfter


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Ok tak for linket.. har lige et spørgsmål mere

With this victory he becomes the second athlete in Olympic Games history to have won three gold medals in weightlifting in three different Olympic competitions.

ved i hvilke 3 konkurrencer der er tale om??? ;)

Link to comment
Share on other sites

Min slet skjule dagsorden med denne tråd var såmænd at pointere at når det gælder stærke og flotte mavemuskler, så er det ikke nødvendigvis chrunches og lign. som alene bygger dem men også ting hvor maven tvinges til arbejde hårdt, også selvom det for det meste er statisk arbejde som der er tale om.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man behøver ikke at træne mavebøjninger eller noget der ligner. Det kommer af sig selv. De store tykke vægtløftere har også vaskebrædt et sted derinde under.

Derfor undrer jeg mig altid over at nogen i det hele taget gider ligge der og vride sig på gulvet, når man kan lave benbøjninger foran i stedet for. Jeg har faktisk aldrig set en stærk person lave mavebøjninger.

Link to comment
Share on other sites

Også enig med MVP. Squat, dødløft og front squat er virkelig øvelser, som får maven til at udføre et hårdt statisk arbejde. Så hvis man endelig skal "ligge og vride" sig på gulvet, så skal det være øvelser som gør dig statisk stærk i mavemullerne. Det er ihvertfald gældende for styrkeløftere :)

Link to comment
Share on other sites

Faktisk af denne grund foretrækker jeg øvelser hvor man står op og på en eller anden måde stresser mavemusklerne, f.eks. Military Press, stående skulderpres, Zerchersquat, etc.

Jeg troede blot at jeg var lidt alene om den opfattelse med mavemuskler og statisk arbejde, men rart nok at vide at jeg ikke er den eneste om den opfattelse... ;)

Link to comment
Share on other sites

og man er vel ikke specielt interesseret i at have store svulmende tykke mavemuskler...

Det er så en af de typiske myter. Maven bliver ikke "stor" ved at træne mave ligesom man træner alle de andre muskler. Maven er konstrueret så mellemsenerne nok skal sørge for at maven bliver hvor den skal være. Man SKAL nemlig have en veludviklet rectus abdominis, hvis man vil have vaskebræt. Ellers skal man ned på en umenneskelig fedtprocent, for at kunne se "boblerne", og i værste fald vil de være ikke eksisterende. Der skal en vis grad af udvikling til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også mene at maven bliver statisk trænet af de tunge basis øvelser især. Men jeg har alligevel taget det som TJ, sagde til mig under MO-træf, til mig. At med tung mave træning kan jeg forbedre mine løft. Men jeg skal ikke kunne sige om passer for mit vedkommende.........jeg tilsyneladende ikke så vedholdende :smashtard:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil til en hver tid også mene at tung mavetræning har sin plads i en styrkeløfters program. Styrke i mellemgulvet er jo essentielt i styrkeløft, så derfor ser jeg ingen grund til ikke at træne mavemusklerne.

Link to comment
Share on other sites

ENIG!!!!!!!!!!!

Nu vil jeg jo næppe gå underbetegnelse styrkeløfter - men jeg synes også, at en go' gang mave-kvæstning er en dæjli' ting............ :w00t:

Jeg kunne forestille mig, at hvis man gerne vil vente mange år med at se goe' resultater på mave-fronten(haha) så er det tilstrækkeligt med tunge basisøvelser - meeeeeeeeeen: jeg er nok for utålmodig?????

Er jeg langt ude i sumpen oder was???????

vh Søren

Link to comment
Share on other sites

Jeg har overvejet at begynde at træne mave, p.g.a. efterhonden vedholdende rygter om, at det skulle gavne.

Jeg vil dog betragte det som en hjælpeøvelse, jeg har endnu ikke mærket noget til, at mine mavemuskler er svage, men når man træner smalt fat for at gavne bænkpres, så skal man vel også finde på noget i forhold til dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Efter en overstået pause på halvandet år med de tunge basisøvelser for overkroppen (og dødløft), har jeg kunne konstatere at den pludselig manglende tunge statiske træning af mavemuskulaturen har medført mindre størrelse/dybde på maven.

Dette er sket til trods for styrkemæssigt progressiv fremgang i selve isolationsøvelserne for mavemusklerne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share