dilemma mht træning


roc
 Share

Recommended Posts

Jah.

Jeg kan tage omkring 75kg max, i ét rep når jeg laver bænkpres, men ca. 42kg er det maksimale jeg kan køre 8-10 rep med.

Skal jeg prøve med de ~40 kilo og øge gradvist, indtil når jeg kan let tage de 10-12 reps med et vist antal kg eller skal jeg prøve at lave sæt med færre reps, men større vægt?

Iøvrigt træner jeg mest med henblik på muskelvækst og med styrke som noget sekundært.

edit: præcisering

Edited by roc
Link to comment
Share on other sites

ok.

Bænkpres

fra 50 til ca 75 - max.

fra 30 til 42-45 (12 rep sæt)

Biceps curls:

fra 20 til 35 (har ikke styr på "max")

Kabel/træk øvelser til ryg:

max fra 50 til 80

fra 30 til 55 (12 rep sæt)

Rows, 12 rep sæt:

20? til 40? kg

shrugs, 12 rep sæt:

30 til 75kg

Det som jeg kan huske.

Min vægt forøgelse har været minimal, men jeg har ikke haft en særlig god kost i den første 1½ måned.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig hævdet, at det var det eneste, jeg træner.

Hvis du referer til mit sidste indlæg, altså.

Var en indikator af, at jeg nok også laver andre øvelser :blush:

Sandt nok, men hvis du ikke har læst den, ville det være en god idé :smile: Det rummer også et svar på, hvordan du kan strukturere din træning mht. et bedre bænkpres.

Og husk, dit program kan være nok så godt, men uden nok at spise, vokser man ingen steder :smile:

Link to comment
Share on other sites

Størstedelen af øvelserne i den artikel, indgår i mit "program" og jeg har de sidste par uger spist omkring 3000 kalorier per dag.

Jeg tænkte ikke så meget, på bedre bænkpres, men generelt spørger om hvor vidt jeg kan få mere ud af at køre 8-12 reps eller at køre 5-8 reps med en højere vægt.

Edited by roc
Link to comment
Share on other sites

Well... DOMS (hvor øm du er) har ikke nødvendigvis noget med at gøre om hvorvidt din træning har været god eller ej...
Indikerer det ikke at mine muskler har været nedbrudt, så der er behov for "reparation" -> muskelvækst? :crazy:
Link to comment
Share on other sites

Indikerer det ikke at mine muskler har været nedbrudt, så der er behov for "reparation" -> muskelvækst? :crazy:

Der er så vidt jeg ved ingen dokumenteret sammenhæng.

Det er højst sandsynligt blot et udtryk for at musklerne har arbejdet på en anden måde end de er vant til.

Link to comment
Share on other sites

Den langt mest udbredte teori for DOMS er netop at muskelcellen lider væsentlig skade under og (specielt) efter træning ... bl.a. medfører mikrofrakturer at elektrolytbalancen i cellen forstyrres ... og desuden medfører de små revner også et kraftigt øget immunrespons igennem secenering af forskellige leukiner og andre parakrine immunoaktive signalstoffer.

Edit: artiklen er faktisk ganske udmærket :)

Dog er det ikke udtryk for hvor meget hypertrofi man opnår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share