Løbe træning


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg har været på diæt i 7 måneder efterhånden, og har i den forbindelse dyrket vilkårlig cardio.

Morgen walk out med og uden backpack.

Stepper, træde mølle, cykler, løb osv osv.

Nu kaster jeg håndklædet i ringen, og afblæser cardioen for denne sæsson.

Men jeg har et ønske om at bibeholde/oparbejde en rimelig fornuftig grund kondition.

Den sidste tid har jeg løbet en del og vil egentlig gerne arbejde med dette.

Så min tanke er at jeg vinteren over prøver at få gennemført 1-3 løbe pas om ugen, realistisk set nok 2 x løbe træning om ugen.

Kan man bruge det til noget fornuftigt og kan jeg oparbejde noget som helst med så lidt?

Min plan var egentlig at få taget en løbe test og købt nogle ordentlige sko, da jeg har "lidt" lidt under det i hele perioden.

Er der nogle andre råd?

Jeg overvejer også at købe et pulsur, en ting som jeg hidtil har været for nærrig til.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder til i forhold til din nuværende træningsmængde, at du sagtens vil kunne forbedre dit kredsløb ved at løbe 2-3 gange pr uge.

De fleste herinde vil nok mene at et varieret program er nøglen til succes og fastholdelse af motions(løbe) vaner. Personligt nyder jeg dog at løbe de kontinuerlige ture mellem 5-10km uden at inddrage de store intervalsessioner og lignende.

Vi kommer dog ikke uden at om dit kredsløb opnår de største tilpasninger/forbedringer ved at du opretholder en høj intensitet og derved belaster det progressivt - som du jo bliver bedre og bedre (samme princip som vægttræning i teorien). I den sammenhæng kan et pulsur være anvendeligt/sjovt. For endnu en gang at inddrage en personlig erfaring, så bruger jeg udelukkende mit pulsur til at betragte her og nu pulsen under træningen, hvorved de billigste modeller fint kan bruges. Men det kan jo være du er typen der gerne vil inddrage i træningslog osv, i så fald skal du jo bruge lidt flere penge på et ur.

Valg af løbesko kan betyde en hel del, du kan evt få lavet en test for at se om du er neutral, løber indad eller udad på foden. Der er ingen der siger du absolut behøver at købe de sko de derefter anbefaler, men du kan evt selv gå på opdagelse efter en sko med de egenskaber du søger.

Ved ikke om der er andre ting, måske lidt træningslitteratur (omkring kredsløbstræning vel og mærke) kan give dig blod på tanden :wink:

Link to comment
Share on other sites

7 måneders diæt :cry: respekt.

Hvis dit mål ikke er egentligt at kunne løbe hurtigt, så ville jeg droppe enhver overvejelse om intervaltræning, pulstræning mm.

I stedet tror jeg det er vigtigt at få etableret en rytme, hvor du konsekvent løber eksempelvis 2 gange om ugen og bliver ved med det. Når først rytmen er på plads kan du altid udvide med længere/hurtigere ture.

Jeg er enig i, at pulsure ikke er nødvendigt til den form for træning, du kan sagtens nøjes med et helt basalt stopur. I stedet er skoene vigtige, og hvis du planlægger at løbe om vinteren skal du nok afsætte lidt kroner til ordentligt løbetøj. Mit gore tex undertøj var ihvertfald guld værd sidste vinter.

Link to comment
Share on other sites

7 måneders diæt :cry: respekt.

Well det i sig selv er en del af forklaringen på nedenstående. Jeg har aldrig været så cut som jeg er nu. Min cardio har egentlig været nem. Forstået sådan at der er mast alt det cardio ind der har været plads til. Så det er blevet til en del.

Men nu er sommeren slut, og jeg orker ikke mere diæt. Men for at bibeholde en relativt god form, og velvære , uden at stresse mig over at tænke på cardio hver gang jeg har 2 frie minutter vil jeg gerne få det lagt lidt mere i skema som resten af min træning.

Derfor kan jeg feks nemt løbe Tirsdag og Torsdag aften.

Men med alt andet ønsker man jo at blive bedre. Mit mål hidtil var at have en lang tur om ugen, hvor jeg forsøger at have progresion hver gang på distancen.

Og så en tur hvor jeg forsøger at øge tempo.

Mht sko så er jeg flere gange blevet anbefalet de løbe tests da jeg i forvejen har lidt bøvl med det ene knæ og ud over det har tendens til platfodethed.

Mht stopur har jeg i forvejen (som det kan ses ved at bladre lidt i de sidste 10 sider i min log) taget tid på mine løbe ture. Distancen måler jeg med iform`s rute beregner

Link to comment
Share on other sites

Planen med at have en tur, der langsomt øges i længde og en, hvor du sætter et lidt højere tempo synes jeg er udmærket. Med 'kun' to løbetræningspas om ugen mener jeg ikke det giver mening at løbe intervaller - jeg vil tro at risikoen for skader er for stor i forhold til, hvad du vil få ud af det.

Alternativt til en tempotur, hvor du holder samme tempo hele vejen igennem, kan du også løbe progressionstræning - dvs at du løber stigende tempo i løbet af turen. Det synes jeg er effektiv træning, fordi man egentlig skal øge tempo når man begynder at blive småtræt. Jeg vil dog umiddelbart tro at det er lidt svært at styre farten, hvis man ikke løber med enten pulsur eller hastighedsmåler.

Ordentlige løbesko og test på løbebånd vil jeg næsten sige er et must. Det er for surt at få problemer med benene, bare fordi man løber i de forkerte sko...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share