Protein Tilskud


Sqwii
 Share

Recommended Posts

Hvad sker der, hvis man får for meget protein tilskud?

Jeg indtager ca. 75g tilskud om dagen og vejer 87kg. Jeg træner 3 gange om ugen og har fået at vide jeg skulle tage 2g pr. kg kropsvægt. Dvs. 75g i tilskud og resten spiser jeg i min kost om dagen....

Hvad VILLE der ske, hvis jeg fx. tog 100g ? ville dette være for meget ? eller ?

Giv mig jeres meninger tak :) :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du vil ikke få noget effekt ud af at tilføre mere protein end du har brug for, det eneste der vil ske er at din krop vil udskille det overflødige protein. (Man optager ikke proteiner som nogle vil påstå)

2 g pr kg kropsvægt er en pæn sats normalt vil man sige 1 gr hvis man ikke træner.

1,5-2 gram ved alminde hård styrketræning og op til 3 gram ved bodybilders.

Men ved almindelig kost indtager man ca. 72 gram og hvis du så spiser godt med kød kan vi runde op til 85 gram og da du har brug for 174 gram med din kropsvægt skal du så tilføre 89 gram proteiner.

Men det er dog stadigvæk højt sat ved en rigtig hård træning men ved almindelig træning vil 1,75 gram. pr kg kropsvægt være rigeligt også har du brug for 153 gram hvor du stadig får de 85 så mangler du 68 gram proteiner.

Men det du skal overveje er hvor hård og intens din træning er også tjekke hvor mange proteiner der er i dit tilskud for hvis det er weightgainer er der ikke så meget som hvis det bare er proteiner.

Håber det gav lidt hjælp ;) Og hvis det er kan du bare spørge igen eller komme med en oversigt over hvad der er i det tilskud du bruger også skal jeg kommentere det igen...

Link to comment
Share on other sites

konsulent -> i stedet for at gætte på hans øvrige proteinindtag og bare bruge gennemsnitsværdier med kæmpe udsving, så kunne vi også spørge hvor meget han får fra sin øvrige kost. :smile:

Du vil ikke få noget effekt ud af at tilføre mere protein end du har brug for, det eneste der vil ske er at din krop vil udskille det overflødige protein. (Man optager ikke proteiner som nogle vil påstå)

Hvad udskiller man helt præcist?

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke kæmpe udspring i de værdier.

Med hans størrelse vil folk i snit spise 72 gram proteiner også har jeg givet ham 12 gram ekstrer hvilke svar til ca. 60 gram mere kød.

Det jeg mente med at han udskiller det, er at han ikke optager proteinerne og laver dem om til aminosyrer så hans krop kan optage dem men bare sender det ud gennem tarmen igen. Vi har ikke reserver af proteiner ligesom vi har fedt depoter.

Link to comment
Share on other sites

Du lyder ret klog på dette område konsulent :)

Jamen det er kendt for at være verdens bedste protein pulver lavet af ... et firma fra USA.. ved ik om jeg må reklamere, så.. du gætter det nok :)

Men der er vidst 24g per serving og jeg tager ca. 3 scoops om dagen. Dvs. ca 75g om dagen + jeg spiser kød hver dag, rimelig meget. Så jeg skulle ikke have nogle problemer der :)

Ville bare vide om der skete noget hvis jeg tog mere... om man får bumser ? eller mere testosteron eller om det bliver omdannet til fedt????

Link to comment
Share on other sites

Nej det sker der ikke noget ved.

Det med bumser er ved billig weightgainer hvor der er meget fedt i eller ved dårlige proteiner hvor fabrikanten ikke har fået tørret proteinerne ordentlig så der er et højt indhold af fedt.

De store folk du sikkert ser i træningscentrene som har bumser er typisk på den ene arm/skulder og det kommer ofte ved indtagelse af krudt. (diverse homoner og steoider)

Proteiner er proteiner og det kan ikke omdannes til noget eller lagres i kroppen. Så hvis kroppen ikke har behov for det ryger det bare ud igen gennem tarmen.

Der hvor man kan få luft i maven er når kroppen har brug for proteinerne og de bliver omdannet til aminosyre som os er proteiner bare i mindre bestandele eller hvad man skal kalde det.

Testetoron er et homon som du ikke kan påvirke ved almindelig kost med mindre at du får ekstremt høje mængder magnesium og zink i de rigtige blandingsforhold 200-600 % mere end det daglige behov ca. men kan ikke lige huske blandingsforholdet men det ligger der omkring.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke kæmpe udspring i de værdier.

Med hans størrelse vil folk i snit spise 72 gram proteiner også har jeg givet ham 12 gram ekstrer hvilke svar til ca. 60 gram mere kød.

Det jeg mente med at han udskiller det, er at han ikke optager proteinerne og laver dem om til aminosyrer så hans krop kan optage dem men bare sender det ud gennem tarmen igen. Vi har ikke reserver af proteiner ligesom vi har fedt depoter.

Nu tæller jeg ikke kalorier til dagligt, men jeg kan uden større vanskeligheder indtage mindst 150g protein uden brug af tilskud.

Det med proteinerne er pudsigt, for jeg har ellers lige læst en detaljeret beskrivelse af hvordan aminosyrer optages, og hvordan leveren kan frakoble nitrogen-gruppen (urinstof) og derfra bruge den resterende del som glukose i kroppen generelle energiomsætning.

Ud over at musklerne jo er vores proteinlager, så er det da rigtigt hvis ikke har et kæmpe proteinlager der bare kan udvides efter behov. Glykogen-lagrene har jo også en begrænset størrelse (omkring 500g er det vist)

Link to comment
Share on other sites

Nu tæller jeg ikke kalorier til dagligt, men jeg kan uden større vanskeligheder indtage mindst 150g protein uden brug af tilskud.

Det med proteinerne er pudsigt, for jeg har ellers lige læst en detaljeret beskrivelse af hvordan aminosyrer optages, og hvordan leveren kan frakoble nitrogen-gruppen (urinstof) og derfra bruge den resterende del som glukose i kroppen generelle energiomsætning.

Ud over at musklerne jo er vores proteinlager, så er det da rigtigt hvis ikke har et kæmpe proteinlager der bare kan udvides efter behov. Glykogen-lagrene har jo også en begrænset størrelse (omkring 500g er det vist)

Link to comment
Share on other sites

Mine pointer:

Du kan ikke bare regne med at han indtager en perfekt gennemsnitskost med X antal gram protein. At jeg med en kost jeg synes er normalt kan indtage 150+ g protein var blot for at illustrere forskelligheden.

Du skriver:

Du vil ikke få noget effekt ud af at tilføre mere protein end du har brug for, det eneste der vil ske er at din krop vil udskille det overflødige protein.

Jeg siger at den overskydende protein i kosten vil indgå i energiomsætningen efter at urinstoffet er frakoblet og tisses ud. Så dén del af proteinet udskilles rigtig nok.

Uenig?

Link to comment
Share on other sites

Okay må gi dig ret i at jeg ikke kan gå ud fra hvad han spiser men det er heller ikke efter en "perfekt" kost som man har brug for men bare ud fra det folk i snit spiser hvis de ikke tænker over det med han størrelse.

Men da det ikke kan skade at han får for mange proteiner må du give mig ret i at jeg godt kan tage det som et forbehold og antage at han mindst får det så jeg ved hvad han "max" behøver at tilføre for hvis han komemr til at tilføre for meget sker der ikke noget ved det. Hellere tilføre for meget ind at indtage for lidt... Enig?

Så da han mindst får de 72 gram plus et x antal da han siger at han spiser godt med kød. Så 85 gram er lavt sat men hellere sætte det til det end 110 gram f.eks. også han kun får 100 så han mangler ti gram.

Vi er ikke uenig om hvad der sker med proteinerne bag efter jeg sagde bare at han ikke kunne lagre dem hvilket jeg har ret i men at han kan udvinde noget energi ud fra dem inden han udskiller dem ændre ikke på at han ikke kan optage dem og gemme dem i hans krop. Det hjælper jo ingenting hvis man indtager 200 gram proteiner den ene dag og 50 den anden dag dete giver ikke et snit på 125 gram.

Enig?

Link to comment
Share on other sites

Men da det ikke kan skade at han får for mange proteiner må du give mig ret i at jeg godt kan tage det som et forbehold og antage at han mindst får det så jeg ved hvad han "max" behøver at tilføre for hvis han komemr til at tilføre for meget sker der ikke noget ved det. Hellere tilføre for meget ind at indtage for lidt... Enig?

Så da han mindst får de 72 gram plus et x antal da han siger at han spiser godt med kød. Så 85 gram er lavt sat men hellere sætte det til det end 110 gram f.eks. også han kun får 100 så han mangler ti gram.

Tjoo, hvis du siger de 72g/dag er et gennemsnit, så må der vel både være folk der ligger over og nogle der ligger under.

Du skrevet det bare på en måde, så man skulle tro du havde konkluderet at spørgers indtag var de 72 eller 85g/dag og så kørte derfra.

Overskydende protein er bestemt ikke det værste man kan udsætte kroppen for. Den er ret fleksibel mht fordelingen af makronæringsstofferne.

Vi er ikke uenig om hvad der sker med proteinerne bag efter jeg sagde bare at han ikke kunne lagre dem hvilket jeg har ret i men at han kan udvinde noget energi ud fra dem inden han udskiller dem ændre ikke på at han ikke kan optage dem og gemme dem i hans krop. Det hjælper jo ingenting hvis man indtager 200 gram proteiner den ene dag og 50 den anden dag dete giver ikke et snit på 125 gram.

Enig?

Enige, igen var det bare uklart formuleret, og det du skrev kunne nemt læses som om hele proteinet bare blev udskilt hvis der ikke var behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Den måde jeg læste hans spørgsmål var overordnet "skader det at få for meget" og nej det gør det ikke...

Mine svar var i første omgang meget "forenklet" og tog det mere overordnet for ikke at forvirre mere end det skulle gavne.

I stedet for at komme med lange forklaringer om at det ikke skader at få for meget, og hvad det restende kan blive brugt til, sagde jeg bare at det ikke skader og at hans krop ville udskille det han ikke bruger (modsat i forhold til fedtdepoter) men at han så kan bruge proteiner til andet end muskelopbyggende er så en mindre detalje i forhold til hans spørgsmål...

Edited by Konsulent
Link to comment
Share on other sites

Nej, det skader ikke at få for meget - men det er til gengæld også spild af penge at tage alt for meget.

Simplificeringer er meget ofte ganske fornuftige, men IKKE når det betyder at man skriver noget der er forkert.

Hvor meget mere "forvirrende" er det at skrive:

Overskydende protein bruges som energikilde i kroppen

end

Overskydende protein udskilles af kroppen

Det er måske en mindre detalje ift. hans konkrete spørgsmål, men jeg synes der er grænser for hvor mange hjørner man skal skære i forsøget på at skære et budskab ned til det absolut mest essentielle.

PS: Hvad skal vi bruge dit billede til? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at det er spild af penge at tage alt for meget...

Men ja det er en mindre detalje som ikke har noget med hans konkrete spørgsmål at gøre og derfor skrev jeg det ikke. Ikke fordi det andet ville forvirre meget jeg svarede bare så konkret som muligt.

Keep it simple.

Men det med billedet kan du jo spørge dig selv hvad vi skal bruge billedet af dig af?

Du har et billede af dig selv og jeg har et af mig ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvad sker der, hvis man får for meget protein tilskud?

Jeg indtager ca. 75g tilskud om dagen og vejer 87kg. Jeg træner 3 gange om ugen og har fået at vide jeg skulle tage 2g pr. kg kropsvægt. Dvs. 75g i tilskud og resten spiser jeg i min kost om dagen....

Hvad VILLE der ske, hvis jeg fx. tog 100g ? ville dette være for meget ? eller ?

Giv mig jeres meninger tak :) :cool:

Det er ikke farligt at indtage for meget protein, i værste fald medfører det et så højt energiindtag at du øger din fedtprocent.

2gram pr kg kropsvægt er i den høje ende. 1,5gram burde være tilstrækkeligt.

75g fra tilskud lyder i mine ører som alt for meget. Hvis du spiser nogenlunde normalt og varieret, er der ofte ikke behov for at indtage tilskud overhovedet.

Hvis du indtog ex. 100gram ville der ikke ske noget specielt, du vil formentlig ikke se nogen forskel på din grad af muskeltilvækst. Derimod vil det bidrage, som tidligere nævnt, til dit samlede energiindtag, som måske derved bliver for højt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger at den overskydende protein i kosten vil indgå i energiomsætningen efter at urinstoffet er frakoblet og tisses ud. Så dén del af proteinet udskilles rigtig nok.

Jeg er enig i MaxPower i hans udtalelser i denne thread. Men jeg vil gerne lige præcisere hvad der sker.

2 nitrogen-molekyler fjernes fra en aminosyre, og indgår i en urea forbindelse. Aminosyren er hermed reduceret til fumerat som er et mellemprodukt, der kan bruges til forskellige ting. Det kan blive nedbrudt til energi direkte, det kan indgå i fedtsyrerproduktion, eller det kan indgå i glukoseproduktion.

Så det kan altså i værste fald blive til fedtlagre. Men det kan kulhydrat indtag self også, så på den måde kan det give det samme resultat om man indtager sine overskydende kalorier som kulhydrater eller proteiner.

Et problem der er specifikt for proteinindtag, kan være tab af kalcium.

Pubmed: Dietary protein intake and urinary excretion of calcium: a cross-sectional study in a healthy Japanese population.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du vil ikke få noget effekt ud af at tilføre mere protein end du har brug for, det eneste der vil ske er at din krop vil udskille det overflødige protein. (Man optager ikke proteiner som nogle vil påstå)

Der er ikke kæmpe udspring i de værdier.

Det jeg mente med at han udskiller det, er at han ikke optager proteinerne og laver dem om til aminosyrer så hans krop kan optage dem men bare sender det ud gennem tarmen igen. Vi har ikke reserver af proteiner ligesom vi har fedt depoter.

Igen er det totalt BS du fyrer ud, som MaxP er inde på optager du mere eller mindre al den protein du indtager, intet bliver mere eller mindre skilt ud gennem tarmen, absorptionen af aminosyrer i tarmen er en af de mest effektive absorptionsmekanismer i enterocytterne... og nej protein ryger aldrig ud gennem tarmen ... nå aminosyrerne er deamineret til ketonsyrer som i høj grad bruges i kroppen som kulhydrater og fedt er det faktisk kun kvælstofgrupperne der udskilles i urinen som urea mens resten af proteinerne (aminosyrerne) i høj grad bruges kontinuerligt i kroppen.

Kan du dokumentere denne påstand?

Nej det kan ikke, det kan han aldrig, måske fordi meget af det han lukker ud af direkte faktuelt forkert.

Sorry har mistet den pædagogiske tålmodighed i dette tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Maxpower hvad dælen mener du med at det ikke skadeligt at få for meget protein? Nu, ved jeg ikke, hvad du mener med for meget, men det er klart at en uhensigtmæssigt fordeling af makroernæringen vil have en negativ (skadelig) effekt. Det er, efter min mening, en sejlivet MOL myte at man bare kan overdosere med protien uden at det går udover ens performance.

Link to comment
Share on other sites

Maxpower hvad dælen mener du med at det ikke skadeligt at få for meget protein? Nu, ved jeg ikke, hvad du mener med for meget, men det er klart at en uhensigtmæssigt fordeling af makroernæringen vil have en negativ (skadelig) effekt. Det er, efter min mening, en sejlivet MOL myte at man bare kan overdosere med protien uden at det går udover ens performance.

Hvad skulle problemet være i at få for megen protein?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at man så risikere at få for lidt kulhydrat og fedt i forhold til, hvad der er optimalt for ens performance. Får du for lidt kulhydrat går det ud over restitutionen og opfyldning af glykogendepoterne. Det er efter min mening stadig mainstream (jvf. D. Costill) i forhold til videnskaben at idrætsudøveres diæt ideelt set bør have en stor procentuel fordeling af kulhydrater.

Ud over det så indeholder kulhydrater typisk flere mikronutrienter i forhold til kalorieindtaget end protein, hvilket igen efter min mening spiller en rolle.

Og indtage megadoser af protein belaster også unødigt organerne.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

At fokusere så meget på proteinindtaget er, efter min mening, fejlagtigt idet langt de fleste for alt for meget protein gennem kosten.
Dokumentation?
Får du for lidt kulhydrat går det ud over restitutionen og opfyldning af glykogendepoterne.

Sandt, men nu talte vi om ekstra indtag af protein, ikke om utilstrækkeligt indtag af kulhydrat. Vi er nok enige om at det ikke er smart at få 80% af ens kalorieindtag via protein. Men hvis man ikke gør det, er opfyldning af glykogen så faktisk et problem?

Ud over det så indeholder kulhydrater typisk flere mikronutrienter i forhold til kalorieindtaget end protein, hvilket igen efter min mening spiller en rolle.

Dokumentation? Jeg ville umiddelbart tro at en bøf er i toppen af listen mht mikronutrienter.

Link to comment
Share on other sites

Det er let at kræve dokumentation, men siden du er så glad for det kan du jo prøve at dokumentere det modsatte. Prøv at dokumentere dine ulogiske påstande. Altså:

1. At f.eks. at kød indeholder flere vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende mikronutrienter end grønsager relativt set i forhold til kalorier.

2. At dokumentere at den danske befolkning ikke indtager tilstrækkeligt med proteiner ift. officielle anbefalinger.

Dette er påstande som er så absurde at jeg vil være den der vover at kræve dokumentation.

Mht. den procentuelle fordeling af makronutrienter, så vil et øget indtag af protien og fedt "kanibalisere" for indtaget af kulhydrater. Træner man seriøst er dette ikke hensigtmæssigt i forhold til den optimale fordeling jvf. Costilles berømte studier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share